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오르프 교수법을 활용한 치매예방 노인 통합무용프로그램 개발

Title
오르프 교수법을 활용한 치매예방 노인 통합무용프로그램 개발
Other Titles
Development of Senior Integrated Dance Program for Dementia(SIDPD) Applying Orff Teaching Technique
Authors
정수민
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
고령화 사회로 진입한 오늘날에는, 노인의 빈곤, 고독, 무위, 질병이 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 특히 치매는 신체적 제한뿐 아니라 인지적, 사회적 장애를 동반하여 정상적인 삶을 영위할 수 없도록 하는 것으로, 국가치매관리위원회와 치매관리법이 설치될 만큼 위험한 증후군이다. 치매는 100여 가지가 넘는 질환에 의해 발병되며, 완치가 불가능하기 때문에 지속적인 운동, 활발한 두뇌사용, 적극적인 사회활동을 통한 예방의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 현재 치매를 치료하고 예방하는 프로그램으로 음악, 미술, 회상, 원예요법 등이 사용되고 있으나, 무용은 노인들의 신체적, 심리적, 사회적 안정과 건강을 유지하도록 도움을 주는 프로그램이 주를 이루고 있는 실정이다. 오르프 교수법은 무용과 음악이 통합된 프로그램으로 학생의 능력에 따라 학습의 난이도와 내용을 구성하며, 학습매체로는 말하기, 노래하기, 신체표현, 악기연주를 사용한다. 말하기와 노래하기를 통해 기억력과 언어능력을 증진시키고, 음악을 신체로 표현함으로써 움직임의 영역을 확장시키며 내면을 표출할 기회를 제공한다. 또한 악기연주는 정교한 소근육 활동과 눈과 손의 협응 능력을 향상시키고, 합주는 책임감과 사회성을 길러준다. 본 프로그램은 치매예방을 위한 목적으로 오르프 교수법에 미술과 회상요법을 첨가하여 노인들의 인지능력과 사회성 향상을 최대화시키도록 구성하였다. 이를 위해 프로그램에서 통합적 결과로 나타나는 무용은 전신운동으로 바른자세를 유지하도록 도와주고 근력과 유연성을 증진시키며, 자신을 표현함으로써 분노, 우울 등의 정서가 완화시키는데 초점을 두고 지도한다. 음악은 멜로디, 리듬과 같은 음악의 요소에 따라 혈압, 심박수, 호르몬 등의 정상화에 기여하도록 학습내용을 구성한다. 미술의 그리기와 만들기는 소근육 운동으로 두뇌를 활성화시키고, 과거의 경험을 공유하는 회상요법으로 기억력을 증진시키며 타인과의 유대감과 친밀감을 향상시키는데 중점을 두었다. 본 연구에서 개발된 노인 통합무용프로그램의 구성과 성격은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 다양한 매체가 통합된 활동을 통해 신체기능과 인지기능을 증진시키고, 모둠창작활동을 통해 대인관계기능을 향상시켜 치매를 예방하는데 있다. 둘째, 프로그램의 구성은 크게 3단원으로 이루어지며 하나의 단원은 2개의 주제로 나뉘고, 각 주제는 2개의 소주제로 이루어진다. 또한 각 소주제는 ‘기초배우기’와 ‘창작·발표하기’로 각각 60분으로 진행되며, 2차시에 걸쳐 이루어진다. 각 차시의 수업 과정은 도입, 전개, 정리로 전개되며, 도입에서는 준비와 이해 활동, 전개에서는 탐구와 창작 활동, 정리에서는 마무리와 반성적 활동으로 진행된다. 셋째, 프로그램의 지도방법은 학습요소의 특성에 따라 지도한다. 무용을 학습요소로 사용할 경우에는 언어적 설명과 함께 크고 정확한 동작의 시범을 반복적으로 제시하여 동작의 이해를 높인다. 음악을 학습요소로 사용할 경우에는 단순해서 부르기 쉬운 동요나 자신이 좋아하는 노래, 유행하는 가요를 활용하여 수업의 흥미를 유도한다. 미술을 학습요소로 사용할 경우에는 스스로 완성할 수 있는 간단한 과제를 제시하고, 회상을 학습요소로 사용할 경우에는 과거를 상기하며 이야기 할 수 있는 편안한 환경을 제공한다. 넷째, 프로그램의 모든 평가방법은 신체기능, 인지기능, 대인관계기능에 따라 평가한다. 신체기능과 인지기능 변화의 정도를 알아보기 위해서는 1차시와 12차시에 총 2회 검사하며, 평가도구로는 노인체력검사지(SFT)와 한국형 간이정신상태 검사지(K-MMSE)를 사용한다. 그리고 대인관계기능 평가는 각 단원의 마지막 시간인 4차시, 8차시, 12차시에 본인이 개발한 학생 자기 평가지를 사용하고, 프로그램의 효과를 알아보기 위해서는 12차시에 본인이 개발한 교사용 평가지를 사용해 총괄평가를 실시한다. 본 연구에서 개발된 치매 예방을 위한 노인 통합무용프로그램은 무용 활동에 음악, 미술, 회상요법을 통합하여 수행하게 함으로써 기초체력을 증진시키고 움직임의 영역을 확장시키며, 뇌를 활성화시켜 기억력, 문제해결능력, 사고력과 같은 인지기능을 향상시킬 뿐 아니라 긍정적인 대인관계를 통한 자존감 향상과 사회성 회복에 기여할 것이라 사료된다. 나아가 무용 활동에 인지재활프로그램, 정서안정프로그램 등 여러 중재 매체들을 복합적으로 활용한 통합프로그램들이 지속적으로 개발되고, 현장에서 효과적으로 적용되어 노인들에게 건강한 삶, 행복한 삶을 제공하기를 기대하는 바이다.;Korean society has witnessed emergence of serious social problems, such as poverty, loneliness, idleness, disease of the elderly, etc., amid aging of population. Particularly, dementia is a diseases accompanied not only by physical restriction but also by social disorder, making it impossible to lead normal life. Thus, dementia is a symptom so dangerous that National Dementia Management Committee was organized and Dementia Management Act was enacted. For dementia which is an incurable disease, an emphasis has been placed on prevention through constant exercise, active use of brain, active social activities, etc. Dementia is known to be caused by over 100 types of diseases and can be prevented by various activities and stimulation. Currently, programs designed to treat and prevent dementia include the therapies using music, fine art, reminiscence, horticultural activities, etc. However, dance therapeutic programs have a preponderance of programs that help maintain state of balance in terms of physical, psychological, social and health aspects among the elderly. Therefore, this study is meaningful in that it focused on prevention of dementia attributable to various causes and developed Senior Integrated Dance Program for Dementia(SIDPD) based on Orff teaching technique harnessing both dance and music. Orff teaching technique refers to the teaching method determining the learning difficult level and contents, depending on learning capability of students, and involves the activities such as speaking, singing, physical expression, and musical instrument playing, all of which are used as learning media. Memory and linguistic ability can be improved through activities such