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중국인 유학생의 문화적응 유형별 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향

Title
중국인 유학생의 문화적응 유형별 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향
Other Titles
The Impacts of Acculturation Strategies and Social Support on the Adaptation of Chinese International Students to University Life : A Core Understanding of the Mediation Effect in Career Barrier
Authors
JINAILING
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
중국이 개혁과 개방 이후 경제성장을 이루게 됨에 따라 해외로 유학하는 중국인 학생수는 급격히 증가하였다. 특히 한국의 경우 2004년 Study Korea Project 도입으로 유학생 유치 활동을 추진한 결과 한국으로 온 중국인 유학생들의 수는 더욱 증가하였다. 많은 선행연구에 따르면 중국인 유학생이 한국의 대학에 적응하는 과정에서 많은 어려움을 겪고 있으며 문화적응 스트레스를 받고 있는 것으로 알려져 있다. 이러한 적응의 어려움은 졸업 후에도 영향을 미치기 때문에 중국인 유학생의 대학생활 적응에 많은 관심을 가질 필요가 있다. 특히 대부분의 중국인 유학생은 중국으로 돌아가서 취업을 하고 싶어하지만 본국에서의 취업은 어려운 상황이며 한국에서의 취업 또한 쉬운 상황이 아니다. 사회진출을 위한 준비는 대학 재학 중의 주요 과제로서 중국인 유학생은 진로와 관련된 스트레스를 심하게 겪고 있으며 이들의 적응적 어려움을 진로적 관점에서 이해하는 것이 필요하다. 중국인 유학생이 이처럼 적응에 어려움을 겪고 진로의 장벽에 좌절하지만 이들은 다양한 사회적 지지를 통해 이러한 어려움을 극복해 나갈 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 중국인 유학생이 인식하는 사회적 지지가 이들의 대학생활에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 특히 본 연구는 이러한 변인의 관계가 문화적응 유형에 따라 다를 것으로 가정하였다. 선행연구에 따르면 새로운 문화에 적응하는 과정에서 학생들은 크게 4가지 유형, 즉 통합, 동화, 분리, 주변화의 유형으로 구분된다. 각 유형은 문화에 적응하는 방식이 다르기 때문에 이들이 인식하는 사회적 지지와 대학생활 적응 및 진로장벽의 관계가 문화적응 유형에 따라 다를 것으로 가정하여 문화적응 유형별 변인의 관계를 파악하고자 하였다. 중국인 유학생은 두 나라의 외교에도 영향을 미치기 때문에 그들을 효율적으로 관리하여 다양한 교류를 통해 양국의 발전에 기여할 수 있도록 돕는 것이 필요할 것이다. 따라서 본 연구에서는 재한 중국인 유학생의 대학생활 적응에 영향을 미칠 수 있는 진로장벽과 사회적 지지의 관계를 분석하여 교육적 시사점을 탐색하고자 하였다. 본 연구에서는 서울과 지방의 대학에 재학 중인 중국인 유학생을 대상으로 설문을 실시하여 총 331명의 자료를 최종 분석에 사용하여 연구를 진행하였다. 조사된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science)를 이용하여 분석하였다. 본 연구에서는 문화적응 유형에 따른 중국인 유학생의 사회적 지지, 진로장벽, 대학생활 적응의 관계를 살펴보았으며, 특히 사회적 지지와 대학생활 적응의 관계에서 진로장벽의 매개효과를 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국인 유학생의 진로장벽, 사회적 지지, 대학생활 적응의 상관관계를 분석한 결과, 진로장벽은 사회적 지지, 대학생활 적응과 부적 관계를 보였고 사회적 지지와 대학생활 적응은 정적 관계를 나타났다. 진로장벽과 사회적 지지의 하위요인을 구체적으로 살펴본 결과, 진로장벽과 사회적 지지 하위요인 중에서 중국 친구지지, 한국 교강사지지, 부모지지와는 유의한 상관관계를 나타났지만 한국 친구지지와는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 둘째, 중국인 유학생의 문화적응 유형에 따른 진로장벽, 사회적 지지, 대학생활 적응의 차이를 살펴본 결과, 중국인 유학생의 문화적응 유형에 따라 진로장벽은 유의한 차이가 없었지만 대학생활 적응과 사회적 지지에는 차이가 있었다. 대학생활 적응은 통합유형과 주변화 유형간에 유의한 차이가 있었고 사회적 지지는 통합, 분리유형과 주변화 유형간에 유의한 차이가 있었다. 문화적응 유형에 따른 사회적 지지의 하위요인을 구체적으로 살펴보면, 통합, 분리유형이 동화, 주변화 유형보다 더 많은 중국 친구지지를 받는 것으로 나타났으며, 통합, 동화유형이 분리, 주변화 유형보다 더 많은 한국 친구지지를 받는 것으로 나타났다. 그 다음으로 통합유형이 동화, 주변화 유형보다 더 많은 한국 교강사지지를 받는 것으로 나타났고 통합, 동화유형이 주변화 유형보다 더 많은 부모지지를 받는 것으로 나타났다. 셋째, 문화적응 유형에 따른 중국인 유학생의 진로장벽 및 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향의 차이를 살펴본 결과, 모든 유형에서 진로장벽이 대학생활 적응에 유의한 영향을 미쳤고 사회적 지지의 하위요인이 대학생활 적응에 미치는 영향이 다르게 나타났다. 통합유형에서 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인은 진로장벽과 한국 친구지지만 유의하였다. 동화유형과 분리유형에서는 진로장벽과 사회적 지지의 하위요인인 한국 교강사지지만 대학생활 적응에 유의한 영향을 미쳤다. 마지막으로 주변화 유형에서는 진로장벽만 대학생활 적응에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 문화적응 유형에 따른 사회적 지지의 하위요인이 대학생활 적응에 영향을 미치는 관계에서 진로장벽의 매개효과를 분석한 결과, 통합유형, 동화유형에서만 사회적 지지의 하위요인 중국 친구지지와 한국 교강사지지가 대학생활 적응에 영향을 미치는 관계에서 진로장벽이 매개하는 것으로 나타났다. 통합유형에서는 사회적 지지의 하위요인인 중국 친구지지와 대학생활 적응의 관계에서 진로장벽이 부분 매개하는 것으로 나타났다. 한편 동화유형에서는 사회적 지지의 하위요인인 한국 교강사지지와 대학생활 적응의 관계에서 진로장벽이 부분 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 문화적응 유형별로 중국인 유학생의 사회적 지지와 대학생활 적응의 정도에 차이가 있었다. 또한 이들의 대학생활 적응에는 진로장벽과 사회적 지지 중에서 한국 교강사와 한국친구의 지지가 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히 문화적응유형에 따라 영향을 미치는 하위 요인에 차이가 있었으며 진로장벽은 통합유형과 동화유형의 경우 부분 매개하는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 중국인 유학생들의 대학생활 적응을 향상시키기 위한 교육상담적 방안에 대해 논의하였다. ;After China's reform and opening-up, an increasing number of Chinese students are studying abroad. The Study Korea Project proposed in 2004 played an important role in increasing the number of Chinese international students in South Korea. According to numerous studies, Chinese students studying in Korea encounter challenges such as the experience of acculturative stress and difficulties with adjustment to the new environment of Korean universities. It is vital to understand the challenges that they encounter during their university life because these challenges may continue even after they graduate. In general, Chinese students in Korea want to return to their home country to work, but finding a job isn't easy neither in China nor in Korea. For many undergraduates and graduates, including Chinese international students start finding a job while they're attending school, deciding what one is going to do after graduation is even more stressful for Chinese students in Korea. Although many Chinese students face challenges in their future careers, they can possibly overcome by having various types of social support. This paper aims to investigate how social support can influence on Chinese international students' adaptation to university life in Korea and has hypothesized that social support would mediate the career barriers. It is expected to show the differences in variables associated with acculturation strategies. Acculturation is the process of cultural change that results following meeting between cultures. The acculturation strategies investigated in the study were assimilation, integration, marginalization and