View : 258 Download: 0

18세기 프랑스 귀족과 예술 후원

Title
18세기 프랑스 귀족과 예술 후원
Other Titles
French aristocrats in 18th century and patronage of the Arts : Focusing on mythologie galante by François Boucher(1703 – 1770)
Authors
박소은
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
프랑수아 부셰(François Boucher, 1703-1770)의 그리스, 로마 신화의 내용을 주제로 한 미솔로지 갈랑트(mythologie galante)장르의 작품들은 18세기 프랑스 귀족들로부터 큰 인기를 얻었으며, 그가 화가로서의 명성을 쌓는데 발판이 되었다. 미솔로지 갈랑트는 그리스, 로마 신화를 뜻하는‘미솔로지’와 귀족들의 축제를 일컫는‘페트 갈랑트(fête galante)’의‘갈랑트’를 합친 말로 갈랑트는 여러 뜻으로 해석할 수 있으나 18세기에는 당시 귀족들의 자유로운 유희와 사랑을 우아한 것으로 포장하는 것에 가까운 개념이었다. 이에 본 논문에서는 미솔로지 갈랑트를‘사랑의 신화’로 부르고자 한다. 부셰는 1734년 왕립 미술 아카데미의 정식 회원이 된 이래 귀족들과 활발하게 교류하면서 그들로부터 받은 작품 주문과 후원을 통해 더욱 유명세를 얻게 됨에 따라 작품에 후원자인 귀족의 취향을 적극적으로 반영하였다.‘취향’이라는 개념은 예술 작품에 있어 양식을 결정짓는 중요한 요소로 작가 한 사람만이 아닌 여러 요인들에 의해 형성된다. 이에 따라 본고에서는 부셰의 사랑의 신화라는 장르의 작품들에 대해 18세기 프랑스 귀족들의 예술적 취향이 반영된 결과물이라는 관점에서 분석하였다. 17세기 루이 14세의 통치시기에는 왕립 미술 아카데미에서 내세운 미학 이론에 기초한 예술관이 절대적인 것이었다. 왕에 의해 설립된 미술 아카데미는 국가의 예술 정책을 주관했고, 이는 곧 루이 14세의 절대주의적 통치 이념과 예술관의 일치를 의미했다. 예술작품은 왕의 영광과 위대함을 표현하기 위한 도구와 같았으며, 아카데미가 제시한 회화 장르의 위계(hiérarchie des genres)에 준하여 가장 우위에 있는 고전적 주제를 다룬 역사화만이 인정받았다. 그러나 루이 14세 사후 필리프 오를레앙 공(Philippe d'Orléans, 1674 - 1723)이 섭정하게 되면서 예술에 대한 취향의 중심이 왕에서 귀족들로 옮겨가게 된다. 귀족들은 이전과 달리 자유롭게 자신의 취향을 예술 작품에 반영함으로써 문화 전반에 가장 큰 영향력을 행사하는 집단이 된다. 부셰는 귀족들과 교류하면서 이와 같은 변화의 중심에 있었으며 귀족들이 즐겨 관람하는 오페라, 연극의 무대 장식, 소유한 저택의 장식에 쓸 장식화 등 다방면에 걸친 작품 활동을 했다. 그 중 사랑의 신화의 경우 신화라는 고전적 요소가 지니는 전통성과 그 속에 등장하는 신의 모습을 통해 작품을 주문한 후원자의 개인적 이미지를 긍정적으로 나타낼 수 있다는 점에서 당시 귀족들이 선호한 장르였다. 부셰의 대표적 후원자인 퐁파두르 후작 부인은 연극이나 오페라 작품에 직접 참여하여 그리스, 로마 신화에 나오는 여신으로 변장해 연기를 펼치는 것을 즐겼고, 미술 작품을 통해서도 무대 위에서 재현된 여신의 이미지에 자신을 비유하고자 했다. 그녀의 목적에 따라 작품을 주문받은 부셰는 후작 부인을 신화 속 여신에 빗대어 아름다움과 권위를 지닌 이상적 여성의 이미지로 표현함으로써 그 의도를 충족시켰다. 또한 귀족들은 다양한 형태로 예술을 활용 하였는데, 당시 귀족 사회에서는 저택의 실내를 꾸며 해당 공간에 특정한 의미를 부여하거나 타인에게 드러내고자 하는 개인적 이미지를 형성하는 것이 유행했다. 귀족들은 저택을 꾸밀 때 모든 요소들이 조화를 이루는 것을 가장 중요하게 생각했는데 장식에는 장식화, 가구, 태피스트리 등 다양한 예술품들이 사용되었다. 루이 14세 통치 시기에도 귀족들의 저택 장식은 중요시 여겨졌지만 어디까지나 귀족 내 서열에 따른 신분 표출을 위한 것 이었으며, 오를레앙공의 섭정시기에 접어들어서야 신분의 표현이라는 공적인 목적 이외에도 귀족 개개인의 취향이 가미된 것으로 그 성격이 변화 하였다. 부셰가 장식에 참여한 수비즈 저택(Hôtel de Soubise)의 실내에 꾸며진 그리스, 로마 신화를 주제로 한 장식화들은 수비즈 공(Hercule Mériadec de Rohan, 1669- 1749)의 결혼을 기념하면서 그의 신분에 걸맞은 장식을 통해 바람직한 부부의 이미지를 나타내기 위한 것으로, 당시 귀족 사회에서 유행한 예술품 수요의 한 형태를 보여주는 사례이자 18세기 귀족 저택의 실내장식의 전형을 보여준다. 프랑스 귀족들의 예술적 취향은 타국 귀족들에게도 영향을 미쳤는데, 이는 프랑스 예술품에 대한 타국 귀족들의 소비가 증가한 것에서 나타났다. 특히 실내장식에 주로 사용된 태피스트리는 다른 나라의 귀족들에게도 인기 있었던 예술품으로 그들의 수요를 충족시키기 위한 태피스트리 시장이 형성될 만큼 활발한 소비가 이루어졌다. 부셰는 태피스트리 시리즈를 위한 도안들도 제작했는데, 이를 주문한 타국 귀족의 경우는 18세기 프랑스 귀족들의 예술적 취향이 확산된 측면과 예술품 활용에 대한 또 다른 형태를 보여주었다. 태피스트리를 주문할 당시에 그들이 처한 사회적, 개인적 상황을 중심으로 살펴본 주문 의도는 개인적인 취향을 바탕으로 외교적 목적이나 자기 가문의 부와 예술적 안목에 대한 과시 같은 다양한 목적이 존재하였다. 이와 같이 부셰의 작품들을 통해 18세기 프랑스 귀족 개개인의 취향이 로코코라는 하나의 예술양식으로 구체화 되는 과정을 다각적인 방향에서 고찰해보고자 하였다. 부셰의 여러 장르에 걸친 작품 활동은 당대 귀족들의 취향이 예술의 흐름에 미친 영향에 대해 다양한 방향에서 분석할 수 있게 한다는데 그 의미가 있다고 할 수 있을 것이다.;The works by François Boucher(1703-1770) in genre of mythologie galante, which dealt with the contents of Greek and Roman mythology, gained huge popularity among French aristocrats in 18th century. They became stepping stones for him to build his reputation as a painter. Mythologie galante is a combination of two words: mythologie, which means Greek and Roman mythology and fête galante, which refers to aristocrats festival. Galante can be variously interpreted to have different meanings. However, in 18th century, it was rather a concept, the meaning of which is close to romanticizing liberal play and love of the aristocrats of the time. Therefore, in this study, mythologie galante refers to the myth of love. After Boucher had became an official member of Royal Academy of Fine Art in 1734, actively had interacted with aristocrats and actively reflected the tastes of the aristocrats. Aristocrats patronized his works as he gained more popularity through the patronage and the requests for his works. The term, 'taste' is an important element in deciding the form of an art work, which is formed under influences not only of the artist alone, but also of various factors. Therefore in this study, The works by Boucher that are in the genre, the myth of love is analyzed in the aspect that they are the result of reflecting the artistic tastes of French aristocrats in 18th century. During the ruling period of Louis XIV in 17th century, the view of art based on the aesthetic