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다운에이져 여성 소비자를 위한 캐릭터 콜라보레이션 디자인 전략 연구

Title
다운에이져 여성 소비자를 위한 캐릭터 콜라보레이션 디자인 전략 연구
Other Titles
A Study on the Strategy of Character Collaboration Design for Down-Ager Woman Consumer : Focusing on Fashion
Authors
전오경
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
This paper discusses the Strategy of Character Collaboration Design through in-depth interviews with focus on tending to pursue Down-Aging women in their 30s and 40s. In the past fashion industry, people preferred the design classified by age groups, however, modern consumers follow down-aging. Fashion brand appeals to customers’ emotions with diverse strategies to meet the needs of them. Cases of attempting aggressive Character Collaboration marketing are increasing to widen customer base in the latest fashion market. Characters are usually used in children’s clothing, however, they are reviewed as one of important factors in fashion using to make collaboration for young and creative brand concept along with life style pursuing down-aging and kidult culture trend. This study examines various types of Character Collaboration, researches female consumers’ preference of characters by FGI and interviews and suggests strategies for helpful and disruptive character design factors of down-aging effect. Down-Aging women in their 30s and 40s representing emotional consumption in modern society show that they are possessive about their favorite characters and characters are significant design factors when they purchase character fashion items. Walt Disney’s Mickey mouse is the most effective in down-aging because they are familiar due to memories of their childhood. Mickey mouse, one of representative characters, raise commercial value and brand awareness. In case of Moomin, it requires more attention to using characters because it is less popular and childish, so it may mar the effect of down-aging. For Simpsons and Doraemon, experience existence and nonexistence of their animation influences on character preference. These examples infer that Collaboration with friendly character which can secure new customers will be advantageous in fashion market breaking segregation by age and sex. With regard to form of character fashion design, a raglan and a top with a hood centered a one character makes wearers look younger about 4.5 years than they are. It is a meaningful result. As to repeating pattern of characters, individual tastes prefer this type, but it has lower influence on down-aging effect. Furthermore, logo type of characters on their chest makes meaningless to buy character fashion, therefore, best use of characters have proper balance and stability is required. Meanwhile, silhouette and materials incongruous with characters or sexual characters design requires special care in using because they will be hindrances to down-aging. According to analysis result of character fashion design preference of down-ager female consumers, I can draw a conclusion that design has stable composition to show characters’ visual identity and collaboration strategy with characters people can relate to are needed. In addition, distinction strategies of emotional marketing are necessary to attract current customers as well as new down-agers. Based on the results of the paper, I look forward to utilize this outcome as application plan of tactical character collaboration can vitalize fashion industry to expand the consumer group and contribute to increase satisfaction and pleasure of women consumers in their 30s and 40.;본 논문에서는 다운에이징 추구성향의 30대 40대의 여성 소비자를 중심으로 심층인터뷰를 통해 캐릭터 콜라보레이션의 패션 디자인 전략에 관하여 논의하고자 하였다. 과거 패션산업에서는 연령층을 구분하여 타겟을 설정하고 그에 맞는 디자인을 선호했지만 현대 소비자들은 다운에이징을 추구하게 되었다. 이에 패션 브랜드에서는 고객의 욕구에 맞춰 다양한 전략으로 소비자의 감성을 자극하고 있다. 최근 패션시장에서는 타겟층을 넓히기 위한 전략으로 적극적인 캐릭터 콜라보레이션 마케팅을 시도하는 사례가 증가하고 있다. 캐릭터는 아동복에서 주로 활용되었으나 최근 다운에이징을 추구하는 라이프 스타일과 키덜트 문화 트렌드에 맞춰 젊고 개성 있는 브랜드 컨셉으로 콜라보레이션 되고 있어 패션에서 중요한 디자인 요소로 재조명 되고 있다. 이에 본 연구에서는 시각적으로 가장 효과적인 애니메이션 캐릭터 중 영향력 높은 캐릭터 4가지를 선정하였다. 본 연구에서는 선정된 캐릭터의 다양한 콜라보레이션 유형을 살펴보고 FGI와 심층면접을 통해 여성 소비자들의 캐릭터 선호도를 파악하여 다운에이징 효과에 도움이 되는 캐릭터 디자인 요소와 방해가 되는 디자인 요소를 분석하여 전략 방안을 제안하고자 한다. 현대사회의 감성소비를 대표하는 30~40대 다운에이져 여성 소비자들은 선호하는 캐릭터에 관한 소유욕이 높으며 캐릭터 패션 상품을 구매하는데 있어 캐릭터는 중요한 디자인 요소로 나타났다. 어린 시절 추억이 있는 친근한 느낌의 월트 디즈니의 미키마우스 캐릭터가 다운에이징에 가장 효과적인 것으로 나타났다. 시대를 주도하는 캐릭터답게 미키마우스는 상품의 가치와 인지도를 높여주는 것을 알 수 있다. 무민 캐릭터의 경우 인지도가 낮고 유아스러운 이미지로 다운에이징 효과를 반감시킬 수 있으므로 캐릭터 사용에 주의가 필요하겠다. 심슨과 도라에몽 캐릭터의 경우 애니메이션을 접해본 경험 유무가 캐릭터 선호도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 연령과 성별의 타겟층 경계를 허물고 있는 패션시장에 다양한 신규고객을 확보하는데 거부감이 없는 캐릭터와의 콜라보레이션이 유리하다는 것을 유추할 수 있다. 캐릭터 패션 디자인의 형태로는 원 포인트로 캐릭터가 중심에 자리 잡은 형태의 래글런과 후드패턴의 상의가 4.5세 정도 다운에이징 효과를 준다는 유의미한 결과를 나타냈다. 캐릭터의 반복적인 패턴은 개인적인 취향에 선호도가 높았지만 다운에이징 효과에는 영향력이 다소 부족한 것으로 나타났다. 가슴부분에 로고형식의 캐릭터 표현방법은 캐릭터 패션을 구매하는 의미가 없다고 느껴지므로 캐릭터의 적절한 균형과 안정성을 가진 표현방식을 활용 해야겠다. 또한 캐릭터와 어울리지 않는 실루엣이나 소재, 외설스러운 캐릭터 디자인은 다운에이징에 방해가 되는 요소이므로 사용에 주의가 필요하겠다. 이러한 다운에이져 여성 소비자의 캐릭터 패션 디자인 선호도를 분석한 결과 캐릭터의 시각적 아이덴티티를 나타낼 수 있는 안정적인 구도의 디자인과 스토리를 공감할 수 있는 캐릭터와의 콜라보레이션 전략을 해야 한다는 결론을 내릴 수 있었다. 또한 기존의 고객뿐 아니라 다운에이져 신규고객을 유입시킬 수 있는 감성마케팅의 차별화 전략이 필요할 것이다. 논문의 결과를 토대로 소비자 층을 확장시키는 패션시장에 활력을 주고 30~40대 여성 소비자가 만족하고 즐거움을 추구할 수 있는 라이프 스타일에 기여할 수 있는 전략적인 캐릭터 콜라보레이션 활용 방안이 될 수 있기를 기대한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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