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라이프스타일의 트렌디 감성을 반영한 디자인 표현 연구

Title
라이프스타일의 트렌디 감성을 반영한 디자인 표현 연구
Other Titles
A Study of Design Expression Reflected by Trendy Sensibility of Lifestyle : On the basis of SPA
Authors
한정아
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
Contemporary people in the 21st century live in the age of sharing everything on the ground of overflowing information and contents. Thus, a trend is not the unrivaled existence, having close relationship with life in general and influencing each other. According to this social phenomenon, people in search of better lives have greatly increasing interest in lifestyle, that is, a way of life. Contemporary people living with various lifestyles are paying attention to behavior of dressing up and even to living, that is, a range of life for satisfaction with their life. Therefore, on the basis of SPA, this study is aimed to work on design expression for trendy sensibility of lifestyle according to contemporary people in search of various lifestyles and high satisfaction with ways of life. This study is composed of total Ⅴ chapters. At Chapter Ⅱ, theoretical background laid the groundwork. Concept of lifestyle emerging from modern society and that of SPA as the ground of this research progress were examined. People in their 20’s or 30’s aiming at trendy sensibility of lifestyle were targeted at for more calculated research progress. This study was intended to understand the background of appearance of lifestyle brand with growth trend and apprehend the attitudes of consumers who are generous to invest in living and lifestyle and for enhancement of values and quality of life beyond food, clothing, and shelter. In addition, on the ground of the results drawn from lifestyle analysis of people in their 20’s and 30’s, it was suggested that consumption tendency of the target aims at SPA structural system which occupies the most of domestic distribution market. Consequently, in order to suggest a research based on SPA, the meaning of lifestyle brand of SPA type was newly defined by applying theory of literature according to the necessity of concept and definition in consideration of lifestyle brand of SPA type. At the Chapter Ⅲ, In order to find specific lifestyle brands. case researches were conducted by the standard of brands in Asia, North America, and Europe. It was found from the drawn results that illustrations were used for general designs of lifestyle brands. Therefore, this study sought the relationship of illustration which has no limitation of materials and is possible to be expressed by anyone with ease in various ways as a proper media reflected by personality and personal taste that modern consumers seek. Since the expression method of illustration has no limitation about reasonable prices and productivity of SPA distribution