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브랜드 아이덴티티와 공간 그래픽의 상관성에 대한 연구

Title
브랜드 아이덴티티와 공간 그래픽의 상관성에 대한 연구
Other Titles
A study on the correlation between brand identity and graphic design in spaces
Authors
양지연
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
As societies grow increasingly complex and diversity, the scopes we consume are widening. In other words, beyond products and goods we can see, we are living in an age of intangible consume known collectively as service. Especially, all things such as meeting, time, communications, culture and leisure, we experience in the space has had a great impact on improving quality of our life and there are media known as coffee. When excluding primary purpose for people to take coffee for having caffeine. In order to keep one’s composure and to communicate with people, people consume coffee. Finally, in the scope of coffee culture, diverse values coexist side by side, connecting people with society and stimulating sensibility. Although a favor of coffee and marketing strategy are one of the significant elements in a coffee shop that has being existed a place for communication and culture, design elements that constitute spaces play important roles in stimulating five emotions and establishing one brand identity. We can know in survey that graphics that comprise a large portion of spaces make for people who are in coffee shop to feel more comfortable and easeful. Besides, by playing role of visual communication, graphic images can contribute for people to feel concrete brand identity. Take Starbucks that have a strong customer preference for instance. Starbucks’ brand images customers perceive are mostly delivered by wall graphics. Thus, through systemic and coherent graphic expression, Starbucks stimulate customers’ emotions in pursuit of brand identity. Therefore, in this paper I selected Twosome Place that is not enough to express their brand identity through graphic ways and means, though they have relatively definitive brand identity. In the customer survey, we make certain that wall graphics in coffee shop play great important role of realizing and instilling ideal brand image. When investigating wall graphic conditions on Twosome place, the concept of European desert café that Twosome Place has pursued is not expressed in space graphics. Moreover, diverse graphic elements that are derived from other brands are being used for space graphic, and thus images lacking coherent concept are taking up the spaces. Even graphic elements that reveal dessert cafe are not expressed. For this reason, in this paper, main subject is assorted into three concepts, desert and coffee, based on brand slogan of Twosome Place. According to this concept I suggested wall graphic images to express these elements. On the basis of interior elements that constitute present spaces, materials, colors, furniture and lighting, images are composed of low saturation and mono tone to harmonize with entire atmosphere. Especially, in order to express European emotional images, I considered angles and focus of camera. And by using main color, red, I developed symbol and logotype using stamp design to apply for images. On the basis of these tries and suggestions, more active build of brand identity is needed, being developed into coherent and harmonious design including entire design elements. These efforts should make Twosome Place more special space reflecting dessert cafe.;현대인에게 소비의 개념은 그 범위가 확장되고 있는 추세이다. 다시 말해, 눈에 보이는 상품과 재화를 넘어 서비스라 총칭하는 무형적 요소를 소비하는 시대에 살고 있다. 그 중에서 특히, 공간을 소비하고 공간에서 경험하는 만남, 시간, 여유, 소통, 문화 등은 우리 삶이 가치를 높이는데 아주 큰 역할을 해왔으며, 그 중심에 커피라는 매개체가 있다. 카페인을 섭취하기 위해서 커피를 마시는 일차적인 목적을 제외하면, 사람들과의 만남과 소통, 나만의 여유와 문화적 소비를 위하여 커피를 접한다. 결국 커피문화라는 영역 속에는 사람과 사회를 연결하며, 다양한 체험으로 감성을 자극하는 다양한 가치가 공존하는 것이다. 제 3의 문화공간이자 대중들의 소통의 장이 되어온 커피 전문점에서 커피의 맛과 마케팅 또한 중요한 요소이지만 사람들의 오감을 자극하여 하나의 브랜드 정체성을 확립하기 위해서는 공간을 구성하는 디자인적 요소가 중요한 핵심적 역할을 한다. 설문조사를 통하여 알 수 있듯이 특히, 공간을 구성하는 그래픽은 커피 전문점이라는 공간을 더욱 편안하고 안락하게 만들어주며, 고객들에게 시각적 소통의 역할을 함으로써 그들이 느끼는 브랜드 정체성에 상당한 기여를 할 수 있다. 스타벅스를 그 예로 보면, 소비자들이 인식하는 스타벅스에 대한 브랜드 이미지는 대부분이 매장 공간의 그래픽을 통하여 전달되며, 브랜드 아이덴티티에 맞는 공간 그래픽 비주얼을 통하여 소비자들의 감성을 자극하여 스타벅스가 추구하는 브랜드 정체성을 알리고 있다. 특히, 스타벅스의 마케팅 전략과 이미지 전략을 통하여 그들의 정체성을 소비자들에게 전달하는데 힘쓰고 있다. 또한 원두를 컨셉으로 브랜드 아이덴티티를 잘 전달한 폴바셋의 공간 그래픽과 디저트카페 전문점인 피카의 공간 그래픽에서도 브랜드 아이덴티티가 매장을 선택하게 하는 요소에 영향을 미치는 부분도 설문조사를 통해 확인해보았다. 공간에 표현되고 있는 그래픽 디자인은 브랜드의 로고나 슬로건을 명시하는 기능적 측면 외에도 소비자의 라이프 스타일이나 이에 따르는 새로운 감성적 이미지를 창조하는 수단으로서 브랜딩에 접근하고 있는 것이다. 따라서 그래픽 디자인은 공간속에서 기존에 가지고 있던 기능적 역할을 넘어 사회 문화적인 변화와 함께 그래픽 디자인의 미적 가치를 확장 시켜가고 있다. 이는 곧 변화하는 사회 환경의 맥락 속에서 그래픽 디자인 역할에 새로운 가치와 방향을 제시하는 것이며 브랜드 아이덴티티의 차별화 요소로써 브랜드의 개성을 표현하고 소비자들에게 브랜드 이미지 결정의 중요한 커뮤니케이션 도구로서 그 가능성을 짚어보는 계기가 될 것이다. 따라서 본 논문에서는 커피 전문점 중에서 비교적 브랜드 아이덴티티에 대한 명확한 개념이 존재함에도 불구하고, 그것을 표현하는 공간 그래픽과의 연결성이 부족하여 소비자들에게 뚜렷한 브랜드 정체성을 전달하지 못하는 투썸 플레이스를 선택하였다. 설문조사를 통해서 브랜드 이미지를 구현하고 지각하는데 있어서 매장 내부의 공간 그래픽이 주는 영향력에 대해 확인하였고, 그에 따라 투썸 플레이스의 공간 그래픽 현황을 조사하였다. 그 결과 투썸 플레이스가 지향하는 ‘프리미엄 디저트 카페’라는 개념을 공간 그래픽에 표현하는데 부족함이 많았고, 타 브랜드가 가지는 다양한 브랜드 정체성들(원두, 바리스타, 로스팅 등)을 혼합하여 선택함으로서 일관성이 결여된 이미지들이 공간을 차지하였으며 디저트 카페를 알리는 그래픽 요소가 나타나지 않았다. 이에 따라 본 연구에서는 문헌조사와 설문조사를 통해 선정된 커피 매장 중 가장 선호하는 스타벅스, 폴바셋 브랜드와 투썸 플레이스와 같은 디저트 카페의 컨셉인 피카 브랜드를 선정하여 각 브랜드의 아이덴티티와 이것을 매장 공간 그래픽을 통해 어떻게 표현했는지 조사하고, 그럼으로써 투썸 플레이스의 디저트 카페의 아이덴티티를 공간 그래픽에 좀 더 적극적으로 노출하고 표현함의 중요성을 연구하여 투썸 플레이스의 비주얼 가이드를 제안하였다. 이러한 제안을 바탕으로 앞으로 더욱 활발한 브랜드 아이덴티티 구축이 필요하며, 이것은 매장 전체를 포괄하는 일관되고 조화로운 디자인으로 발전되어 투썸 플레이스가 추구하는 ‘디저트 카페’라는 개념으로 소비자들의 인식 속에 자리 잡힐 것이다.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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