View : 703 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor문재숙-
dc.contributor.author국선미-
dc.creator국선미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:24Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000121965-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213796-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000121965-
dc.description.abstract김창조 계열 가야금산조 휘모리 악장의 명칭이 여러 가지로 전승된 것에 대해서 문제의식을 가지고 접근한 연구들이 다수 있었으나, 대부분 한 유파의 음악적 분석이나 두 유파의 음악적 비교에 국한되어 있었다. 연구범위를 보다 넓게 설정한 연구는 음악적 명칭에 대한 개념정리와 대안을 제시하는 것에 중점을 두어 악장의 명칭과 음악적 특징을 이해하기에는 한계가 있었다. 따라서 본 연구에서는 김창조계 가야금산조 중 휘모리 악장에 해당하는 김죽파류 <세산조시>, 강태홍류 <세산조시>, 김병호류 <단모리>, 최옥삼류 <휘모리>를 음조직, 선율비교, 리듬형 비교로 나누어 분석하여 구전된 악장 명칭에 따른 음악적 특징을 살펴보고, 나아가 각 산조의 음악적 고유성과 보편성을 파악하는데 목적이 있다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 음조직에서는 구전된 조명의 시김새를 통하여 선법과 청을 파악하고 음조직 변화를 보았다. 김죽파류의 [세산조시]에서 g본청 계면조(76.2%), d본청 계면조(14.8%), g본청 우조(9%)로 구성되고, 강태홍류의 [세산조시]는 모든 장단이 g본청 계면조로 구성되었다. 김병호류의 [단모리]는 구전된 조명이 계면조 이지만, 실제로는 g본청 계면조(91.7%)와 g본청 평조(8.3%)로 구성되었고, 최옥삼류 [휘모리]는 g본청 계면조(88.7%), d본청 계면조(11.3%)로 구성되었다. 4유파의 휘모리 악장에서 공통적으로 g본청 계면조가 높은 비중으로 나타났다. 특히 김죽파류와 강태홍류의 [세산조시]에서 김죽파류는 2번의 음조직 변화가 나타났으며, 강태홍류는 음조직 변화가 나타나지 않았다. 음조직의 구성에서는 악장 명칭에 따른 특징이 나타나지 않았으며, 강태홍류의 [세산조시]가 가장 단순한 음조직 구성으로 나타났다. 둘째, 선율비교는 4유파의 휘모리 악장을 각각의 산조와 비교하여, 2유파의 휘모리 악장에서만 나타나는 동일·유사선율과 4유파의 휘모리 악장 모두에서 나타나는 동일·유사선율을 나누었다. 2유파의 휘모리 악장에서 나타나는 동일·유사선율에서 김죽파류 동일·유사선율은 13.8%나타났고, 강태홍류는 25.9%가 나타났다. 김죽파류와 김병호류 사이의 동일·유사선율은 김죽파류가 13.3% 나타났고, 김병호류는 23.8% 나타났다. 김죽파류와 최옥삼류 사이의 동일·유사선율은 김죽파류가 6.8% 나타났으며, 최옥삼류는 10.1% 나타났다. 강태홍류와 김병호류 사이의 동일·유사선율은 강태홍류가 14.9% 나타났고, 김병호류는 12.5%나타났으나, 강태홍류와 최옥삼류의 사이에서는 동일·유사선율이 나타나지 않았다. 그리고 김병호류와 최옥삼류 사이의 동일·유사선율은 김병호류가 12.8% 나타났고, 최옥삼류는 15% 나타났다. 4유파의 휘모리 악장 모두에서 나타나는 동일선율은 김죽파류와 강태홍류가 각각 4%나타났고, 김병호류는 6.6%, 최옥삼류는 4.4% 나타났다. 김병호류의 [단모리]가 휘모리 악장 모두에서 나타나는 동일선율의 비중에서 가장 높게 나타났다. 셋째. 리듬형 비교는 4유파의 휘모리 악장을 각각의 산조에서 나타나는 리듬형을 출현횟수와 백분율로 제시하였으며, 2유파의 휘모리 악장에서만 나타나는 리듬형과 4유파의 휘모리 악장 모두에서 나타나는 리듬형으로 나누었다. 2유파 사이의 리듬형은 김죽파류와 강태홍류에서 7가지로, 김죽파류는 23.4% 나타났고, 강태홍류는 38.7% 나타났다. 김죽파류와 김병호류의 리듬형은 7가지로, 김죽파류가 39.2% 나타났으며, 김병호류는 23.1% 나타났다. 김죽파류와 최옥삼류의 리듬형은 8가지로, 김죽파류가 24% 나타났고, 최옥삼류는 31.4% 나타났다. 강태홍류와 김병호류의 리듬형은 5가지로, 강태홍류는 33.7% 나타났으며 김병호류는 21.2% 나타났다. 강태홍류와 최옥삼류의 리듬형은 4가지로, 강태홍류는 12% 나타났고, 최옥삼류는 8.8% 나타났다. 그리고 김병호류와 최옥삼류의 리듬형에서는 6가지로, 김병호류가 10.2% 나타났으며, 최옥삼류는 34% 나타났다. 4유파의 휘모리 악장 모두에서 나타나는 리듬형은 4가지로, 각각의 산조에서 나타나는 출현 비중은 김죽파류가 38.1%나타났고, 강태홍류는 46.5%, 김병호류는 60.3%, 최옥삼류는 44% 나타났다. 4유파의 휘모리 악장 모두에서 나타나는 리듬형 중 ♬ ♬ ♬ ♬가 가장 높은 비중으로 나타났으며, 특히 김병호류가 60.3%의 높은 비중을 나타냈다. 이는 김병호류의 [단모리]가 다른 산조들 보다 가장 보편적인 특성을 지녔으며, 4유파의 휘모리 악장 모두에서 매우 보편적인 리듬형으로 나타난다. 이상의 내용을 통해 김죽파류와 강태홍류의 [세산조시], 김병호류 [단모리], 최옥삼류 [휘모리]는 음조직과 리듬형에서 고유성과 보편성이 고르게 나타났으며, 선율에서 또한 종지선율이나 말발굽소리로 표현되는 보편적인 부분도 출현하였지만, 각 산조에서 독자적으로 창작·발전해온 선율이 전체적인 선율 구성에서 더 많은 비중으로 나타났다. 그리고 휘모리 악장이 [세산조시]라는 같은 명칭으로 구전된 김죽파류와 강태홍류의 음악적인 특징에서 보편성이 나타났지만, 다른 악장 명칭을 가진 유파들과의 구분되는 [세산조시]만의 특징은 나타나지 않았다. 따라서 김창조계 가야금산조 휘모리 악장의 명칭에 따른 음악적인 특징이 있다고 할 수 없으며, 각 산조의 음악적 고유성이 더 크다고 할 수 있다.;Although there have been a number of researches to approach with critical mind about transmission of various names of Gayageum Sanjo Whimori movement of Kim Changjo Line, most of them were limited to musical analysis of one style or musical comparison of 2 styles. Since even researches with extended range of study put emphasis on redefining concepts about musical designation and suggesting alternatives, there were still limitations to understand the names and musical