separation. Chinese international students adapt to a new culture differently. This study examines the impacts of social support, adaptation to university life and career barriers in relation to four types of acculturation strategies. It is crucial to understand Chinese international students’ success and adaptation to university life in terms of a diplomatic relationship between South Korea and China. In fact, this study aims to investigate and analyze the impacts of social support and career barriers on the adaptation to university life in Korea. This study included 331 participants of Chinese international students who attend universities in Seoul and other cities of South Korea. Data were collected from questionnaires and coded into computer form and analyzed by using the Statistical Package of Social Science (SPSS). This paper examines the impacts of social support, career barriers, and adaptation to Korean university in aspects of the acculturation models. The findings suggest that social support and adaptation to campus life have mediating effects on career barriers. First, this paper has analyzed the correlation between Chinese international students' career barriers, social support, and adaptation to university life. The career barriers shows a negative correlation with the social support and the adjustment to university life. There is a positive correlation between social support and adjustment to university life. Specifically, the support from Chinese friends, Korean professors, and parents has shown a meaningful correlation with career barriers. However, the support from Korean friends shows no meaningful correlation with career barriers. Second, the study has investigated Chinese international students' career barriers, social support, and adjustment to campus life with the four types of acculturation strategies. There was no meaningful association between the acculturation strategies and career barriers, but a meaningful data has shown for adaptation to campus life and social support. There is a meaningful difference between the integration strategy the marginalization strategy on adaptation to campus life. There is a meaningful difference between the integration strategy, the separation strategy and the marginalization strategy in terms of social support. Compared to Chinese international students with the assimilation strategy and the marginalization strategy, those with the integration strategy and the separation strategy received greater support from Chinese friends. Compared to Chinese international students with the separation strategy and the marginalization strategy, those with the integration and the assimilation strategy receive greater support from Korean friends. Moreover, Chinese students with the integration strategy received greater support from Korean professors than those with the separation and the marginalization strategy. Chinese international students with the integration and assimilation strategy received greater support from their parents than those with the marginalization strategy. Third, the study examines the impacts of Chinese international students' career barriers, social support, and adaptation to campus life on the acculturation strategies. The finding suggests that the career barrier was associated with the adaptation to campus life in all four types of the acculturation strategies. Different types of social support have affected the adaptation to university life. The career barrier and the social support from Korean friends played meaningful roles in adapting to university life among Chinese students with the integration strategy. The social support from Korean professors and the career barrier have played meaningful roles in terms of adjusting to university life for Chinese students with the assimilation and the separation strategy. Lastly, the career barrier has played a meaningful role among Chinese students with the marginalization strategy for their adaptation to university life. Fourth, the findings have analyzed the impacts of social support and adaptation to campus life on career barriers in terms of acculturation strategies and suggest that social support and adaptation to campus life have mediating effects on career barriers. The support from Chinese friends affects the adaptation of Chinese students to university life in the integration strategy and also has mediating effects on career barriers. On the other hand, the support from Korean professors affects the adaptation of Chinese students to university life in the assimilation strategy and also has mediating effects on career barriers. In conclusion, the findings suggest that the acculturation patterns of Chinese international students show the differences in the level of social support and adaptation to university life. The adaptation to university life is affected by the career barrier and social support from Korean professors and Korean friends. The findings also suggest that social support and adaptation to campus life have mediating effects on career barriers among the integration and assimilation strategies. In this paper, implications of educational counseling for Chinese international students are discussed to enhance the adaptation of Chinese students to university life.
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