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트랜스패런시즘(Transparencism) 고찰

Title
트랜스패런시즘(Transparencism) 고찰
Other Titles
A Study on the Transparencism
Authors
김지현
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
현대에 예술, 디자인뿐 아니라 사회 전반적으로 나타나고 있는 투명성의 추구는 문화적인 현상을 넘어서 도덕적인 규범으로서 지켜져야 하는 가치로까지 확대되어 가고 있다. 투명성은 재료의 혁명으로 시작되어 현대 건축에 응용되기 시작하였으며 이후 회화 및 디자인 등 예술 전반에 걸쳐 투명성이 응용, 발전되었다. 투명성 개념에 대한 정의는 실재적 투명성과 현상적 투명성, 도덕적 투명성으로 논의되고 있으며 투명성의 대상에의 적용과 더불어 도덕적인 가치규범으로서 투명하지 못하면 살아남을 수 없다는 인식이 확산되고 있다. 이에 투명성이 추구되는 현대를 트랜스패런시즘(Transparencism)이라 명명하고 트랜스패런시즘(Transparencism)의 개념을 정의해보고자 한다. 연구방법으로는 다양한 투명성의 사례가 나타나 있는 투명성 관련 문헌을 살펴봄으로써 사례별로 분류, 재통합의 과정을 거쳐 항목별로 정리하여 트랜스패런시즘(Transparencism)의 다양한 사례를 제시하였다. 즉, 투명성 관련 문헌 고찰을 통하여 회화 및 건축, 제품, 메이크업, 패션, TV프로그램, 경제 및 기업가 정신, 정치 및 정치인에게 요구되는 다양한 투명성의 예를 보여주었다, 이후 그들을 통합한 후 트랜스패런시즘(Transparencism)의 개념을 정의하고 트랜스패런시즘(Transparencism)의 특성과 원인을 설명하였다. 트랜스패런시즘(Transparencism) 시대에 디자인이 나아가야 할 방향을 모색하기 위하여 디자인이 투명 이미지를 갖기 위해서는 어떤 요소가 필요할지 논의된 문헌에서 추출, 요소별로 정리하였는데 순수성, 에로틱, 모호성, 개방성, 명백성, 절제미, 유희성의 7가지 요소가 그것이다. 본 논문의 의의는 투명성을 요구하는 현대의 흐름을 읽어내었다는 점, 소비자가 추구하는 가치가 투명성임을 확인하고 투명성의 가치를 요구하는 트랜스패런시즘의 시대에 발맞추어 디자인이 나아가야 할 방향을 제시하였다는 점에 있다. 또한 제시된 투명성 이미지 요소를 작품에 적용하여 시대를 호흡하는 살아있는 디자인으로 소비자에게 보다 쉽게 접근할 수 있다는 점에서도 그 실용적인 의의를 찾을 수 있다. 다만, 포괄적 개념의 투명성을 실재적, 현상적, 도덕적 투명성의 세 가지로 분류한 점, 투명성을 추구하는 보다 더 많은 작품의 예를 들지 못하여 아쉬운 면이 있다. 앞으로 투명성의 확장된 개념과 투명 이미지 요소 적용의 예를 통한 보다 많은 연구를 진행해보고자 한다.;In modern times, the pursuit of transparency appears in the field of art and design as well as in overall society extends its meaning as a value to moral norms beyond cultural phenomena. The concept of transparency started out with the revolution of materials and applied to modern architecture at the beginning, and it advanced as being adopted in the painting and design, and also in overall art. Afterward, the definition of the concept of transparency has been discussed as a phenomenal transparency and ideal transparency. And the recognition expands that the transparency is inevitable as a moral value of ethics with the application of transparency to the objects. Therefore, naming the modern times in which the transparency is in widely pursuit, the concept of 'Transparencism' is defined. As a method of the study, the transparency related publications are investigated where various cases of transparency are discussed. The cases are sorted case by case, reintegrated, and arranged by categories, and then the examples of the transparencism are presented. Namely, through the transparency related articles, various examples of transparency are presented which is needed not only in painting, architecture, products, makeup, fashion, tv-programs, economics and politics but also by entrepreneurs and politicians. Those are, afterwards, integrated to define the concept of the transparencism and explained the characteristics and backgrounds of the transparencism. In order to search the direction of the design in this era of transparencism, the necessary elements of designs to have transparent image are extracted from the literature and classified. And then, seven elements are proposed. which are purity, eroticism, ambiguity, openness, clearness, moderation, amusement. The meaning of this study is to find the trend of the modern times and to confirm that the transparency is the key value the consumers are in pursuit, and to propose the direction of design in this era of transparencism in which the value of transparency is demanded. Also, the practical meaning can be found in the sense that the proposed elements of transparent image which can be applied to products making the design alive breathing with the era. The elements of transparent image studied mainly through literature leaves desired in the sense that the examples or cases that lead to the conclusion are insufficient. Further studies will be performed by applying the elements of transparent image to more various cases.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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