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안현정 작곡 <산조 가야금 독주를 위한 ‘月枝秋心-달빛에서 가을을 느끼다’> 분석 연구

Title
안현정 작곡 <산조 가야금 독주를 위한 ‘月枝秋心-달빛에서 가을을 느끼다’> 분석 연구
Other Titles
A study on Analysis of Ahn's
Authors
한슬기
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 안현정 작곡 <산조 가야금을 위한 독주곡 ‘月枝秋心- 달빛에서 가을을 느끼다.’>를 분석한 것이다. 이 곡은 인상주의 음악 기법을 사용한 곡으로 분석을 위해 작곡가의 가치관과 음악적 배경을 알아보았고 작품해설과 악곡구조, 조현법에 대해서 연구해 보았다. 그리고 총4악장을 각 악장별로 세부적으로 나누어 선율과 박자, 연주법을 분석했다. 이 곡은 총169마디로 각 악장별로 곡의 흐름에 따라 □(서주부-Ⓐ-Ⓑ-Ⓐ'-후주부), □(Ⓐ-Ⓑ-Ⓐ'-후주부), □(Ⓐ-Ⓑ-Ⓒ,연결부-Ⓑ'-Ⓓ,후주부), □(서주부-Ⓐ-Ⓑ-후주부)로 나눌 수 있었다. □,□,□,□ 각각 단락의 Motive선율이 있고, 그것의 반복과 변화 및 대비(對比)를 통해 곡이 진행 되었다. Motive를 중심으로 단락별 선율분석을 종합하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, □부분은 ‘1악장-달빛 내음’이며 제1마디부터 제38마디까지 총38마디이고 선율 변화에 따라 서주부(□-1)-Ⓐ(□-2,□-3)-Ⓑ(□-4,□-5)-Ⓐ'(□-6)-후주부(□-7)로 나눌 수 있었다. □=40 의 템포로 느리고 여유 있게 전개되었고 제7마디에서 9/8로 변박이 되며 보다 생기 있게 분위기가 전환되었다. 제1악장의 조현법은 조율Ⅰ을 사용했고, Motive의 제시된 동기를 발전시키는 방법으로 변주와 반복을 거듭하며 진행되었다. 당김음 사용과, 16분음표로 분할되는 리듬의 등장으로 인해 인상주의 곡에 특징을 잘 드러내고 있었다. 또한 전통적 시김새를 통하여 표현되는 산조가야금에 음색으로 곡의 분위기를 강조했다. 둘째, □부분은‘2악장-꽃잎은 달빛에 물들고’이며 달빛에 비춰진 꽃잎들을 신비롭게 표현한 악장으로 제39마디부터 제81마디까지 총43마디이며 선율 변화에 따라 Ⓐ(□-1,□-2,□-3,□-4,□-5,□-6)-Ⓑ(□-7,□-8)- Ⓐ'(□-9,□-10) - 후주부(□-11)로 나눌 수 있다. 템포♩=80의 속도로 전개되며, 조현법은 조율Ⅱ를 사용하였고, Motive선율을 반복하고 발전시키는 방법으로 구성되어있다. 전통주법과 인상주의 음악 기법의 특징을 거듭 사용하여 꽃잎에 물든 달빛을 몽환적인 청각적 색채감으로 표현하였다. 셋째, □부분은‘제3악장-낙엽은 떨어지고’이며 낙엽이 떨어지는 모습을 자유로운 분위기를 회화적으로 표현 하였다. 제82마디부터 제135마디까지 총54마디이며 선율변화에 따라 Ⓐ(□-1,□-2,□-3) - Ⓑ(□-4,□-5) - Ⓒ+연결부(□-6)-Ⓑ'(□-7,□-8) - Ⓓ+후주부(□-9)로 나눌 수 있었다. 조현법은 조율Ⅱ를 사용하였고 7/8 박자로 7박(2+4+1), 7박(2+3+2), 7박(4+3) 등의 자유로운 박자의 분절이 나타나며 이것은 낙엽이 떨어지는 불규칙성을 효과적으로 표현하고 있다. 또한 템포 ♪=200 <자유롭게>라는 빠르기말을 가지고, 이를 통해 낙엽이 자유롭게 낙하하는 모습과 더불어 잎이 떨어짐으로 인해 다음해의 생명이 다시 태어남을 의미하는 상생에 희망적 메시지를 담고 있었다. 각 악구마다 Motive의 특징이 뚜렷하게 드러나 있었으며, 암시와 분위기에 초점을 맞춘 인상주의 음악의 가장 큰 특징을 잘 보여주고 있었다. 넷째, □부분은‘4악장-가을의 여운’이며 제136마디부터 제169마디까지 총34마디이고 선율 변화에 따라 서주부(□-1) - Ⓐ(□-2,□-3) - Ⓑ(□-4) - 후주부(□-5)로 나눌 수 있다. 조현법은 조율Ⅰ을 사용하였으며 화성적 구조에 비해 선율에 많은 중점을 두고 작곡 되었고, 음의 지속에 관련하여 뒤 음가를 배음열(harmonic series)로 배치하여 화성적 구조의 연장선상에서 선율 진행을 하였다. 또한 주제와 연관 지어 후주부에서 □=40 빠르기말과 <고요하게>라는 나타냄 말을 배치하였고, 선율이 대칭되는 거울구조와 악구의 정리가 되는 종지형 리듬이 반복 사용되어 주제를 강조하고 있다. 이상 안현정 작곡 <산조 가야금을 위한 독주곡 ‘月枝秋心- 달빛에서 가을을 느끼다.’>는 인상주의 음악이 가진 선율진행과 리듬변화를 통해 ‘가을의 여운’이라는 큰 Motive를 청각적 색채감으로 표현한 인상주의적 작품이었다. 더하여 전통적 주법과 현대적 주법이 고루 사용되었고, 그것이 산조가야금의 성음과 만나 곡의 주제를 강조하는 중요한 역할을 하였다.;This manuscript analyzes , composed by Hyeon-jeong Ahn. This composition uses impressionist music techniques. For the purpose of its analysis, the composer's values and musical background are examined along with research pertaining to the work, its musical structures, and tuning systems. Moreover, each of the four movements is analyzed in relation to their melodies, beats, and techniques. This composition has a total of 169 bars. Based on its flow, each movement can be divided into □(Introduction-Ⓐ-Ⓑ-Ⓐ'-Postlude), □(Ⓐ-Ⓑ-Ⓐ'-Postlude),□(Ⓐ-Ⓑ-Ⓒ,Joint-Ⓑ'-Ⓓ,Postlude),□(Introduction-Ⓐ-Ⓑ-Postlude). Each paragraph of □,□,□,□ uses Motive melodies and the composition progresses through repetition, changes, and comparisons. The melody analysis of each paragraph focusing on the Motive is as follows. First, part □ is called Movement Moonlight Scent, and includes 38 bars (from the 1st to 38th bar). They can be divided into sections including an introduction(□-1)-Ⓐ(□-2,□-3)-Ⓑ(□-4,ㅍ-5)-Ⓐ'(□-6)-Postlude(□-7) based on the changes of the melody. The movement progresses slowly and restfully at a tempo of □= 40 however, at the 7th bar, it suddenly changes to 9/8 and the mood becomes more lively. The first movement's tuning system is Tuning I, which is a method to develop the suggested motive and progresses with multiple variations and repetitions. The use of syncopation and the appearance of rhythm partitions into the 16th note fully demonstrate the characteristics of an impressionist song. In addition, the Sanjo Gayageum's tones expressed through traditional grace notes further emphasizes the song's mood. Second, part □ is called □Movement 2Flower Petals Dyed In Moonlight, and expresses the mysteriousness of flower petals illuminated by the moon. It consists of 43 bars (from the 39th to the 81st bar), and can be divided into Ⓐ(□-1,□-2,□-3,□-4,□-5,□-6)-Ⓑ(□-7,□-8)-Ⓐ'(□-9,□-10)-Postlude(□-11) based on the melody changes. It progresses at a tempo of ♩= 80, uses Tuning II, and is composed of repeats anddevelopment of the Motive melody. It repeatedly uses the characteristics of traditional playing techniques and impressionist music techniques, expressing the moonlight dyed onto the flower petals into dreamy acoustic colors. Third, part □ is called□Movement 3The Leaves Fall, and expresses and paints the scene of leaves falling. It consists of 54 bars (from the 82nd to the 135th bar) and can be divided into Ⓐ(□-1,□-2,□-3)-Ⓑ(□-4,□-5)-Ⓒ+connector(□-6)-Ⓑ'(□-7,□-8)-Ⓓ+Postlude(□-9)used to based on the melody changes. It uses Tuning II and shows a free segmentation of the beat in 7/8, such as 7 beats (2+4+1), 7 beats (2+3+2), 7 beats (4+3), which effectively expresses the irregularity of leaves falling. In addition, it has a tempo of ♪= 200 , expressing the free-fall of the leaves while conveying a hopeful message that stands for the rebirth of new lives in the next year from the falling of the leaves. Each clause clearly shows the features of the motive and especially demonstrates the central characteristic of impressionist music by focusing on the foreshadowing and mood. Fourth, part □ is called□Movement 4Lingering Remnants of Autumn. It consists of 34 bars (from the 136th to the 169th bar) and can be divided into the Introduction(□-1)-Ⓐ(□-2,□-3)-Ⓑ(□-4)-Postlude(□-5). The tuning method is Tuning I and the movement is composed through a close focus on the melody in comparison to the harmonic structure. Regarding the structure of the notes, the phonetic values are placed in a harmonic series, and progress through the melody using an extension of a harmonic structure. Moreover, the movement relates to the composition's central topic using a tempo of □ = 40 and , and repeatedly uses a mirror structure, in which the melody is symmetrical, where the clause comes together. , composed by Hyeon-jeong Ahn, uses a progression of melodies characteristic of impressionist music and changes rhythms to express the motive of Lingering Remnants of Autumn in various acoustic colors. Moreover, traditional and modern playing techniques are used to an equal extent, in combination with the vocal sounds of the Sanjo Gayageum, which plays an important role in emphasizing the composition's motive.
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