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관계디자인 적용을 통한 웨딩서비스에 관한 연구

Title
관계디자인 적용을 통한 웨딩서비스에 관한 연구
Other Titles
A Study on Wedding Service in Application of Relational Design : Focusing on factor analysis to reduce end the engagement and divorce rate
Authors
양나영
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
최근 장기적인 경기불황으로 2-30대 젊은 층에 연애·결혼·출산을 포기하는‘3포 세대’가 생겨나며 남·여 모두의 독신율이 높아지는 추세이다. 또한 사회가 발전하면서 예전과는 다르게 개인의 자율성도 증대되고 결혼시기도 지연되고 있다. 이것은 혼인율이 계속해서 낮아지고, 이혼율이 높아짐에 따라 나아가서는 출생률에 까지 영향을 미쳐 우리나라의 미래에 중요한 문제가 될 것이다. 뿐만 아니라 결혼을 앞둔 예비 부부 들의 파혼 또한 점점 늘어나고 있다. 파혼율이 높아지는 이유는 당사자들 간의 불화도 있지만 양가 부모 및 가족의 갈등과 마찰에서 시작되어 지는 경우도 많은 부분을 차지한다고 한다. 이러한 배경에서 본 논문은 오늘날 사회가 결혼과 관련하여 성혼, 파혼, 이혼과 같은 문제들과 관련한, 연애에서 결혼으로 이어지는 과정에서의 당사자들 간의 관계와 그 주변 가족들 간의 관계에 주목할 것이다. 결혼과정에서 당사자들뿐만 아니라 주변 가족들의 관계 역시 중요한 이유는 우리나라가 개인의 자율성이 증대 되었다고는 하나 아직은 서양과는 다른 환경적인 특징을 가지고 있기 때문이다. 디자인과 디자이너의 역할에 있어서는 시대적 변화에 따라 최근에는 개념이 확대, 변형되고 있으며 본질과 지향점을 다시 살펴보아야 할 필요성이 있다. 이에 따라 사회가 요구하는 디자인의 역할에 대한 가이드라인을 제시하고자 한다. 그리하여 결혼에서의 인간관계의 중요성을 재고하고 가정을 이루게 되는 결혼과정에서 당사자들과 가족들 간의 관계의 상호보완성을 관계디자인의 원리로 고찰할 것이다. 또한 기존 웨딩정보업체들의 한계성을 지적하고 내용적인면의 차별성을 언급하여 웨딩서비스에 대해 새로이 규정 할 것이다. 업계에서 성혼율 이라고 일컫는 단순 결혼 성사를 넘어, 회원들의 성공적인 결혼생활을 위한 프로그램 개발을 통해 새로운 웨딩서비스를 제안하고 사회 전반적인 결혼율 증대 및 이혼율 감소를 이끌어 내기 위한 연구를 할 것이다. 이 과정을 통하여 결혼과정에서의 영향 요인을 1차적 요인(당사자들 간의 관계)과 2차적 요인(양가간의 관계)으로 나누고, 그와 밀접하게 작용하는 8가지 요인을 추출할 것이다. 이 요인들은 본 연구에서 당사자들 간의 관계, 가족들 간의 관계, 당사자와 가족 서로간의 상관관계에 있어서 결혼과정에 지대한 영향을 미칠 것으로 본다. 앞으로 본 논문이 우리나라 웨딩서비스시장에서 남·여간 매칭 위주의 서비스뿐만 아니라 그 이상의 과정에서, 그리고 결혼관련 연구에서 의미 있게 사용될 것을 기대한다.;Recent enduring recession has produced what is called‘Sampo generation’, a generation of young people who give up relationship, marriage, and childbirth, giving birth due to financial difficulties. It results in high proportion of unmarried men and women. In addition, marriage decision becomes an individual choice and age for marriage gets older as society develops. Low marriage rate and high divorce rate affect birth rate which could be a serious problem in Korea in the future. There also increases in breaking off of engagement. The main reason for it is not only the discord between the couples themselves but also that between family members including their parents. In this context, this dissertation focuses on the relationship between couples and their family members during the process from relationship to marriage with regard to the problems such as marriage, breaking off of engagement and divorce. The reason why family relationship as well as couple relationship is important in marriage is that, although individual autonomy has improved, Korean culture still is different in circumstance from western countries. As time changes, the concepts of the roles of design and designer are expanding and mutating. Thus it is necessary to re-examine their natures and objectives. Based on this, this dissertation attempts to propose a guideline for the socially required role of design. It emphasizes the importance of personal relationship in marriage, and explore the assumed mutual complementarities in married couple and their family relationships from the perspective of relational design. Furthermore, this study offers a new definition of wedding service by criticizing limitations of the existing wedding information services and pointing out differences in contents of the service. To be specific, it attempts to propose a new wedding service through development of a new program aimed at not only successful wedding but also successful married life of the members afterwards. By doing so, it is expected to contribute to increase in marriage and decrease in divorce in society at large. This study distinguishes two factors of influence on marriage process: the primary factor (the relationship between husband and wife) and the secondary factor (the families of husband and wife). It also extracts eight other factors that closely interact with them. These factors are expected to make a big influence on marriage process in terms the relationship between husband and wife, that between families of husband and wife, and that between the married couple and their families. This study could contribute to the wedding service market by expanding its scope from the simple matching of a man and a woman to something goes beyond it. It will also make a contribution to marriage studies.
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