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Johannes Brahms Viola Sonata No.2 in E♭Major, Op. 120에 관한 연구

Title
Johannes Brahms Viola Sonata No.2 in E♭Major, Op. 120에 관한 연구
Other Titles
A study on Johannes Brahms Viola Sonata No.2 in E♭Major, Op. 120
Authors
김선희
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
본 논문은 고전주의 형식과 낭만주의 형식의 음악을 결합하여 자신만의 음악스타일로 작곡한 작곡자 Johannes Brahms (1833-1897)의 Viola Sonata Op.120, No.2 작품 분석과 그의 음악적 특징을 연구해 보고자 한다. 보수적인 성격을 지닌 J. Brahms는 낭만주의 작곡자이자 신고전주의 작곡자라고 말할 수 있다. 그는 낭만주의 시대에도 그 시대 작곡자들과는 달리 고전주의 형식을 중요시 여겼으며 그 시대에 주로 쓰이던 표제음악을 쓰지 않고 오직 절대음악만을 추구하였다. J. Brahms는 베토벤의 음악적 영향을 받았으며 이러한 영향은 그의 4개의 교향곡과 바이올린 협주곡 등 여러 작품에서도 나타난다. 특히 교향곡 1번은 베토벤의 영향을 많이 받았다. 그의 수많은 협주곡 작품들은 오케스트라의 각 파트를 소홀히 하지 않고 그만의 서정적이면서 중후한 음악적 색채가 나타난다. 그리고 그는 여러 다양한 악기들을 위한 수많은 실내악 작품을 작곡하였다. 많은 실내악 작품 중 두 개의 Viola Sonata 작품 중 Viola Sonata Op.120 제2번은 그가 후기에 남긴 마지막 실내악 작품이다. 후기에 작곡된 이 곡은 그의 마지막 작품 중 하나인 만큼 그의 삶의 깊이와 진지함이 묻어나는 작품이다. 본 논문에서 다루게 되는 Viola Sonata Op.120 No.2 작품은 3개 악장으로 구성 되어있으며 1악장은 전형적인 고전형식으로 Sonata형식이다. 2악장은 Scherzo 와 Trio 형식이며 3악장은 주제와 변주형식으로 구성되어있다. 본 논문에서는 J. Brahms 의 생애와 그의 음악적 특징을 살펴본 후, 이 곡에서 나타나는 음악적 형식과 다양한 리듬변화 및 화성의 전개를 연구해 보고자 한다.;J. Brahms (1833-1897) is a main conservative composer in the age of romanticism. He refused to compose program music, the fashion at the time, and focused on the traditional classicism musical format. He is the master of counterpoint and was influenced by composer, L. v Beethoven (1770-1827) to leave numerous symphonies, concertos and chamber musics of the traditional classicism techniques in his own style. For a long period, Brahms composed 4 pieces of symphony and 24 pieces of chamber music, developing the chamber music with full devotion, which was outside the mainstream back then. J. Brahms, a key member of conservatives in the romantic music, was born in 1833 in Hamburg. J. Brahms stayed mostly in Hamburg between 1857-1856 and in September 1862, he decided to stay in Vienna and had no job related to music. In 1892, he lost his older sister Elisabeth Von Herzogenbergand several other friends then after. In 1895 when his depression grew worse, he composed 2 pieces of 「Clarinet Sonata Op.120」. On March 26, 1896, Clara suddenly succumbed to stroke and died on May 20. Weighted with sorrow and dejection, Brahms made 4 solemn pieces of 「Ernste Gesänge Op.121」 based on the bible as if he suggested his own death. Then, his health began to fail suddenly and was diagnosed with liver cancer just like his father. The 「11 Choral vorspiele Op.122」composed on that year became his last work and Brahms died on April 3, 1897 in Vienna. In this study, the Viola Sonata No.2 in E♭Major, Op. 120 is analyzed, the last work of Brahms’ chamber music modifying the initial theme continuously while keeping J. Brahms’ composition technique of classicism frame. The initially used theme is consecutively changed to give the lyrical mood to the whole work while connecting it. The 1stmovement of this piece used the traditional classical sonata form and generates graceful atmosphere. The 2nd movement is darker and fierce in 3 complex parts The 3rd movement is a variation expressing Brahms’ own emotion freely. This work shows the counterpoint form and is characterized to use syncopation, 2:3 hemiola rhythm and triplets for the most part. J. Brahms' Viola Sonata No.2 is a work in the later 19th Century combining his own composition technique of traditional classicism and romanticism technique.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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