View : 1014 Download: 0

재창작 연주 프로그램을 통한 충동성향 아동의 자기조절력 강화에 관한 사례

Title
재창작 연주 프로그램을 통한 충동성향 아동의 자기조절력 강화에 관한 사례
Other Titles
Case Studies on Improvement of Self-Regulation through Recreative Playing Program in Children with Impulsiveness
Authors
김혜원
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
The purpose of this study was to examine the improvement of self-regulation in children with impulsiveness by means of recreative playing program. The subjects selected in this study were three elementary school students who were recommended by their home room teacher due to their impulsive behavior. The recreative playing program was provided three times a week and 40 minutes for 4 weeks. Using existing music, recreative playing was structured by changing and regulating tempo, volume and rhythm pattern with percussion instruments. Every performance was recorded, and each session was concluded with a discussion sharing opinions about their recorded music. Self-regulation was rated by each participant at pre and posttest using the Self-Control Rating Scale. All sessions were video-recorded to assess changes in self-regulative behaviors. In addition to quantitative data, a qualitative analysis was conducted to describe the self-regulative behaviors of participants in detail. At post-test, client A showed increased Self-Control Rating Scale scores from 62 to 69, with client B from 77 to 81 and client C from 72 to 78. Also, improvement in self-regulative behaviors in all three participants were observed through video analysis including attention and patience regulative behaviors. Qualitative data showed that participants were able to follow rules and instructions, play instruments according to plans, and to wait for own turn to play. Participants showed decreased behaviors in speaking of irrelevant topics to musical activity, and increased behaviors in speaking of topics relevant to the musical activity. Based on the results, this study suggests that the recreative playing program for improving self-regulation can be an effective strategy for children with impulsiveness.;본 연구는 재창작 연주 프로그램에 참여한 충동성향을 가진 아동의 자기조절력 변화를 알아보는 사례연구이다. 연구 대상은 경기도 S시 소재 S 초등학교에 재학 중인 5학년 남아 3명이며, 충동성향을 가진 아동으로 담임교사의 추천을 받아 선정되었다. 연구를 위한 활동은 주 3회, 40분간 12회기에 걸쳐 연구자가 구성한 재창작 연주 프로그램으로 진행되었다. 재창작 연주 활동은 기존의 노래를 활용하였으며, 연주 시 적용할 템포, 강도, 리듬 패턴 등을 바꿔가며 조절하여 연주하도록 진행되었다. 모든 연주는 녹음되었으며, 녹음된 자신의 연주를 듣고 이에 대한 소감을 나누는 것으로 마무리 되었다. 충동성향 아동의 자기조절력 변화를 측정하고자 자기조절력 검사를 사전·사후에 실시하여 비교하였다. 매 회기 비디오로 촬영하여 활동 내에서 관찰되는 아동의 자기조절행동 변화를 전체 세션 시간을 30초 구간으로 나누어 등간 기록법으로 측정하였다. 또한 정량적 데이터 이외에 정성적 분석을 통해 대상자들의 행동을 구체적으로 서술하였다. 재창작 연주 프로그램을 충동성향 아동에게 적용한 결과 자기조절력 검사의 사후 검사 점수가 대상자 A는 62점에서 69점으로, 대상자 B는 77점에서 81점으로, 대상자 C는 72점에서 78점으로 3명의 대상자 모두 향상되었다. 또한 비디오 분석을 통한 자기조절행동 변화에서 3명의 대상자 모두 인내심과 주의집중행동의 비율이 증가하는 등 자기조절행동이 향상된 것으로 나타났다. 정량적 데이터와 함께 정성적 자료를 토대로 분석한 결과 규칙이나 지시에 주의를 기울이고, 스스로 세운 연주 계획에 따라 연주를 하게 되었으며, 자신의 차례나 적절한 시점을 기다리는 행동이 증가하였다. 또한 활동과 무관한 이야기를 하던 행동이 감소하고, 활동과 관련된 이야기 및 행동을 하는 모습이 증가하였다. 이러한 연구 결과는 기존의 음악을 활용하여 다양한 외적 조건에 따라 음악 요소를 조절하여 재창작 연주하는 활동이 충동성향 아동의 자기조절력을 강화하는데 도움이 된다고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE