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유치원 만 3세 학급을 담당하는 교사가 느끼는 보람 및 어려움

Title
유치원 만 3세 학급을 담당하는 교사가 느끼는 보람 및 어려움
Other Titles
A study on the fruitfulness and hardship the teachers in charge of the 3-yeard-old’s classes experience
Authors
소예은
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
The study aims to find out the overall fruitfulness and hardship the teachers in charge of the 3-year-old class are experiencing. The research questions are as follows: 1. What fruitfulness are the teachers in charge of the 3-yeard-old classes experiencing? 2. What hardship are the teachers in charge of the 3-yeard-old classes experiencing? The study has been conducted at 10 public/private kindergartens in Seoul and Daegu, and the sample for this study was 10 teachers that are currently in charge of the 3-yard-old classes. The data collection process has been implemented by in-depth interviews, and it was conducted from August 10th, 2015 to October 22nd, 2015. The researcher recorded the entire interview process with summarizing the main points, which leads to the categorization and coding process according to different themes. The result from this research is as following. First, the teachers currently in charge of 3-year-old classes are experiencing fruitfulness because the 3-year-olds adapt to the first institution they experience and build a positive relationship with the teachers, they grow with a bigger gap compared to the other age groups, and form a intimate emotional tie with the teachers. Also the teachers feel fruitfulness when the parents of the 3-year-olds who are sending their children at an institution for the first time trust them and rely on them and express the appreciation for the teacher for teaching their children for the first time. Second, the teachers currently in charge of 3-year-old classes are experiencing hardship because the 3-year-olds have difficulty adapting to their first-time institution, the teachers have to be involved in caring rather than educational teaching in a kindergarten, usually the education plan does not go accordingly due to the big gap of level difference among the 3-year-olds, and it is hard for the teachers to teach about sociality when the 3-year-olds did not develop sociality yet. Also, the teachers are experiencing hardship because of the parents who are overmuch concerned and worried, and when the teachers have to deal with the parents who only believe their children not the teachers. Also, if there is an assistant staff in presence, the teachers sometimes experience hardship when they have conflict with the assistant staff due to the difference of opinion. And if there is no assistant staff, the teachers might go through difficulty because they are short-handed. The teachers also experienced hardship because there are many cases that these institutions only have one class for the 3-year-olds.;본 연구는 유치원에서 만 3세 학급을 담당하는 교사가 느끼는 보람과 어려움의 전반적인 양상을 알아보는 데에 목적이 있다. 이와 관련하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 만 3세 학급을 담당하는 교사가 느끼는 보람은 무엇인가? 2. 유치원 만 3세 학급을 담당하는 교사가 겪는 어려움은 무엇인가? 본 연구의 참여자는 서울시와 대구시에 소재하는 10개의 공·사립 유치원에서 현재 만 3세 학급을 담당하고 있는 교사 10명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2015년 8월 10일부터 2015년 10월 22일까지 이루어졌으며, 자료 수집은 심층면담을 통해서 이루어졌다. 연구자는 현장 기록과 녹취된 면담 내용을 바탕으로 면담 전사본을 만든 후 자료를 주제별로 코딩하고 범주화하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서 현재 만 3세 학급을 담당하고 있는 교사들은 만 3세 유아들이 처음 경험하는 기관에 적응을 하고 교사와의 긍정적인 관계를 형성한다는 점, 다른 연령에 비해 큰 폭으로 성장·발달한다는 점, 다른 연령에 비해 정서적인 유대관계가 긴밀하게 형성된다는 점에서 보람을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 또한 유아들을 기관에 처음 보내는 학부모들이 교사를 의지하고 신뢰하는 것에서 보람을 느끼고 자녀를 처음으로 교육하는 교사에 대한 학부모들의 감사표현을 들었을 때 보람을 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원에서 현재 만 3세 학급을 담당하고 있는 교사들은 만 3세 유아들이 처음 경험하는 기관에 적응하기를 힘들어 한다는 점, 유치원이라는 교육기관에서 만 3세 유아들에게 교육적 지도 보다는 보살핌을 좀 더 많이 해야 한다는 점, 학급 유아들 간의 큰 수준 차로 인해 교육의 계획과 실행이 불일치한다는 점, 사회성이 아직 덜 발달된 학급 유아들의 사회성 지도가 힘들다는 점에서 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 또한 교사들은 기관에 유아들을 처음 보내기 때문에 지나친 관심을 가지고 걱정을 하는 학부모들, 자녀의 말만 믿고 교사의 말은 신뢰하지 않는 학부모들을 대하는 것에서 어려움을 겪고 있었다. 또한 학급에 보조 인력이 있을 경우 보조 인력과의 의견차이로 인한 갈등, 학급에 보조 인력이 없을 경우 일손이 부족한 점에서도 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 기관에서 만 3세 학급은 한 학급만 운영되는 경우가 많다는 점에서도 교사들은 어려움을 느끼고 있었다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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