characteristics. Therefore, this study was aimed to examine musical characteristics according to orally transmitted movement names by dividing and analyzing Whimori movements of Gayageum Sanjo of Kim Changjo Line, which could be all classified as Kim Jukpa Style <Sesanjoshi>, Gang Taehong Style <Sesanjoshi>, Kim Byeongho Style <Danmori>, and Choi Eoksam Style of <Whimori> in accordance with tonal structure, melody comparison, and rhythm comparison. Furthermore, it was also purposed to investigate musical uniqueness and universality of each Sanjo. The results are as follows. First, as for tonal structure, modes and Chung [淸] were figured out by Sigimsae of orally transmitted key name and change of tonal structure was examined. 의 [Sesanjoshi] of Kim Jukpa Style was composed of g Chord Gyemyeonjo (76.2%), d Chord Gyemyeonjo(14.8%), and g Chord Wujo(9%), while all rhythms of [Sesanjoshi] of Gang Taehong Style were composed of g Chord Gyemyeonjo. [Danmori] of Kim Byeongho Style had the orally transmitted key name of Gyemyeonjo, but in fact, it was composed of g Chord Gyemyeonjo (91.7%) and g Chord Pyeongjo (8.3%). [Whimori] of Choi Eoksam Style was composed of g Chord Gyemyeonjo (88.7%) and d Chord Gyemyeonjo (11.3%). Whimori movements of 4 styles in common disclosed high percentages of g Chord Gyemyeonjo. In particular, [Sesanjoshi] of Kim Jukpa Style and Gang Taehong Style showed a change of tonal structure and Kim Jukpa Style had 2 times of changes. Gang Taehong Style didn’t showed any change of tonal structure. In regard of composition of tonal structure, there didn’t appeared characteristics according to movement names, and [Sesanjoshi] of Gang Taehong Style revealed the simplest composition of tonal structure. Second, as for melody comparison, each Whimori movement of 4 styles was compared with Sanjo, and the same or similar melodies from Whimori movements of 2 styles and those of all Whimori movements of 4 styles were divided. Out of the same or similar melodies from Whimori movements of 2 styles, those of Kim Jukpa Style showed 13.8%, and Gang Taehong Style did so with 25.9%. As for the same or similar melodies of Kim Jukpa Style and Kim Byeongho Style, Kim Jukpa Style showed 13.3%, and Kim Byeongho Style did so with 23.8%. As for the same or similar melodies of Kim Jukpa Style and Choi Eoksam Style, Kim Jukpa Style revealed 6.8%, Choi Eoksam Style did so with 10.1%. As for the same or similar melodies of Gang Taehong Style and Kim Byeongho Style, Gang Taehong Style disclosed 14.9%, and Kim Byeongho Style did so with 12.5%. However, there didn’t appear the same or similar melodies of Gang Taehong Style and Choi Eoksam Style. As for the same or similar melodies of Kim Byeongho Style and Choi Eoksam Style, Kim Byeongho Style showed 12.8%, Choi Eoksam Style did so with 15%. As for the same or similar melodies of all Whimori movements of 4 styles, Kim Jukpa Style and Gang Taehong Style revealed 4% respectively. Kim Byeongho Style showed 6.6%, and Choi Eoksam Style did so with 4.4%. [Danmori] of Kim Byeongho Style disclosed the highest proportion of the same or similar melodies out of all Whimori movements. Third, as for rhythm comparison, Whimori movements of 4 styles were presented with numbers of appearance and percentages of rhythm patterns shown from Sanjo. There were divided rhythm patterns from Whimori movements of 2 styles and those of 4 styles. There were 7 kinds of rhythm patterns of 2 styles from Kim Jukpa Style and Gang Taehong Style. Kim