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효과적인 의약품 정보전달을 위한 핵심정보중심 안전상비의약품 서비스 앱 제안

Title
효과적인 의약품 정보전달을 위한 핵심정보중심 안전상비의약품 서비스 앱 제안
Other Titles
Suggest gist-encouraging OTC service application for effective drug information delivery. : focus on female under 30s
Authors
한지윤
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
최근 우리나라에서는 안전상비의약품 13품목을 채택하여 소매점, 편의점 등 약국 이외의 장소에서 판매하여 일반인에게 의약품에 대한 선택권과 접근성을 넓혀가고 있다. 하지만 소비자들은 잘못된 의약품의 정보 지식 습득으로 15%가 약물 오남용 부작용을 경험(대한약사회 시흥분회)했으며 전문가는 위험성이 낮은 품목일지라도 복약지도 없이는 올바른 자가투약(Self-medication)이 힘들다고 설명했다. 그래서 자가투약(Self-medication) 시 전문가 개입을 배제하는 것에 상응하는 보호조치가 빠르게 수반되어야 할 것이다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 스마트폰이 제공하는 다양한 기능을 통해 일반인이 올바른 자가투약(Self-medication)을 할 수 있도록 돕기 위한 핵심정보 중심 스마트폰 앱을 제안한다. 먼저 선행연구를 통해 안전상비의약품 판매 의의에 대해 연구하고, 안전상비의약품 표시제도, 판매 2년간 실태 보고서, 전문가 인터뷰를 통해 부작용의 심각성을 확인하였다. 다음은 파일럿 인터뷰를 실시하여 실 사용자들이 안전상비의약품을 어떻게 생각하는지 그 특징을 연구했다. 인터뷰 분석 결과 안전상비의약품은 익숙한 의약품이기 때문에 복약지도가 불필요하다고 말했으며, 복약지도문은 전문 의약 용어로 구성되어 전문을 이해하기 힘들기 때문에 스스로 판단된 핵심정보만 선택해서 읽는 것을 발견하였다. 따라서 핵심정보 중심 건강 메시지 디자인 이론을 앱 평가항목에 접목하고자 한다. 사례 조사는 의약품 정보 검색 기능을 제공하는 앱 4가지를 선정하여 실시하였고, 사용자 경험 평가로 장단점을 분석하여 프로토타입 앱 가이드라인에 참고하였다. 사용자는 20,30대 여성으로 선정하였는데, 그 이유는 의약품의 경우 인구사회학적 특징에 따라 섭취하는 의약품과 그 범위가 매우 다르기 때문에 한 타겟층을 선택, 심도 있는 연구결과를 도출하기 위함이다. 선정 기준은 한국인터넷진흥원에서 발표한 2013년 어학, 사전 어플 이용자 현황, 생활정보(건강) 어플 이용자 현황, 한국보건사회연구원의 2013년 안전상비의약품 구입 경험자 실태 보고서를 비교, 분석하여 가장 높은 이용층을 발견하였다. 앱 평가 기준은 두 가지를 선정하였는데, 첫 번째로 피터모빌(Peter Morville)의 허니콤(Honeycomb)을 사용자 경험의 척도 분석을 위한 주요 요소로 적용하였다. 왜냐하면 사용자 경험 디자인에 관한 선행연구에서 피터모빌의 허니콤을 가장 일반적인 분석 도구로 사용하였기 때문이다. 두 번째로는 핵심정보 중심 건강 메시지 디자인 원리를 적용하였는데 이 이론은 선행연구에서 다양한 건강정보 학습에 효과성을 검증했기 때문이다. 따라서 위 2가지 이론의 공통된 부분을 추출하여 체크리스트를 설계하였고 세부 평가항목 측정을 위한 평가 지표를 제작하였다. 그리고 의약품 정보습득 수준, 관심에 따라 세 그룹으로 분류한 후 심층인터뷰를 실시하였다. 인터뷰를 토대로 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram)을 제작하고, 수집된 정보를 분석한 후 니즈를 파악하여 제안하고자 하는 앱의 핵심 기능을 도출하고자 한다. 프로토타입 제작 후 앱 사례 조사, 심층인터뷰를 함께 진행한 사용자들에게 프로토타입 평가를 실시하고 평가 결과를 통한 개선안을 적용하여 본 논문의 연구를 마치고자 한다.;We adopted 13 products of OTC which consumer can buy at retail store, convenience store and so on beside pharmacy to enhance accessibility and medical drug selection. However every medical supplies can cause side effect, no exception on OTC. Especially, there is huge possibility on side effect in the case of OTC because it can be purchased without medication counseling. Therefore the purpose of this paper is to suggest application which prevent potential side effect of OTC and interaction between other medicines. One of the core functions of this application is to alarm the possibility of danger by analyzing characteristics of drugs when user take two different kinds of medicines at the same time. It is also possible to check what kind of drug patients take usually and save the history for further analyzation. Third, users can share the data of drugs that they have taken so that patients avoid repeated dose when they visit hospital. As a result, users can take care themselves by instruction given from application which avoid side effect from repeated dose when patients take OTC. This paper precede experiment how consumers think about OTC and analyze its characteristics. And we focus on the most popular medical informative applications have used in Korea and research their characteristics. Consequently, these medical applications are not friendly used for consumers because of difficult technical terms and humongous data configuration. Many similar pills confuse patients to find specific drug that fit for the symptom. Also, consumers who have used OTC don’t read instruction because they are used to it and they only focus to read information bias by self-judgement. In this paper, therefore, we focus on harmony between essential information, health, message, and design in order to create friendly application. Before we produce this handful application, we interviewed experts to prevent side effect by using OTC and other drugs at the same time and add function for protect repeated dose. Significance of this application is to provide essential medication counseling that is differentiated from other medical informative applications and it focus on self-care. One of the follow-up study is the design of health improvement message that can be selected from several design principals. It is required to verify the effectiveness combining instruction of other essential information of health enhancement message design because this application represent its worth by user verification. Furthermore, we categorized heavy user as female under 30s because of sociodemographic characteristic. However it needs to improve medistory delicately by survey various results. Lastly, possibility of interaction between general pharmaceuticals (include OTC) and medical supplies can be educated medication counseling enthusiastically in order to use of medication safely to prevent potential interaction. It’s important that people need to understand even though doctor or medical experts agree safety of OTC, prescription medication may cause interaction.
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