theories provided by Royal Academy of Fine Art was the only and absolute one. Royal Academy of Fine Art, founded by the king, supervised the policies in art of the state which also meant the concurrence of the view in art and the absolutism ruling ideology of Louis XIV. Art works were rather a means represent the glory and greatness of the king, and only the history paintings that dealt with the most dominant classical subjects were acknowledged according to‘hiérarchie des genres’, the hierarchy in genres of paintings provided by the academy. However, as Philippe d'Orléans served as Regent of the Kingdom after the death of Louis XIV, the weight of the tastes in art shifted from the king onto aristocrats. As the aristocrats reflected their tastes onto art works rather freely when compared to their past, they became the most influential group in overall culture. Since Boucher was interacting with the aristocrats, he was in the center of such change and participated in various fields of works such as stage decoration for operas and plays, as well as decorative paintings in occupied residence. The myth of love among such cases, was a genre preferred by the aristocrats of the time. In the sense that the personal image of the patrons who requested for his work could be presented positively throughout the conventionality of the classical factor, the myth as well as the image of the gods presented in it. Marquise de Pompadour, the representative patron for Boucher participated in plays and operas and enjoyed disguising herself as goddesses in Greek and Roman mythology as well as acting. She also tried to compare herself to the images reenacted on the stages throughout art works. Boucher who received her orders with such intention, fulfilled her desire by presenting her as the image of an ideal woman with beauty and authority of a goddess in the myth. Also the aristocrats utilized art in various forms. In this aristocracy, attaching meanings to an indoor space of their residence by decorating it and forming a personal image that they desired to appear was popular. When decorating their residence, the aristocrats emphasized the harmony among every factor such as decorative paintings, furniture, and tapestries. Even in the ruling period of Louis XIV, decorations in aristocrat's residence were considered important. However, as far as it goes, it was only to display their positions in the aristocracy then, and the trend had not changed until the regency of Philippe d'Orléans during which the tastes of each individual aristocrat was added to the public purpose, expression of position. The decorative paintings with themes of Greek and Roman mythology in the indoor space of Hôtel de Soubise where Boucher participated in, were to represent the image of an ideal married couple throughout decorations commensurate with the status of Hercule Mériadec de Rohan(1669 -1749) celebrating his marriage and they were also the examples of demands in works of art spread in the aristocracy as well as of interior decorations in the aristocrat's residence in 18th century. The artistic taste of the French aristocrats had influence on the aristocracies in other countries, which was represented by the increase in consumption of aristocrats in other countries. Especially, tapestries, which were often used in interior decoration, were popular among the aristocrats in other countries, and there had been consumption large enough to form its own market. Boucher also made designs for series of tapestries, and in the sense that the aristocrats in other countries had requests for these, it presented another form of utilizing works of art as well as the aspect that the taste of French aristocrats in 18th century had been spread. Mainly considering their social and personal situations they were in when they were ordering those tapestries, the intention of their orders varied from diplomatic purpose based on the background of their personal tastes, to display of the wealth of their family and their taste in art. Like so, the process of embodying the taste of each individual French aristocrat in 18th century into Rococo, a form of art is examined throughout the art works of Boucher. His works in various genres have significance for providing various aspects in the influence of the taste of the aristocrats at that time on the flow of art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE