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스마트폰 활용 수업이 중학생의 과학 흥미도와 학업성취도에 미치는 영향

Title
스마트폰 활용 수업이 중학생의 과학 흥미도와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Lessons Using Smart Phones on the Middle School Students’ Interest in Science and Academic Achievement
Authors
윤다운
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정재삼
Abstract
The objective of this study is to examine the interest in science and the changes in academic achievement of middle school students when conducting classes using smart phones. This study selected the chapters “The Solar System” and “Outer Sphere and Space Development” from among the third year middle school science curriculum and aroused interest by providing many kinds of multimedia data using smart phones. The students also formed groups to search and create various content on smart phones and organized their knowledge through small-group cooperative learning, in which they interacted with one another regarding obtained information. This study was conducted on 134 students in four third year classes at the H Girls’ Middle School in Seoul, which were divided into an experimental group of 67 students in two classes and a control group of 67 students in two other classes. The research period was from May 11 to June 26, 2015 and involved a total of 10 hours’ worth of class over the six weeks. Classes were conducted using smart phones for the experimental group while typical lecture-style classes were conducted for the control group. To determine how the interest of students in science changed, pre- and post-tests were performed using a science interest questionnaire consisting of 11 items. A separate questionnaire was not used to determine the changes in academic achievement; instead, a paper test with 25 multiple-choice questions was administered, using the midterm exam scores as the pre-test and final exam scores as the post-test. Moreover, to examine the thoughts of students regarding classes using smart phones, this study added a simple written form item to the questionnaire regarding science interest. The results of the pre-test on science interest showed no significant differences between the experimental and control groups at a significance level of .05, causing these two groups to be considered identical. In the post-test, the experimental group showed more improvement than did the control group, with a significant difference at a significance level of .05, indicating that classes using smart phones positively affect student interest in science. The pre-test on academic achievement also showed no significant difference at a significance level of .05 between the experimental and control groups; thus, the two groups are regarded as the same. In the post-test, the experimental group showed more improvement than did the control group, with a significant difference at a significance level of .05, indicating that classes using smart phones positively influence academic achievement. As a result of the student survey, it was discovered that the students’ image of science class generally became positive after conducting classes using smart phones; the students showed interest in their classes and could better understand the content they were learning. However, there were disadvantages, such as their being distracted in the class by using smart phones for non-educational purposes and an inability to concentrate. There was also a sensitive response to the use of massive data. The results of this study showed that classes using smart phones have a positive effect on interest in science and improve academic achievement. With follow-up research to draw out constant and fundamental interest in the subject of science instead of temporary curiosity, the use of smart phones in classes is expected to become a more familiar and natural teaching method.;본 연구의 목적은 스마트폰 활용 수업을 적용함으로써 중학생들에게 나타나는 과학 흥미도와 학업성취도의 변화를 알아보는데 있다. 중학교 3학년 과학 교육과정 중 ‘태양계’와 ‘외권과 우주 개발’ 단원을 선정하여 스마트폰을 활용한 다양한 멀티미디어 자료를 제공해 흥미를 유발하고, 모둠을 구성하여 스마트폰을 통해 직접 다양한 콘텐츠를 검색하고 생성하며, 습득한 정보를 바탕으로 학습자간 상호작용하는 소집단 협력학습을 통해 지식을 구성하도록 하였으며, 연구 목적에 따라 1. 스마트폰 활용 수업이 학생들의 과학 흥미도에 영향을 미치는가, 2. 스마트폰 활용 수업이 학생들의 학업성취도에 영향을 미치는가, 3. 스마트폰 활용 수업에 대한 학생들의 반응은 어떠한가에 대한 연구 문제를 선정하여 그 결과를 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울시에 위치한 H 여자 중학교 3학년 4개 반 134명을 대상으로 하였으며, 연구집단 2개 반 67명과 비교집단 2개 반 67명으로 나누어 시행하였다. 연구 기간은 2015년 5월 11일부터 2015년 6월 26일까지로, 6주 동안 총 10차시 분량의 수업을 연구집단에는 스마트폰을 활용한 수업으로, 비교집단에는 일반적인 강의식 수업의 형태로 진행하였다. 학생들의 과학 흥미도의 변화를 알아보기 위해 11문항으로 이루어진 과학 흥미도 검사지를 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였으며, 학업성취도의 변화를 알아보기 위해서는 별도의 검사지를 사용하지 않고 객관식 25문항으로 이루어진 지필고사를 활용하여 사전 검사는 중간고사 점수를, 사후 검사는 기말고사 점수를 이용하였다. 또한 스마트폰 활용 수업에 대해 학생들이 가지는 생각을 알아보기 위하여 과학 흥미도 검사지에 간단한 설문 문항을 추가하여 주관식 설문을 진행하였다. 과학 흥미도의 사전검사 결과 연구집단과 비교집단이 유의수준 .05에서 유의미한 차이가 없었으므로 두 집단을 동일집단으로 간주하였다. 사후검사에서는 연구집단이 비교집단보다 더 많은 향상을 보였는데, 유의수준 .05에서 유의미한 차이를 보여 스마트폰 활용 수업이 과학 흥미도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학업성취도의 사전검사 결과 또한 연구집단과 비교집단이 유의수준 .05에서 유의미한 차이가 없어 동일집단으로 간주하였고, 사후검사에서 연구집단이 비교집단보다 더 많은 향상을 보였으며, 유의수준 .05에서 유의미한 차이를 보여 스마트폰 활용 수업이 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생들의 설문 조사 결과 스마트폰 활용 수업 진행 후 과학 수업에 대한 이미지가 대체로 긍정적으로 변화하였으며, 수업에 대한 흥미가 생기고 학습 내용에 대한 이해가 증가한 것으로 나타났다. 그러나 수업과 관계없이 스마트폰을 사용하는 등 수업 분위기가 산만해지고 집중이 잘 되지 않는 단점도 있었으며, 많은 양의 데이터 사용에 민감한 반응을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 스마트폰 활용 수업이 과학 흥미도에 긍정적인 영향을 미치고 학업성취도를 향상시킨다는 것을 알 수 있다. 일시적인 호기심이 아닌 과학 과목에 대한 지속적이고 근본적인 관심을 이끌어낼 수 있는 후속 연구를 통해 스마트폰을 활용한 수업이 보다 익숙하고 자연스러운 수업 방법으로 자리매김 할 것으로 기대한다.
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교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
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