as speaking and singing, while opportunities for expression of inner state can be created through musical activities relying on music for physical expressions and thereby help expand motion/movement. Moreover, musical instrument playing promotes elaborate movement of local muscles and improves coordination of eyes and hands, while ensemble helps develop the sense of responsibility and sociality. However, this program added fine art and reminiscence therapy to Orff teaching technique to prevent dementia in order to maximize improvement cognitive ability and sociality of the elderly. In other words, we used fine art drawing and making activities intended to stimulate brain activities through local muscles movement in tandem with reminiscence therapy sharing the experience of the past for increasing memory and improving both fellowship and friendliness with others. The Senior Integrated Dance Program for Dementia(SIDPD), developed in this study, were organized and characterized by the followings: First, this program aimed to increase both physical functions and cognitive functions through activities integrating various media and to prevent dementia by improving interpersonal relationship functions through assorted creativity activities. Second, this program consisted of 3 units at large. Each unit could be subdivided into 2 themes and each theme was comprised of 2 sub-themes. Additionally, each sub-theme consisted of 'learning the basics' and 'creation/presentation', each lasting 60 minutes, and was implemented in 2 sessions. The class in each session was made up of introductory part, main part, and closing part. The introductory part focused on preparation and understanding activities, and main part concentrated on exploration and creation activities. The closing part focused on finalizing and reflective activities. Third, guidance on program was provided based on characteristics of learning media. When the dance is used as learning media, understanding of motion/movements can be increased through repeated demonstration of exaggerated and precise motion/movements, along with verbal explanation. In the event that music is used as learning media, simple and easy children's songs, favorite songs, and popular songs can be used to increase interest in class. For class using the fine as learning media, simple task can be presented which students can complete on their own. When reminiscence is used as learning media, a comfortable environment should be provided to allow students to recall and talk about their past experience. Fourth, all evaluations in the program should be performed based on physical functions, cognitive functions, and interpersonal relationship functions. To determine the extent of change in physical functions and cognitive function, the evaluation should be carried out twice, each in the first session and in the twelfth session. For evaluation tools, Senior Fitness Test(SFT) sheet and Korean Version of Mini-Mental State Exam(K-MMSE) sheet are used. For evaluation of interpersonal relationship functions, the student self-evaluation sheet developed by this researcher is used in the fourth session, eighth session, and twelfth session which are the sessions closing respective units. In order to determine to the effectiveness of program, the teacher's evaluation sheet developed by this researcher is used in the twelfth session for overall evaluation. The Senior Integrated Dance Program for Dementia(SIDPD), developed in this study for prevention of dementia, incorporates music, fine art, and reminiscence therapy into dance activities so as to improve basic physical strength and expand the area of motion/movement, and would help improve self-confidence and sociality based on positive interpersonal relationship, as well as enhance cognitive functions such as memory, problem-solving ability, and thinking power through stimulation of brain activities. This research hopes that integrated programs using various intervention media would be developed constantly, such as cognition rehabilitation programs, emotional stability programs, etc., combined with dance activities, and applied effectively to the sites to help promote healthy and happy lives of the elderly.
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