View : 677 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
배재현
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최민경
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업연주회의 프로그램을 중심으로 각 작품의 작곡가의 생애와 작품 배경 및 음악적 특징에 대해 연구한 것으로 실제 연주 시 곡에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 『Oiseaux, si tous les ans, K.307 (새여, 해마다)』와 『Dans un bois solitaire, K.308 (어둡고 외로운 숲에)』, 에드바르드 그리그(Edvard Grieg, 1843-1907)의 『Sechs Lieder Op.48』, 세자르 프랑크(César Franck, 1822-1890)의 『Sonata for Piano and Violin in A major』의 작곡가에 대한 조사와 음악적 특징을 알아보았다. 모차르트는 고전주의 시대의 대표적인 작곡가로 프랑스어 가곡인 『Oiseaux, si tous les ans, K.307 (새여, 해마다)』는 겨울철새들이 정원의 꽃이 져버린 후에야 찾아오고 그 꽃들이 필 때쯤에 다른 곳으로 떠나가 버리니, 꽃들의 사랑을 느낄 수 없음에 안타까워하는 내용의 곡이다. 『Dans un bois solitaire, K.308 (어둡고 외로운 숲에)』는 1777-1778년 일자리를 찾기 위해 떠난 여행 도중 만하임에 머무를 때 작곡된 곡이며 통작 형식의 곡이다. 그리그는 후기 낭만파 특히 국민주의 시대의 노르웨이 작곡가이자 피아니스트로 민족주의 음악의 성향을 가지고 있다. 『Sechs Lieder Op.48』은 1889년에 작곡된 가곡집으로 독일 후기 낭만주의적 요소와 당시 민족주의가 팽배했던 노르웨이의 민속적 색채가 잘 드러난다. 꾸밈없이 간결한 온음계적 성악 선율 아래, 다양한 비화성음과 반음계적인 화성 진행을 채워가며 음색을 강조한 그리그는 이 작품에서 민요적 특징을 모방하면서도 가사의 섬세한 표현을 중요시 하였다. 프랑크는 후기 낭만주의의 프랑스의 작곡가이자 오르가니스트로 그의 곡은 종교적 색채가 강하고, 반음계적 구성과 순환 형식을 사용하여 기악음악과 실내악의 기초 기반을 마련하는데 큰 기여를 하였다. 『Sonata for Piano and Violin in A major』는 그가 남긴 유일한 바이올린 소나타이며 낭만주의의 대표적인 이 곡은 감각적이면서도 매서움과 격정이 함께 존재하는 매우 다양한 색채를 가진 곡이다. 프랑크는 그의 곡에서 잦은 전조와 반음계를 고전적 스타일 안에서 사용하였는데 이 곡에도 고스란히 반영되어 있다. 이 곡의 테마는 각 악장별로 전개되는 것이 아니라 1부터 4악장에 걸쳐 곡 전체에서 전개되는 구조로 되어있다.;This Program annotation focuses on understanding of the selected works for the author's graduation recital program by looking at the life of composers, the background of the compositions, and the musical characteristics. The Program includes and by Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), by Edvard Grieg (1843-1907), and by César Franck (1822-1890). Mozart, a representative of the classical era, wrote the French composition, , detailing the pitiful situation of the birds that have migrated during the winter when the blossoms of the flowers in the garden were gone and leave when flowers were about to blossom again, failing to appreciate the love and beauty of the flowers. is the musical composition written between 1777-1778 when Mozart looked for work and stayed at Mannheim, and the composition is a through-composed music. Grieg was a Norwegian composer and a pianist during the post-romantic period and nationalistic era who has written musical works with nationalistic characteristics. is the collection of musical compositions written in 1889 that exposes the Norway's folklore as it was written during the period of post-romantic Germany and when nationalism was in the spotlight. Under the undecorated, concise and diatonic vocal lines, Grieg created the work by filling it with non-harmonic tones and chromatic progression to give focus to the tone of his composition. Grieg's work stresses the exquisite detail of the lyrics all the while imitating the characteristics of a folk song. Franck is a French composer and an organist during the post-romantic era whose compositions had strong religious undertone, and contributed to building the basic foundations for instrumental music and chamber music by utilizing chromatic composition techniques and cyclic form. is his only violin sonata and is representative of the romantic period. It is a musical composition that has a variety of color, expressed through its sensuous all the while fierce and passionate undertone. Franck's works often utilized a classical style of frequent preludes and a chromatic scale, and this work was no exception in reflecting such style. Instead of the theme of the collection being progressed movement by movement, it unfolds from movement 1 to 4 throughout the entire composition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE