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미술감상교육을 위한 애플리케이션 디자인

Title
미술감상교육을 위한 애플리케이션 디자인
Other Titles
A Application Design for Art Appreciation Eduction
Authors
황선경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
미술 작품을 보고 느끼는 감상 활동은 마음을 즐겁게 해 줄 뿐만 아니라 마음의 안정을 주고, 생활을 윤택하게 해준다. 그렇기 때문에 미술감상은 작품의 아름다움을 감상하는 것뿐만 아니라, 미술감상을 통해 다른 사람의 생각을 이해하고 존중하는 태도를 가질 수 있고, 다른 사람의 표현방법을 연구하고 새로운 시각을 받아들여 자기 개성을 표현을 할 수 있게 된다. 이처럼 미술감상이 중요해짐에 따라, 현재 미술교육과정에서는 표현활동을 교육뿐만 아니라, 미술감상교육의 중요성도 강조하고 있는데, 이는 미술감상교육에서 학습자가 미술에 대한 비평 능력과 심미적 안목을 길러 미술문화를 향수할 수 있는 능력과 태도를 기르는 데 주안점을 두고 있다. 이렇듯 미술 교육 내에서 미술교육감상의 중요성이 점차 높아지고 있으나 실제 미술수업에서는 시수 부족과 실기 위주의 수업 그리고 교수자중심으로 진행되는 문제점들로 인해 미술감상수업이 제대로 이루어지기 힘든 상황이다. 이러한 문제점을 해결할 방안으로, 본 연구에서는 미술감상교육에 활용할 수 있는 새로운 교육 애플리케이션을 제안하였다. 이를 위해, 먼저 미술감상교육의 정의와 특징에 대해서 살펴보았다. 그리고 우리나라의 미술교육과정 개정에 따른 감상교육의 변화를 짚어보았고, 이러한 이해를 바탕으로 학교에서의 미술수업의 현황과 문제점에 대해서 파악하였다. 그리고 미술교육에서의 스마트기기의 가능성에 대해서 고찰하였으며 마지막으로 본 연구가 제안하고자하는 교육애플리케이션이 가져야 할 디자인요인을 도출하였다. 앞선 문헌고찰을 바탕으로, 실제 미술감상수업에서의 현황과 문제점을 파악하기 위해 사용자 조사를 실시하였으며 그 결과를 바탕으로 시나리오를 제안하였고 미술감상교육애플리케이션이 실제 교육현장에서 활용되는 구체적인 프로토타입과 UI화면을 디자인 하였다. 본 연구는 스마트기기를 활용한 교육이 가지고 있는 특징 중, 시공간을 초월하여 학습이 가능하다는 점과 효율성, 흥미성, 자기주도학습성 등의 이점을 활용하여 이러한 미술감상교육이 가지고 있는 문제를 해결하고 미술감상수업을 원활하게 진행 할 수 있는 가능성을 보였다는데 큰 의의가 있다.;Currently the art appreciation education is increasingly getting to be more important, beyond the level of the art class that emphasized only on drawing. The art appreciation education focuses on fostering the ability and attitude of the student- the ability and attitude that can develop the student's critic ability and esthetic perspective so that the student can enjoy the art culture. However, in the actual art class, it is hard to produce the art appreciation class due to the problems such as the lacking of the class hours, the practice oriented class, and the teacher focused class. As a measure for resolving such problems, the education application using a smart device in the art appreciation class was suggested. By using the advantages such as the fact that learning is possible at any time and at anywhere, the efficiency, the interest, and that students can study by themselves, among the characteristics of the education using a smart device, the possibility of resolving the problems that the current art appreciation education has and the possibility of seamlessly progressing the art appreciation class were considered. This study is the study on the art appreciation education using a smart device, and for this purpose, first, the meaning and change of the art appreciation education according to the Korean art class curriculum were examined, and the definition and characteristics of the art appreciation education were considered. In addition, the current status and problems of the art class were comprehended and based on such understanding, the difficulties and needs of the teacher and student in the art appreciation class were found, and the user research(FGI) was conducted in order to find the functions that the art appreciation education application should have. Finally, the design of the detailed UI screen when the art appreciation education application was used in the actual education field was provided.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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