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판자 컬렉션(the Panza Collection)에 나타난 이상주의 미학에 관한 고찰

Title
판자 컬렉션(the Panza Collection)에 나타난 이상주의 미학에 관한 고찰
Other Titles
A Study on Idealistic Aesthetics in the Panza Collection
Authors
김민정
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 판자 컬렉션(Panza Collection)에 나타난 이상주의 미학을 당대의 사회적 맥락 속에서 폭넓게 조명하고자 한 연구이다. 주세페 판자 디 비우모(Giuseppe Panza di Biumo, 1923-2010)는 1957년부터 1999년까지 다양한 형식의 미술작품을 수집해왔으며, 그 수는 2,500여 점에 이른다. 지금까지의 판자 컬렉션에 대한 선행 연구는 미학적인 측면에 대한 논의가 주를 이루거나, 1960년대 이후 변화된 전시 방식의 사례 연구에 그친다. 그러나 판자 컬렉션은 한 개인의 미학과 더불어 당대의 현실이 반영된 것이라는 전제에서 본 연구는 시작되었다. 본 논문에서는 컬렉션의 출발점인 이상주의적인 미학과 그 이면의 상업적 면모라는 양면성을 전시장과 유통과정을 통해 고찰하고자 하였다. 18세기 바로크 양식으로 지어진 빌라 판자에서 모노크롬 회화 컬렉션은 색채와 형태의 적절한 구성으로 이루어진 실내디자인이자 추상회화로 이루어진 순수 조형적 공간이라는 양면성을 통합한 독특한 전시공간을 만들어낸다. 특히, 전통적인 건축요소들이 환기하는‘오래된 것에 대한 향수’가 현대회화 컬렉션과 만나 시대를 초월한 이상화된 공간을 창출한 것이다. 여기서, 원시조각품들은 조각품이자 예술의 정령처럼 빌라 곳곳에 배치되어 하나의 디자인으로 통합되면서도, 한편으로는 그 예술적, 종교적 의미로 인하여 이상화된 공간으로서의 성격을 강화한다. 빌라 판자의 별채에 전시된 미니멀리즘 설치작품들 역시 실내장식 혹은 건축적 환경을 조성하면서도 동시에 물성을 초월하는 경험을 제공한다. 판자는 실제의 건축적 공간에 형광 튜브를 설치하거나 건축의 물리적 구조 자체를 작품으로 제시하면서 빌라를 하나의 예술적 공간으로 만들었다. 이를 통해 그 공간은 형광튜브의 물성과 빛에서 오는 비물질적인 경험, 실제 공간에 대한 물리적 체험과 그 안에서의‘걷는 행위’를 통한 명상적 체험이 공존하는 장소가 되었다. 판자의 개념미술 컬렉션이 드러내는 문자의 반복 또한 이미지의 복제 시스템을 드러내면서도 단어의 반복으로 인해 일종의 사유의 과정을 이끌어낸다. 판자는 빌라 판자의 전시공간을 통해 삶의 세속적인 측면까지도 이상화된 예술지상주의를 구현한 것이다. 한편 판자 컬렉션의 유통과정에서는 판자의 이상주의 미학의 이면이 구체적으로 드러난다. 판자는 자신의 미적 취향에 부합하면서도 합리적인 가격일 경우에만 작품을 구입했으며, 작품을 매매하거나 교환하기도 하였다. 이후 그는 컬렉션을 미국의 주류 미술관에 판매하였으며 순회전을 통해 국제적 명성을 얻게 되었다. 특히 순회전은‘판자 컬렉션’이라는 라벨과 작품의 설치 및 변경과 관련된 사항에 대해 판자의 의견을 반영하여야 한다는 계약 조건 하에 이루어졌다. 즉, 그것은 일종의 문화상품처럼 유통된 것이다. 이와 같이, 판자 컬렉션의 전시공간에 드러난 이상주의 미학과 그 이면의 상업적 유통이라는 현실은 미술작품과 그 컬렉션이 순수한 미적 취향의 구현체일 뿐 아니라 당대 사회와의 관계 속에서 형성된 매우 다원적인 성격의 산물임을 드러낸다. 판자는 현실적인 면모와 예술적인 감성을 모두 갖춘 후기 자본주의 시대의 전형적 컬렉터였으며, 판자 컬렉션의 전시와 유통과정에서 드러난 이상주의 미학과 그 이면 역시 이러한 당대성을 드러내는 하나의 표본과 같은 것이다. 본 연구는 이처럼 판자라는 한 개인의 미적 취향과 그 예술적 발현으로서의 컬렉션을 당대의 사회적 구조라는 폭넓은 맥락에서 접근하였다는데 그 의의를 둘 수 있다. 즉 판자의 이상주의 미학의 인문, 사회학적 측면을 재고하게 하였다는 점에서 본 논문의 궁극적인 의미를 찾을 수 있을 것이다.;This thesis focuses on idealistic aesthetics of the Panza Collection in the context of contemporary society. From 1957 to 1999, Giuseppe Panza di Biumo(1923-2010) had been collecting a variety of artworks, for a total of 2,500 artworks. However, so far, studies on the Panza Collection have primarily focused on Panza's aesthetic aspect or barely reached as case studies on changing ways of exhibiting artworks since 1960s. Hence, this study began with the premise that the Panza Collection reflects contemporary reality as well as personal aesthetics. This thesis considers the commercial aspect that is the other side of the idealistic aesthetics, which is the very beginning of the Panza Collection. In Villa Panza's exhibition space built in the mid-eighteen century Baroque style, monochrome painting collection makes unique exhibition space by integrating