View : 540 Download: 0

Program annotation

Title
Program annotation
Authors
서아름
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주의 프로그램인 바흐(Johann Sebastian Bach 1685-1750)의 , 쇼팽(Fryderyk Franciszek Chopin 1810-1849)의 , 스크리아빈(Alexander Nikolayevich Scriabin 1872-1915)의 , 그리고 슈만(Robert Alexander Schumann 1810-1856)의 을 주제로 연구한 것이다. 바흐의 은 바로크 시대인 1738년에 작곡되었다. 이 곡은 그의 대표적인 작곡기법인 엄격한 대위법을 사용하지 않으며 리듬과 템포가 비교적 유동적이다. 또한 빠른 아르페지오 패시지로 기교를 드러내며 다양한 조성으로 이동하는 등의 자유로운 모습을 보여준다. 쇼팽의 는 형식적인 면에서 전형적인 소나타 형식과 비교된다. 하지만 그 형식을 뛰어넘는 자유로운 구성 안에서 판타지 특유의 즉흥성과 서정성을 보여주고 있다. 또한 쇼팽의 피아노 음악의 특징인 분산화음과 장식음을 동반한 긴 선율, 반음계적 진행과 이명동음 전조, 감7화음 등도 사용되고 있는 것을 볼 수 있다. 스크리아빈의 은 낭만주의의 영향을 보여주는 스크리아빈의 작곡연대 초기에 속하는 1900년에 작곡되었다. 이 곡은 낭만적이고 서정적인 선율과 그에 붙는 장식음, 분산화음 형태의 반주 등 쇼팽의 영향을 보여준다. 동시에 기교적인 테크닉과 빈번한 증,감4화음 등의 독특한 특징을 보여주며, 보다 폭넓은 감정을 표현하면서 환상적인 면모를 드러낸다. 슈만의 는 슈만의 피아노 작품의 중요한 형식인 연곡들 중의 한 곡이며, 피아노 작품을 위주로 작곡하던 시기인 1839년에 작곡되었다. 이 곡은 5부의 구성으로 나뉘는데 각 부분은 특징적인 선율과 리듬 등으로 대조된다. 그렇지만 곡의 전체에 걸쳐 주제적 조성인 B♭과 g minor 사용하고, 2박 계통의 박자를 벗어나지 않으며, 일부의 부분들 사이에 유사한 리듬과 음정을 사용함으로 연관성을 보여준다.;This thesis is a study on the piano compositions of Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) Fantasia in c minor, BWV. 906, Frederic Chopin’s (1810-1849) Fantasie in f minor, Op. 49, Alexander Scriabin’s (1872-1915) Fantasy in b minor, Op. 28, and Robert Alexander Schumann’s (1810-1856) Humoreske in B♭ Major, Op. 20. This study is required for graduation of the Master’s degree. The work of J. S. Bach’s Fantasia BWV. 906 was composed in 1738 during Baroque period. It is different from his other works in that it does not use strict counterpoint which is the representative compositional style of J. S. Bach. This piece presents free style in terms of tempo, rhythm and diverse modulation compared with his other piano pieces. Chopin composed his Fanatasie Op. 49 with sonata form but it has highly free compositional style unlike typical sonata composition. This piece presents the representative traits of Chopin’s piano composition such as broken chords, long melody lines with ornamentation, chromatic progression, enharmonic modulation, and diminished seventh chord. Chopin’s improvisation and lyricism are shown through these factors. The piece of A. Scriabin’s Fantasy Op.28 which is the early category of his music influenced by romanticism was composed in 1900s. Especially this piece reflects Chopin’s influence in using compositional materials which are the romantic and lyrical melody with ornamentations, accompaniment of broken chord. He also used his own unique style such as virtuostic technique and frequently used augmented and diminished 4th chord. His music also reveals romantic and profound emotions, creating fantastic style. Schumann’s Humoreske Op. 20 was composed in 1839 when he tended to compose piano works. This piece is regarded as one of the important pieces in his work. Although the music is divided into five sections, each section is linked to main keys of B flat and g minor with rhythmic consistency of two beats. Also there is relation between similar rhythmic and melodic aspects in this piece so that it is played continuously as a big one piece.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE