View : 1490 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이택주-
dc.contributor.author전제희-
dc.creator전제희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000122595-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213828-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000122595-
dc.description.abstractIn history of music, Beethoven is classified as Viennese classical composer and as one of the three masters of Viennese classical school alongside with Haydn and Mozart. Classical school harmonic homophonic music was developed from pursuit of formality and composition where Sonata form was especially established. Absolute music, chamber music, concerto, instrumental piece like Symphony, and vocal music had developed in the same period. Because a foundation of Mozart and Haydn's classical music appeared in many of Beethoven's pieces, he is regarded as the composer in a transition period from the classical school to romantic school. Moreover, he created very unique and diverse original techniques and attempted various musical components to lead establishment of classicism style. He also maximized freedom of expressions, which, overall, made him the best representative composer of the transition period. Classical music was at its peak when Beethoven developed it from Mozart and Haydn. He was an abundant composer writing nine symphonies , five piano concertos, single violin concertos, ten violin sonatas , and thirty-two piano sonatas. Among them, violin sonata no.5 spring, the piece that would be studied thoroughly on this paper, is smooth and warmhearted song dedicated to Count Moritz Fries (1777~1826). Unlike other composed pieces influenced hugely by Mozart and Haydn, violin sonata no.1~4and no.5 expressed more of unique Beethoven characteristic, and therefore ,could sense his distinctiveness. Beethoven violin sonata no.5 is worthy of notice because Beethoven tried to implement new feature on the classical sonata form. When all first four Beethoven sonata was composed with three movements, the fifth Beethoven sonata was differently composed with four movements. The first movement is a fast tempo developing into refreshing and melodic tunes from the beginning. Following movement is slow tempo where Beethoven's romantic emotions heightened. The third movement is very short and rhythmical movement possessing an interlude feeling . Lastly , the fourth movement is seven parts rondo form with A-B-A-C-A-B-A coda. By thoroughly examine Beethoven's life and musical format, structural feature his violin sonata no.5 Op.24 'Spring', the paper would study Beethoven's diverse and unique world of music.;베토벤(Ludwig van Beethoven , 1770-1827)은 음악사에서 빈 고전파작곡가로 다루어지며, 하이든(Franz Joseph Haydn 1732-1809), 모차르트(Wolfgang A madeus Mozart 1756-1809)와 함께 ‘빈 고전파의 3대 거장’으로 일컬어지며 비엔나를 중심으로 활동했다. 고전파가 활동한 시기는 18세기와 19세기 사이로, 구성미와 형식미를 추구한 화성적 음악이 발달했던 시기이다. 특히 소나타형식이 확립되었고, 절대음악과 실내악, 협주곡 및 교향곡과 같은 기악곡, 성악곡도 많은 발전을 보인 시기라 할 수 있다. 베토벤은 고전파와 낭만파사이의 과도기적 작곡가라고 보는데, 이는 모차르트와 하이든의 고전주의적인 기초가 베토벤의 많은 작품 안에서 나타나고 있기 때문이다. 그는 아주 다양하고 독창적인 자신만의 기법을 만들었으며 여러 음악적인 요소를 시도하여 고전주의 양식을 확립시킨 것과 함께 표현의 자유로움을 극대화 한 고전주의와 낭만주의시대 사이의 대표적인 작곡가이다. 고전파음악은 모차르트 하이든으로부터 발전되어, 베토벤에 이르러 정점에 도달하였다. 그는 교향곡 9개, 피아노협주곡 5개, 바이올린 협주곡 1개 , 피아노 소나타 32개, 바이올린소나타 10개 등 아주 다양한 음악을 작곡하며 활발한 음악활동을 하였다. 그 중, 본 논문에서 연구할 바이올린 소나타 제5번 F장조 op.24 봄(spring)은 1801년에 모리츠 폰 프리스(Count Moritz von Fries,1777-1826)에게 헌정된 밝고 부드러우며 따뜻한 느낌으로 작곡된 곡이다. 그리고 모차르트와 하이든의 영향을 많이 받은 이 전에 작곡된 곡들과 달리 (바이올린소나타 1,2,3,4번) 제 5번 “봄”은 베토벤만의 음악적인 특징이 더 표현되었으며 그만의 개성을 엿볼 수 있는 곡이라고 할 수 있다. 이 곡을 작곡할 시기에 베토벤은 전통적인 소나타양식이나 소나타 형식의 구성에 새로운 시도를 하였는데 , 그런 의미에서 베토벤 바이올린 소나타 제5번(봄)은 주목할 만 하다. 베토벤 소나타 5번은 앞서 작곡한 제 1,2,3,4번처럼 3악장 구성과는 다르게 처음으로 4악장 구성으로 작곡되었다. 제 1악장은 빠른악장이며 첫머리에 흐르는 듯한 상쾌한 선율중심으로 전개된다. 제 2 악장은 느리게 연주되며 이시기엔 베토벤의 감성과 낭만성이 더욱 고조되었다. 제 3악장 아주 짧고 경쾌한 악장인데 간주곡적 느낌을 가지고 있다 . 그리고 마지막 제4 악장 은A-B-A-C-A-B-A-코다 로 7부분 형식의 론도로 되어있다 . 본 논문에서는 좀 더 자세히 베토벤의 다양하고 독창적인 음악세계를 알아보기 위해 그의 생애와 작품 바이올린 소나타 제 5 번 Op.24 ‘봄’의 음악적 형식과 구조적 특징 , 조성을 분석하여 더 자세히 연구하려 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 본론 3 A. 베토벤의 생애 3 B. 베토벤 바이올린 소타나 제5번 <봄>의 작곡배경과 특징 5 C. 바이올린 소나타 제 5번 F장조,Op.24봄의 분석 8 1. 제 1악장 9 2. 제2악장 22 3. 제3악장 28 4. 제4악장 32 Ⅲ. 결론 40 참고문헌 41 Abstract 42-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4712017 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleL. v. Beethoven 바이올린 소나타 Op. 24, No. 5의 연구 및 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on Ludwig van Beethoven's Violin Sonata No.5 in F Major, Op. 24-
dc.creator.othernameJeon, Je hee-
dc.format.pagevi, 43 p.-
dc.contributor.examiner이택주-
dc.contributor.examiner송재광-
dc.contributor.examiner성기선-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE