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야코프 아감(Yaacov Agam) 회화작품의 표현 특성을 응용한 패션디자인 연구

Title
야코프 아감(Yaacov Agam) 회화작품의 표현 특성을 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A Study on the Fashion Design Using Painting Applying the Expressions characteristic by Yaacov Agam : focusing on the Tucking technique
Authors
최정은
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김정혜
Abstract
현대 패션은 다양한 예술분야와 결합하여, 해당 예술에서 얻은 영감을 독창적인 패션디자인을 통해 표현하고 있다. 최근 다양한 예술분야 중 회화는 특히 대중의 생각을 중요시하는 쪽으로 변화하고 있다. 이러한 변화는 관객으로 하여금 이성적 사고에 시각적 체험, 그중 특히 공간적 체험을 강화시키고 있다. 즉, 인간의 감성적 경험을 변화시키고, 그 변화를 표현하는데 집중하고 있다. 이러한 표현 특성을 회화에 도입하면서 키네틱 아트, 착시, 일루전, 시점의 변화, 형태의 변화와 같은 관객이 참여하는 표현기법들이 지속적으로 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 일반적 표현 양식에서 벗어나 새로운 표현 기법의 확장을 적극적으로 시도하고자, 움직임이 개입되는 키네틱 아트를 작품 활동의 배경으로 하였던 야코프 아감 회화의 표현 특성을 패션디자인에 도입하고자 하였다. 아감의 작품은 하나의 작품에 다중의 회화를 보여주면서 한 작품 안에서 관찰자의 움직임에 의해 각도와 방향에 따라 색 형이 달라지는 표현 특성을 지니고 있다. 이에 따라 관찰자의 시각을 작품의 중요한 요소로 끌어들여 관찰자의 능동적인 참여를 유도하는 독특한 방식으로 표현되었다. 이러한 회화의 표현 특성을 응용하기 위해서 본 작품에서는 열전사 디지털프린팅, 터킹 기법을 사용하였다. 야코프 아감 회화에서 나타나는 독특한 기하학의 모티프를 응용하여 열전사 디지털프린팅으로 표현하고, 한 작품 안에서 달라지는 현상을 표현하고자 터킹 기법을 사용하여 구현하고자 하였다. 본 연구의 목적은 야코프 아감 회화의 단순한 기하학 모티프 표현의 움직임에 의해 변화되는 효과를 터킹 기법을 활용하여 현대패션의 표현 영역을 확대하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. 야코프 아감 회화 작품의 형성배경과 그 특징을 알아보고 이를 통해 문헌 자료와 선행연구들을 토대로 각 주제의 표현 특성에 대해 알아보았다. 또한 야코프 아감 작품의 표현성이 응용된 현대 디자인 사례를 살펴보았다. 본 연구에서 사용된 터킹 기법의 개념과 종류를 알아보며 이를 통해 터킹 기법의 표현 특성을 알아보았다. 또한 터킹 기법이 응용된 현대 패션 디자인 사례들을 사진자료 수집분석, 인터넷 검색을 통해 살펴보고자 하였다. 이를 토대로 야코프 아감 작품의 표현 특성을 재해석한 본 연구자의 디자인과, 열전사 디지털프린팅, 터킹 기법을 결합하여, 착용자와 관찰자의 움직임에 의해 달라지는 회화를 효과적으로 나타내고자 하였다. 작품은 총 6점으로 구성하였으며, 롱코트1점, 반코트1점, 원피스3점, 탑1점 팬츠 2점으로 8점의 작품을 제작하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 작품의 모티프로 도입한 야코프 아감의 변형회화는 착용자와 관찰자가 자신의 위치가 각도와 방향에 따라서 서로 다른 이미지들이 서서히 중첩되어 변화되는 현상을 경험하도록 유도함으로써 관찰자의 능동적인 참여와 개입에 의한 키네틱 아트이다. 이러한 아감작품의 특성을 패션디자인에 도입한 결과 시점으로 인해 시각적 변화를 나타낼 수 있었다. 둘째, 작품의 기법에 있어서 아감은 회화에서 평면위에 일정한 간격으로 나란히 솟은 삼각형의 구도로 변형회화를 표현하였다. 본 작품에서는 터킹 기법으로 활용하여 일정한 바닥의 간격과 세워진 터킹 높이가 일치했을 때, 각도에 따라 서로 다른 이미지들이 서서히 중첩되어 달라지는 변화를 표현할 수 있었다. 또한 아감의 삼각형 구도는 정면에서 좌??우측면이 중첩되어 나타나는 현상을 표현하였다. 이를 통해 본 작품에서는 터킹의 간격을 활용하여 정면에서도 다른 모티프의 변화가 시각적으로 나타내는 차이점으로 구현하기에 용이함을 확인 하였고, 이러한 터킹 구조를 적용한 결과 3가지 화면이 겹치는 효과로 인해 점진적인 변화를 느낄 수 있었다. 셋째, 아감 회화의 기호적, 구성적인 기하학 모티프는 단순한 형태로의 변화를 효과적으로 나타낼 수 있었다. 또한 블랙 바탕색 위에 야코프 아감 회화에 나타난 명쾌한 색채대비를 도입한 결과 모티프가 선명하게 강조되는 효과를 나타낼 수 있었다. 넷째, 변형회화의 독특한 표현성이 패션에 적용됨으로써 패션의 표현 영역이 확대됨을 확인할 수 있었다. 본 연구의 제한점은 착용자와 관찰자의 움직임에 의한 모티프의 변화를 표현함에 있어서 박스형태 디자인의 평평한 면적 위에서 모티프의 변화 현상을 표현한다는 데 한계점이 있었다. 이를 바탕으로 인체에 굴곡에 따라서 모티프의 변화를 효과적으로 표현할 수 있는 다양한 디자인의 심도 깊은 실험이 필요 할 것으로 생각된다. 또한 작품에서 사용된 터킹 기법은 각도와 방향에 따라 모티프의 변화를 효과적으로 표현할 수 있었지만, 작품의 보관, 이동, 착용했을 때 터킹 주름이 눕혀짐으로써 계속해서 열 다림질을 통해 턱의 주름을 세우는 작업이 필요 하였다. 이를 통해 장애를 받지 않고 적용될 기법에 대한 연구가 필요할 것이다. 본 연구는 야코프 아감의 회화가 가지고 있는 표현 특성을 응용한 패션디자인을 연구 하였다. 이를 통해 패션의 새로운 입체표현의 가능성을 확인할 수 있었으며 아감의 회화를 모티프로 재해석하고자 열전사 디지털프린팅, 터킹 기법과 결합하여 착용자와 관람자의 개입으로 움직임에 의해 달라지는 형태의 입체적 표현효과를 극대화 시킬 수 있음을 확인하였다. 또한 이 후로 다양한 표현 기법이 적용 되어 패션 영역에 있어 새로운 변화의 표현 가능성을 볼 수 있는 연구들이 이루어지기를 바란다.;Contemporary fashion, in combination with various art cultures, gives expression to inspiration obtained from relevant art through original fashion design. In recently various art fields, in particular, painting is changing toward considering public opinion as significant. This change allows audience to strengthen visual experience by reasonability and particularly spatial experience. In other words, it focuses on varying human emotional experiences and expressing the variation. Introducing this expression characteristic to painting, an expressive technique audience can participate such as Kinetic art, optical illusion, illusion, visual point change and the change of form continuously has been applied. Thus, the present study, with the intention of endeavoring to actively expand a new expression technique freeing from a general form of expression, the present study will introduce Yaacov Agam painting’s expression characteristic whose setting of work activity was Kinetic art in which motion was intervened, to fashion design. Showing multiple paintings in a work, Agam’s work has expression characteristic that color and form change according to angle and direction by observer’s motion in one work. In accordance with this, it was expressed in a distinctive way that engages observer’s sight in an important element for a work and induces observer’s active participation. The present work used Digital printing and Tucking technique to apply this expression characteristic of painting. It aimed at expressing with Digital printing applying a unique geometrical motif which appears in Yaacov Agam painting and also, with Tucking technique, showing a phenomenon diversely expressed in a work. The purpose of the present research is to expand the expression realm of present fashion by making use of Tucking technique for describing an effect that the expression of the simple geometric motif of Yaacov Agam painting can become different according to movement. The contents and methods of the present study are as follow. It will look at the background of formation and features of Yaacov Agam painting work, and the expression characteristic of each subject on the basis of literature materials and previous studies. Furthermore, it will observe the cases of modern design in which expression characteristic of a work was applied. Also, it will examine the concept and type of Tucking technique used in this study and the cases of modern fashion design which Tucking technique was used through the analysis of collection of picture materials and on-line searching. Based on this, the present study intended to show with effect painting whose view changes as a wearer and an observer moves, in combination with the design of the this research reinterpreted the expression characteristic of Yaacov Agam painting work, Digital printing and Tucking technique. The work comprises the total 6 items and the 8 items of works were produced with an item of a long coat, an item of a topcoat, 3 items of an one-piece, an item of a top, 2 items of pants. The results from the present study are as follow. First, the motif used by Yaacov Agam’s transfiguration painting is a kinetic art which involves the active participation and involvement of the observer. The wearer and the viewer experiences a visual phenomenon which is induced based on their position and angle at which the different images are overlapped to show a gradual change. The result of the application of Agam’s visual expression has provided a visual change in fashion design. Second, with regard to Agam’s scheme of work, his painting expresses a form of transfiguration. He evenly places soaring triangles on a flat surface in his painting. In the present work, various changes were expressed as the different images began to overlap one another using the Tucking technique. The even spaced matched against the raised Tucking height produces various different overlaying images when viewed from different angles. In addition, Agam’s triangular composition is visually expressed as being overlapped from left to right when being observed from the front. Through this work, we were able to ascertain that it was simple to implement when using the space between the Tucking to visually identify the difference in the changes of other motifs when viewed from the front. As a result of applying this type of Tucking structure, we were able to feel the gradual changes as the three screens overlapped. Third, the symbolic and constructive geometric motifs of Agam’s paintings could effectively represent a change in a simplified form. In addition, the motif was made clearer with effect as a result of introducing the clear contrast color from Yaacov Agam’s painting over a black background. Fourth, as the unique characteristic of the transfiguration painting was applied to fashion, we can confirm that its application has expanded into other areas in fashion. The limitation of this study for the wearer and observer is that there is a limit on how the visual changes of the motif can be expressed for the box shaped design on a flat surface area. Based on the findings, it is highly recommended that a variety of in depth experiments must be performed to determine the effective changes in the motif, basing its reference to the curve of the physical body. In addition, the art work was able to effectively express the changes in the motif based on the angle and direction using the Tucking technique but there was a constant need to iron the Tucking wrinkles which needed to be raised as they became flat when it was worn, laid, stored and moved around. Therefore, a study should be conducted on the technique on how these disabilities can be avoided. The present research is about fashion design applying expression characteristic Yaacov Agam’s painting possesses. Through this, it was able to confirm a new possibility of three-dimensional expression and also, a possibility of being capable of maximizing three-dimensional expression effect in a form that visual images change according to a wearer and an observer’s stand points, unifying Digital printing and Tucking technique to reinterpret Agam’s painting as a motif. Furthermore, the researcher hopes to see more researches performed so that various expression techniques can be applied in order to unravel new forms of expressive methods for the fashion industry.
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