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음정모방 중심 노래부르기를 통한 인공와우 이식 아동의 음고산출 향상 사례

Title
음정모방 중심 노래부르기를 통한 인공와우 이식 아동의 음고산출 향상 사례
Other Titles
Case Studies on Sequential Interval Imitation Singing for Pitch Production Improvement in Children with Cochlear Implants
Authors
김효진
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 음정모방 중심 노래부르기 프로그램을 통해 인공와우 이식 아동의 음고 산출 향상을 확인하는 데에 있다. 본 연구는 만 5세의 인공와우 이식 아동 3명(여2, 남1)을 대상으로 하여 사례연구로 진행되었다. 연구 대상 아동들에게 음정모방 중심의 노래부르기 프로그램을 제공하고 8도, 5도, 3도 간격의 음고 모방 산출 및 노래부르기의 음고 산출 변화를 사전·사후 측정하였다. 음정모방 중심 노래부르기 프로그램은 대상 아동들에게 회기당 35분, 주 2~3회, 총 12회의 개별 세션으로 약 한 달 동안 제공되었다. 이에 대한 결과로, 3명의 아동 모두 음고 모방 산출 정확도와 노래부르기 시 음고 산출 능력이 향상되었다. 본 프로그램에서 제시된 8도, 5도, 3도 간격 음정을 모방하는 음고 모방 훈련 활동과 음정모방 중심의 노래부르기 활동은 대상 아동들의 음고 모방 산출 능력을 향상시켰을 뿐만 아니라, 노래부르기 수행에서의 음고 산출 정확도 및 음고 범위 확장에도 긍정적 영향을 미쳤다. 이는 독립적인 음고를 모방하는 방법과는 달리, 음정 간격을 가지는 두 음의 상대적 거리를 지각하고 산출하는 방법이 효과적으로 작용한 결과라고 할 수 있다. 따라서 본 연구의 결과는 음정 모방 중심의 가창 프로그램의 효과를 보여주었으며, CI 아동들의 음고 산출 및 가창 수행력은 훈련을 통해 충분히 향상될 수 있는 가능성이 있음을 보여주었다.;The purpose of the study was to examine changes in pitch production of children with cochlear implants through the sequential interval imitation singing program. The program consisted of 3 main activities, including pitch discrimination, pitch imitation and singing songs with different intervals. A total of three children aged 5 years old were involved in this study. Each participant received a total of 12 individual sessions, which were provided over 4 week period. Pitch production of octave, fifth, third interval during imitation and singing activities were measured at pretest and posttest. The results showed improvements in pitch accuracy and pitch production range during imitation and singing activities in all participants. Based on these results, this study suggests that the sequential interval imitation singing program may be effective in improving pitch accuracy and pitch production range in children with cochlear implants.
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일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
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