the ambivalence towards pure figurative space made up of the abstract painting and interior design composed of color and form at the same time. Especially, harmony between 'nostalgia for old things' evoked by the traditional architectural elements and modern painting collection created the idealistic space that transcends time. In this collection, the Primitive Sculptures particularly show integrated design being placed all over the villa like the spirit of art. Meanwhile, they function as enhancing the character of idealistic space in terms of the artistic, religious meaning. Minimalism installations exhibited in villa Panza annexe are interior design or architectural environment, providing experience beyond materiality. Panza made his villa into an artistic space by installing fluorescent tubes in real architectural space or presenting the physical structure of architecture. Through this strategy it became the place where materiality of fluorescent tube and the immaterial experience from the light, and physical experience about the real space and meditative experience through 'the act of walking' in it coexist. And repetition of words revealed in Panza's conceptual art collection brings out sort of a process of thinking, as well as manifests reproduction system of image. Panza realized art-for-art's-sake through villa panza space. On the other hand, the distribution of Panza Collection specifically shows the hidden side of the Panza's idealistic aesthetics. Panza only purchased artworks, when they were at reasonable prices and met his taste. And even he used to sell off or exchange them. Thereafter, most of his collection had been acquired by major American museums and then won international fame through their traveling exhibitions. Especially, traveling exhibitions had been realized under the contract that related issues about Panza Collection label and installation or changes of artworks need panza's approval. In other words, it was distributed as a sort of cultural commodity. As shown above, the idealistic aesthetics in exhibition space and reality which is commercial distribution of the Panza Collection prove that artworks and the collection are plural products within contemporary society as well as the embodiment of a pure aesthetic taste. Panza was a typical collector for the late capitalism era qualified both realistic aspect and artistic sensibility. And the idealistic aesthetics and the hidden side in exhibition and distribution of the Panza Collection was also a sample for this contemporaneity. This study is significant because it approaches to an individual aesthetic taste and collection as an artistic manifestation in a broader context which is contemporary social structure. This thesis could seek the ultimate meaning in terms of reconsidering humanistic, sociologic aspects of Panza's idealistic aesthetics.
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