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언어학적 의미·통사구조 기반 사용자 경험 설계 프레임워크 제안

Title
언어학적 의미·통사구조 기반 사용자 경험 설계 프레임워크 제안
Other Titles
A Suggestion of User Experience Design Framework based on Linguistic Symantic·Syntax structure : focused on user behavior and user context analysis
Authors
이민주
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
본 연구에서는 제품이나 서비스를 이용하는 사용자의 행동과 그 안에 내재된 사용자의 태도, 이를 유발하는 콘텍스트 요소 간의 관계성을 고려한 사용자 경험 설계 프레임워크를 개발했다. 이러한 연구의 골자는 기존의 사용자 콘텍스트와 행동 분석 연구가 거시적 관점의 행동 분류에 그쳐, 실제 사용자 경험 설계 디자인으로의 실무적 연계가 이루어지지 않고 있다는 점에 착안했다. 본 연구의 프레임워크를 개발하기 위해서 4가지의 연구문제를 상정한 바, 첫째, 언어학적 의미·통사 구조를 기반으로 사용자 행동과 사용자 콘텍스트에 대해 미시적 관점으로부터의 조작적 정의와 분류에 대해 연구했다. 먼저 언어학에서의 의미·통사 구조에 해당하는 논항구조와 순환구조의 개념을 다뤘다. 논항구조는 한 문장에서 서술어의 역할을 담당하는 동사가 문장 내 각 구성성분들의 역할을 정의하는 주축이 됨을 설명하는 이론이며, 순환구조는 동사의 의미적 구조를 미시적으로 분석한 것으로, 상태동사와 진행동사, 동작동사로 구성되어 하나의 순환적인 패턴을 구성함을 나타낸다. 이를 통해 사용자 행동에는 목적 지향적 특성이 내재된 미시적 패턴구조를 정의하여, 이를 전제로 하는 사용자 행동 시퀀스를 구성했다. 둘째, 사용자 행동과 사용자 태도, 사용자 콘텍스트 간의 관계적 양상과 의의를 도출했다. 행동은 다른 콘텍스트 요소들의 상위 개념으로서 포괄적 위계 구조를 형성함으로써 각 논항들의 정의와 성격을 부여하는 역할을 담당한다. 사용자 콘텍스트를 행위자격, 대상격, 도구격, 참여자격, 시간격, 장소격으로서 조작적 정의함과 더불어 이러한 정의 하에 실제 사용자와 제품, 서비스 간의 상호작용을 정의하고자 했다. 또한, 행동과 콘텍스트는 동사가 각 콘텍스트의 속성을 부여한다는 의미 지배적 관계, 콘텍스트의 변수가 행동을 유발함을 뜻하는 인과적 관계를 지님을 밝혔다. 셋째, 사용자 경험 설계의 단계에 맞게 본 연구의 프레임워크의 적용하는 방안과 이에 대한 해석에 관해 논했다. 우선, 사용자 행동과 태도, 콘텍스트의 단계별 분석/설계 사항으로 목을 나누고, 사용자 경험 설계의 단계를 ‘전략화 단계’, ‘실행 단계’, ‘평가 단계’로 분류한다. 이에 더하여 사용자 경험 설계 요소인 ‘전략’, ‘범위’, ‘구조’, ‘윤곽’, ‘표면’에 따라 사용자 경험 설계를 위해 다루어야 하는 사항들을 설정했다. 전략화 단계에서는 사용자 타겟에 대한 조사와 사용자 니즈파악, 문제 상황에 대한 사용자의 반응 및 태도 파악을 통한 제품·서비스의 기능적, 비즈니스적 전략을 도출하고자 했다. 실행 단계에서는 최적화된 사용성과 기능성을 제공하기 위해 사용자의 상태 변화의 행동 전후 의미성을 파악하고자 했으며, 사용자 접점을 구성하여 사용자와 시스템 간의 상호작용을 유도하기 위한 인지-행동 연계과정에 주목한다. 평가 단계에서는 대상격 콘텍스트와 도구격 콘텍스트를 특정하여 이러한 평가 대상에 대한 만족도와 효용가치, 사용자 접점 이후의 변화된 콘텍스트에 대한 해석 및 평가를 거칠 수 있는 수단으로 활용된다. 본 연구에서 제시한 프레임워크의 각 항목에 해당하는 데이터 수집과 요소 간 관계성 파악을 용이하게 하기 위해 본 프레임워크를 머신러닝 기반 알고리즘을 기반으로 한 프로그램으로 개발하는 것을 후속연구로 계획하고 있다. 이러한 후속연구는 프레임워크의 각 항목에 입력되는 데이터를 기반으로 데이터베이스를 형성하고, 사용자 경험 설계에 실질적으로 인사이트를 제공할 수 있는 솔루션으로 활용할 수 있는 기반이 될 것이다. 본 연구에서는 여러 이론들을 기반으로 미시적 관점으로 사용자 행동과 사용자 콘텍스트, 행동과 콘텍스트의 관계성을 분석할 수 있는 프레임워크를 개발했고, 이 프레임워크를 통해 사용자 경험 설계에 있어서 과학적이고 논리적인 결과를 도출할 수 있는 데에 실질적인 기여를 할 수 있을 것으로 기대한다.;This research of this thesis developed ‘User Experience Design Framework’ considering on user’s behavior using products or services, user’s inherent attitude in user’s behavior and the relationship among user’s context elements which induct user’s behavior. This framework developed from the attention on the previous researches related with user’s context and behavior that have been achieved only the classification of behavior based on macroscopic perspective. In order to develop the framework for this study assumed the four issues of this thesis development. At First, focused on the linguistic semantic and syntax structure, this study researched about the operational definition and classification of user behaviors and contexts based on microscopic perspective. There is the concept research for ‘Argument structure’ and ‘Circular structure’ corresponding to the semantic and syntax structure in linguistics. Argument structure is the theory explaining that a verb, which has a role for a predicate in a sentence, assigns a role to each components in the sentence. Circular structure is the analysis on semantic structure of verbs with microscopic perspective, suggesting that State verbs, Process verbs, Action verbs compromise a circular pattern. So, with these two theories, this thesis defined the microscopic pattern structure with user behavior’s goal-oriented attributes and based on this definition, organized the “User Behavior Sequence”. Secondly, this study deduced the meaning of the relationship aspects between user behavior, user attitude and the user’s context. The user behavior, as a higher level of concept than other context elements with a comprehensive hierarchy organization, is dedicated to giving the definition and attributes to each case elements. And user contexts are divided into ‘Agent case’, ‘Object case’, ‘Instrument case’, ‘Participator case’, ‘Time case’ and ‘Location case’, used for defining an interaction system between the user and products or service. This concept of user behavior and contexts have two meaningful relationships―one is meaning-dominant relationship that verbs give the attributes to each contexts and the other is casual relationship that variables make a motivation to user’s behavior. Thirdly. based on the three categories of analysis articles―User attitude(A), User behavior(B), User contexts(C)―, this study suggests the issues in order to design user experience with the three design stages, ‘Strategize stage’, ‘Execute stage’ and ‘Assess stage’ and the five design components, ‘the Strategy plane’, ‘the Scope plane’, ‘the Structure plane’, ‘the Skeleton plane’ and ‘the Surface plane’. In Strategize stage, designer can get insights about user aspects, attitudes and reactions and derive an idea about functional business strategy of products or services from this framework. In Execute stage, designer can understand the meaning of difference between pre-behavior user status and post-behavior user status in order to provide optimized usability and functionality. Also, Execute stage takes attention to the connection process of perception-behavior to guide the interaction between user and system with user’s touchpoints. In Assess stage, the Object case context and the Instrument case context would be specified by the evaluation target. And the user satisfaction and utility value about the evaluation target can be measured by this framework. Thus, the suggestion for application of framework was made with user experience development process. As a further research, this framework would be needed to be programmed by machine learning technology algorithms in order to collect data for frameworks and understand the relationship in framework components in depth. This framework program with the further research will form the database with input data and make some opportunities to provide practical insights for user experience designers. Therefore, this research developed a ‘User Experience Design Framework’ which can be used for analysis on user behavior and context, and theirs relationship with the microscopic perspective based on various theories. Also tis research demonstrates the practical value of this framework to make the scientific and logical result in designing user experience.
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