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서울역사박물관 브랜드 이미지 구축을 위한 플렉서블 아이덴티티 개발 연구

Title
서울역사박물관 브랜드 이미지 구축을 위한 플렉서블 아이덴티티 개발 연구
Other Titles
Flexible Identity Design Study for Brand Image Formation of the Seoul Museum of History
Authors
이진현
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
오늘날 박물관의 역할은 유물이나 미술품을 수집, 보존, 전시하는 정도의 기능으로 여겨지던 과거의 편협한 견해를 넘어 새로워지고 다양해지고 있다. 공급자 중심에서 이용자 중심으로 패러다임이 바뀌면서 관람객과의 소통을 위한 관심과 노력을 기울임에 따라, 박물관은 열린 문화 공간으로서 우리의 생활 깊은 곳까지 들어와 즐겁고 친숙한 장소로 거듭나고 있다. 이러한 까닭으로 이제 박물관이 소장하고 있는 컨텐츠 뿐만이 아닌, 박물관을 구성하고 있는 직접적인 요소와 박물관의 관계가 어떻게 유기적으로 연결되어있는지에 까지도 관심의 대상이 구체화 되고 있다. 따라서 연구자는 박물관의 구성 요소 중 하나인 박물관 아이덴티티 디자인에 관심을 가지고 서울의 역사와 문화, 과거와 현재를 넘어 미래까지 상상해 볼 수 있는 장소인 서울역사박물관의 박물관 아이덴티티 디자인을 리뉴얼 해 보고자 한다. 서울역사박물관은 대한민국 수도 서울, 그 탄생부터 현재에 이르기까지의 전 과정을 한 자리에서 만나볼 수 있는 서울의 역사를 담은 세계 유일의 박물관이다. 서울역사박물관이 갖는 가장 큰 매력적 요인은 서울의 역사문화 및 근현대사의 다양한 전시가 이루어지는 공간으로써, 전통과 현대가 혼재된 도시역사박물관이라는 것이다. 또한 서울의 과거, 현재, 미래를 잇는 도시정체성의 보루라는 비젼을 가지고 있다. 그러나 현재의 일관되고 정체되어있는 아이덴티티로는 이러한 현대적이고 역동적인 박물관이라는 이미지를 드러내기에 효과적이지 못하며, 다양한 미디어 환경에 따른 표현의 변화에 대해 적절한 대응을 하지 못하고 있다는 문제점을 발견하였다. 박물관 아이덴티티의 특성은 가변적인 전시 주제와 다양한 어플리케이션에 적용되어야하는 특성을 가지고 있기 때문에 유연성과 확장성이 고려된 디자인 개발이 절실히 요구되고 있다는 것을 파악하여 본 연구의 대상으로 삼았다. 따라서 본 연구는 현재 사용 중인 심볼마크와 로고타입을 기반으로 한 서울역사박물관의 플렉서블 아이덴티티 디자인 개발을 목적으로 한다. 플렉서블 아이덴티티는 시대 변화와 기술의 발전에 따라 출현하게 된 유연하고 융통성 있는 표현 방법으로, 한 가지 모습으로 시각적인 일관성을 지키기보다, 상황에 맞게 아이덴티티를 변화시킬 수 있는 확장성 가지고 있다는 장점이 있다. 이를 통하여 브랜드 이미지를 자유롭고 유연하게 표현하여, 관람객과 더욱 가까이 소통하기 위해 새롭게 다가가고자 하였다. 본 논문은 아이덴티티에 가변성과 확장성을 부여함으로써, 박물관이 지향하고 있는 핵심 가치를 명확히 전달하며, 뉴 미디어에 효과적으로 활용하여 관객들의 소통과 참여를 이끌어내기 위한 하나의 방안을 제안하기 위함이다. 따라서 먼저 박물관 아이덴티티와 플렉서블 아이덴티티에 대한 기존의 연구와 문헌 및 사례를 살펴보았으며, 서울역사박물관의 현황 조사 시행을 통해 아이덴티티 개선의 필요성을 파악하고 이에 맞는 방안을 도출하였다. 이러한 연구를 바탕으로 활력을 가진 살아있는 박물관으로서의 브랜드 이미지를 유연하게 표현한 서울역사박물관의 플렉서블 아이텐티티 시스템 디자인을 제안하였다.;The role of a museum today has been renewed and diversified beyond the past narrow view considered as functions to collect, preserve, and exhibit relics and works of art. As a paradigm was shifted from provider-centeredness to user-centeredness and interest and effort for communication with visitors are on the increase, the museum of an open culture space enters deep into our living place and turns over a new leaf as a pleasant and familiar place. Due to these reasons, the objects of interest have been specified from not only contents preserved by the museums even to how direct elements to constitute the museums are organically related with them. Therefore, having interest in museum identity design as one of constituents of a museum, this researcher intends to renew the museum identity design of the Seoul Museum of History as a place where history and culture of Seoul and even the future beyond the past and the present can be imagined. The Seoul Museum of History is the only one in the world, where all the process can be seen at one place from the birth of Seoul, the capital of Korea, to the present and the history of Seoul is included. The most attractive factor of the Seoul Museum of History is that it is the museum of a city history mixed with the tradition and the contemporary times as a place where various exhibitions of historical culture and modern and contemporary history of Seoul are held. Furthermore, it has a vision as a bastion of city identity to connect the past, the present, and the future of Seoul. However, the present consistent and stagnant identity is not effective enough to reveal the image of this modern and dynamic museum. A problem was found that it does not properly respond to the change of expression according to various media environments. Since one of characteristics of musuem identity is that variable themes of exhibitions and various application should be applied, the object of this study was selected by understanding that design development with consideration of flexibility and extensibility is desperately required. Thus, this study was aimed to develop flexible identity design of the Seoul Museum of History on the basis of symbol mark and logo type which are used at the present moment. As a flexible and limber way of expression emerging from change of times and development of technology, flexible identity has an advantage that it has expandability to change identity according to situations rather than preserves a visual consistency with an appearance. This flexible identity design is intended to freely and plastically express the brand image and newly approach visitors for close and better communication. The purpose of this study is to deliver definite core values which the museum aims at by providing variability and expandability to identity and to suggest a method to promote communication and participation from visitors through effective application of new media. In this respect, first, existing researches of reference and case were examined. The necessity of identity improvement was investigated by the actual condition survey of the Seoul Museum of History and a proper measure was drawn. On the basis of this research, flexible identity system design of the Seoul Museum of History was suggested to flexibly express a brand image as a live museum with vitality.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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