channel and has applicability of fast trends, it is applied as a design expression method. At the Chapter Ⅳ, design expression research reflected by trendy sensibility of lifestyle was suggested. Before that, the necessity of design with trendy sensibility was apprehended throughout from change of public consciousness about consumption value to fashion and daily supplies. For consumers’ satisfaction, it is possible to apply contents of daily supplies with reasonable prices for lifestyle. Design expression was suggested on the basis of characteristics of SPA which is possible for fast circulation of quarterly changes according to seasons and trends. It is expected that this study can contribute to promotion of design development for still inadequate lifestyle brands of SPA type and to popularization of design through various contents of lifestyle brand applied by trendy design.;21세기를 살아가는 현대인들은 넘쳐나는 정보와 콘텐츠를 바탕으로 모든 것을 공유할 수 있는 시대를 살아가고 있다. 따라서 트렌드는 독보적인 존재가 아닌 삶의 전반과 긴밀한 관계를 갖고, 서로 영향을 주고받는다. 또한 기술의 진보와 함께 사람들의 생활 역시 발전 하고 있다. 이러한 사회적 현상에 맞춰 더 나은 삶을 추구하는 사람들의 라이프스타일 즉 생활양식에 대한 관심 역시 크게 증가하고 있다. 다양한 라이프스타일을 살아가는 현대인들은 삶에 대한 만족을 위해 자신을 꾸미는 행위에서부터 더 나아가 사는 것, 즉 생활의 영역까지도 주목하고 있다. 따라서 본 연구에서는 생활양식에 대한 높은 만족도를 추구하는 현대인들에게 맞는 라이프스타일의 트렌디 감성을 반영한 디자인 표현을 SPA를 기반을 두는 연구를 목적한다다. 본 연구는 총Ⅴ장으로 구성되어 있으며, Ⅱ장에서는 문헌적 내용을 바탕으로 이론적 기틀을 마련하였다. 현대사회에서 대두되고 있는 라이프스타일의 개념과 연구의 진행에 기반이 되는 SPA의 개념에 대하여 고찰하였으며, 라이프스타일의 트렌디 감성을 지향하는 타겟을 20·30대의 연령층으로 설정하여 보다 계획적인 연구 진행하고자 한다. 라이프스타일의 대중화를 통해 성장하고 있는 라이프스타일브랜드의 등장배경을 알아보고, 의식주를 넘어 삶의 가치와 질적 향상을 위한 라이프스타일에 대한 투자에 관대한 소비자의 태도를 파악하고자 하였다. 또한 본고에서는 20·30대의 라이프스타일 분석을 통해 도출된 결과를 토대로 타깃층의 소비 성향이 국내 유통시장의 대부분을 차지하고 있는 SPA의 구조적 시스템을 지향하고 있음을 제시하였다. 따라서 SPA를 기반으로 연구를 진행하고자 한다. 그러나 아직은 도입기에 머물고 있는 SPA유형의 라이프스타일브랜드에 대한 확실한 개념과 의의가 정립되지 않았다. 따라서 SPA유형의 라이프스타일브랜드를 고려한 개념과 정의의 필요성에 따라 본 연구자는 문헌적 이론과 정보를 활용하여 SPA유형의 라이프스타일브랜드의 의의에 대하여 새롭게 정의하고자 하였다. 이를 통해 SPA유형의 라이프스타일브랜드의 특징을 파악하고 라이프스타일브랜드 시장에서 SPA유형의 라이프스타일브랜드를 선정하여 트렌디 감성을 지향 할 수 있는 가치와 활용성을 제시하고자 한다. Ⅲ장에서는 구체적인 SPA유형의 라이프스타일브랜드를 파악하기 위해 아시아와 북미, 유럽의 브랜드로 기준으로 사례조사를 실시하였다. 도출된 결과를 통해 SPA형 라이프스타일브랜드의 디자인 표현 방법으로 일러스트레이션이 활용을 파악 하였다. 본 연구에서는 도출된 결과를 통해 소재의 제한이 없고, 다양한 방식으로 누구나 쉽게 표현이 가능한 일러스트레이션이 현대소비자가 추구하는 개성과 취향 반영이 적합한 매체로서 관계성을 모색하고자 하였다. 일러스트레이션 표현방법이 SPA의 유통채널의 합리적인 가격과 생산성의 제한이 없고, 빠른 트렌드 적용 가능하다는 특징 반영이 가능하다는 결과를 통해 디자인 표현 방법으로 활용하고자한다. 이어 Ⅳ장에서는 라이프스타일의 트렌디 감성을 반영한 디자인 표현 연구를 SPA를 기반 하여 제안하고자 한다. 디자인 표현 연구에 앞서 소비가치에 대한 대중의 인식의 변화로부터 패션에서 나아가 생활용품도 트렌디 감성을 가진 디자인의 필요성을 파악하였다. 따라서 이러한 소비자의 라이프스타일을 위한 합리적인 가격대를 가진 생활소품 콘텐츠에 적용될 수 있는 디자인을 개발하고자 하였다. 따라서 시즌과 트렌드에 맞춰 분기별 변화가 가능한 빠른 순환구조를 가진 디자인 표현을 개발 하고 Ⅴ장에서 논문에 대한 결론 및 제언을 도출하고자 한다. 본 논문을 통해 아직은 미비한 라이프스타일브랜의 디자인 개발의 활성화를 바라는 바이며, 트렌드에 맞는 디자인이 적용된 SPA유형의 라이프스타일브랜드의 다양한 콘텐츠를 통해 디자인의 대중화에 기여하고자 한다.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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