Jukpa Style showed 23.4% and Gang Taehong Style did so with 38.7%. As there were 7 kinds of rhythm patterns of Kim Jukpa Style and Kim Byeongho Style, Kim Jukpa Style revealed 39.2%, and Kim Byeongho Style did so with 23.1%. As there were 8 kinds of rhythm patterns of Kim Jukpa Style and Choi Eoksam Style, Kim Jukpa Style disclosed 24%, and Choi Eoksam Style did so with 31.4%. As there were 5 kinds of rhythm patterns of Gang Taehong Style and Kim Byeongho Style, Gang Taehong Style showed 33.7%, and Kim Byeongho Style did so with 21.2%. As there were 4 kinds of rhythm patterns of Gang Taehong Style and Choi Eoksam Style, Gang Taehong Style disclosed 12%, and Choi Eoksam Style did so with 8.8%. As there were 6 kinds of rhythm patterns of Kim Byeongho Style and Choi Eoksam Style, Kim Byeongho Style revealed 10.2%, and Choi Eoksam Style did so with 34%. There appeared 4 kinds of rhythm patterns from Whimori movements of all 4 styles. As for proportion of appearance from each Sanjo, Kim Jukpa Style showed 38.1%, and Gang Taehong Style with 46.5%, Kim Byeongho Style with 60.3%, and Choi Eoksam Style with 44% came out. Out of rhythm patterns from Whimori movements of all 4 styles, ♬ ♬ ♬ ♬ showed the highest proportion. In particular, Kim Byeongho Style disclosed the highest percentage of 60.3%, which means that [Danmori] of Kim Byeongho Style had more universal characteristics than other kinds of Sanjo. ♬ ♬ ♬ ♬ appeared as a highly universal rhythm pattern from Whimori movements of 4 styles. From the results above, [Sesanjoshi] of Kim Jukpa Style and Gang Taehong Style, [Danmori] of Kim Byeongho Style, and [Whimori] of Choi Eoksam Style evenly showed uniqueness and universality from tonal structure and rhythm patterns. As for melodies, though there appeared some universal parts expressed with melodic cadence or hoof beat, melodies which each Sanjo had originally created and developed took more portion of overall melody composition. In respect of musical characteristics of Kim Jukpa Style and Gang Taehong Style which were orally transmitted as the same name of [Sesanjoshi] of Whimori movement, there appeared universality. However, it was not showed that there were characteristics of only [Sesanjoshi] which were distinct from styles with other movement names. Therefore, it couldn’t be concluded that there were musical characteristics of according to Gayageum Sanjo Whimori movement name of Kim Changjo Line. Instead, it could be said that there appeared more musical uniqueness of each Sanjo.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1 A. 문제 제기 및 연구목적 1 B. 선행연구 검토 4 C. 연구 범위 및 방법 6 Ⅱ. 가야금 산조의 개인별 생애 및 음악세계 8 A. 김죽파(金竹坡, 1911~1989) 8 B. 강태홍(姜太弘, 1894~1968) 9 C. 김병호(金炳昊, 1910-1968) 10 D. 최옥삼(崔玉三, 1905~1956) 10 Ⅲ. 가야금 산조 휘모리 악장의 음악적 분석 12 A. 음조직 분석 12 B. 선율 비교 36 C. 리듬형 비교 65 Ⅵ. 결 론 76 참 고 문 헌 78 부 록 악 보 80 ABSTRACT 112-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5414983 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title가야금산조 휘모리 악장의 음악적 비교-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle김창조 계열 김죽파, 강태홍, 김병호, 최옥삼류를 중심으로-
dc.title.translatedMusical Comparison of Gayageum Sanjo Whimori Movement : Focusing on Kim Jukpa, Gang Taehong, Kim Byeongho, and Choi Eoksam of Kim Changjo Line-
dc.creator.othernameKuk Sun Mi-
dc.format.pagevii, 115 p.-
dc.description.localremark석0281-
dc.contributor.examiner김선옥-
dc.contributor.examiner안현정-
dc.contributor.examiner원영석-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE