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올리버 R. 에비슨의 생애와 활동에 나타난 상호문화주의적 관점 연구

Title
올리버 R. 에비슨의 생애와 활동에 나타난 상호문화주의적 관점 연구
Other Titles
The Intercultural Perspective Expressed in the Life and Activities of Oliver R. Avison
Authors
김진영
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 다문화·상호문화협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송영빈
Abstract
본 논문의 목적은 현대 한국 사회의‘혼종적 시대’를 이해하기 위해 구한말 재조선 외국인 의료선교사 올리버 R. 에비슨의 생애와 활동을 상호문화주의적 관점에서 고찰하는 것이다. 다문화주의에 경도된 한국적 상황에서 에비슨의 생애와 활동에서 상호문화주의적 관점을 찾아보는 것은, 우리의 역사 속에서 상호문화주의적 선례를 찾아 오늘의 상황에서 참고할 수 있는 귀중한 역사적 자산을 발굴하는 일이 될 것이다. 이를 위해 본 논문은 먼저, 상호문화주의의 이론적 틀거리와 구한말의 시대적 상황을 고찰하였다. 그리고 에비슨의 생애와 활동에서 나타난 상호문화주의적 관점을 분석하고자 했다. 그 해석의 틀로써 첫째로 사상적 개방성, 둘째로 현지적 자조성, 셋째로 존재적 공감성, 넷째로 이타적 공공성을 설정하고 이에 따라 에비슨의 생애와 활동을 분석했다. 구체적 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 에비슨의 어린 시절 두 번의 이민과 잦은 이주 경험에서 비롯된 기독교 교파 간의 초교파적 성향으로 대표되는 사상적 개방성이다. 그 한 예로서 세브란스연합의학교 설립과 기타 의료 활동에서 보여준 질병의 원인과 질병 치료 방법 사이의 간극을 인정하는 보다 유연하고 중립적 태도를 보여 주었다. 또한 질병 치료를 사회 전반적인 분야로 시야를 넓혀 병원의 역할을 확장시킨 것 역시 그 좋은 예라 할 수 있다. 둘째, 현지적 자조성은 조선의 현실에 적합하게 조선인이 주체가 되는 교육 및 의료 재생산 시스템을 구축한 점이다. 조선인 의사를 양성하기 위해 조선어 의학교과서를 편찬하였고, 세브란스를 졸업한 조선인들을 세브란스의 의사와 교수로 동료로 맞아들였던 것이다. 그리고 궁극적으로 세브란스 의학교와 병원의 모든 의학 시스템을 조선인들에게 이양했던 것이다. 셋째, 존재적 공감성은 타인을 자신과 동등하게 여기고 타자의 존재와 타자의 삶의 존재방식에 대해 공감하는 태도이다. 그는 유색인종도 백인과 동등한 지적 수준을 가졌으며, 특히 조선인들의 우수성을 인정하는 자세로 조선의 사회 개혁과 교육 기회 확대를 위해 노력했다. 이는 조선 백정들에 대한 신분차별의 주장과 백정 출신 박서양이라는 조선인 의사의 탄생으로 이어졌다. 넷째, 이타적 공공성은 자신의 이익을 우선하지 않고 타인의 입장에서 더 나아가 공공의 이익을 위해 헌신하는 태도이다. 그는 조선에서 선교 본국이나 선교사들의 이해 관계보다는 조선의 근대 서양의학 발달과 조선 의료계의 장래를 위해 고민하고 행동했다. 또한 에비슨은 광견병 백신연구소의 설립과 운영 그리고 항결핵회 조직 등 일신의 영달보다는 타인과 함께 더 나은 세상을 만들어 가는 것에서 더 큰 공유의 기쁨을 느꼈다. 에비슨은 어린 시절 낮은 자로서의 이주 경험에서 체득된 상호문화주의적 자질을 한국 사회의 선교사로서의 삶 속에서 현실에 맞게 잘 변용하고 실천해 나갔다. 비록 에비슨이 상호문화주의를 인식하고 활동을 전개한 것은 아니었지만, 다름이 차이를 결정짓거나 구별 짓는 것이 아니라 다름은 조화(調和)를 이끌어 내고 관계를 더욱 풍요롭게 한다고 보았던 것이다. 이러한 에비슨의 생애와 활동에서 나타난 사상적 개방성, 현지적 자조성, 존재적 공감성, 이타적 공공성은 에비슨이 구한말 상호문화주의적 관점에서 활동한 보기 드문 재조선 외국인 의료선교사였음을 잘 보여준다고 할 수 있다.;The objective of this study is to examine the life and the activities of Oliver R. Avison, a foreign medical missionary who lived in the late Chosun era, in an aim to understand the "hybrid era" of modern Korean society. By examining the life and the activities of Oliver R. Avison from an intercultural perspective in the situation of Korea, which is leant towards multiculturalism, we can find the precedents of interculturalism and excavate the precious historical assets that can be referred to for the current situation. For doing this, this study investigated the situation of the late Chosun era and the theoretical frame of multiculturalism first. Also, the study tried to analyze the intercultural perspective expressed in the life and activities of Avison. The frames of the interpretation are as follows; first, ideological openness, second, local self-help, third, existential empathy, and fourth, altruistic publicness. Based on these frames, the study analyzed the life and activities of Avison. The specific contents are as follows. First is about the ideological openness, which is represented in Avison's transdenominational prepositions toward the Christian denominations, which he got from two times of immigration and frequent moving experiences in his childhood. One good example of this is his resilient and neutral attitude which accepted the gap between the reasons for diseases and the methods of treatment demonstrated in the foundation of the Severance Union Medical College and other medical activities. Also, he expanded the role of hospitals by broadening the treatment of diseases to the society at large. Second, the local self-help was shown in his establishment of educational and medical reproduction, in which people from Chosun were the main agents to best suit the situation of Chosun. He published the medical textbooks written in Korean to raise the doctors from Chosun, and accepted people from Chosun as doctors, professors, and colleagues of Severance. And ultimately, he handed over all the medical systems of the hospital and the Severance Medical College to people in Chosun. Third, existential empathy is the attitude that tries to sympathize with the lives of other people and the existence of others, regarding others equal to themselves. He thought that people from different races have the same and equal intellectual level as white people. Especially he admitted the excellence of Chosun people, endeavoring to expand the opportunity for education and social reform of Chosun. This led to the argument about the social discrimination against the butchers of Chosun and the birth of a doctor named Seoyang Park, who was the butcher in Chosun. Fourth, altruistic publicness is the attitude in which people do not put their own benefits as priority and dedicate themselves to the public benefits instead. He deeply thought about and acted for the development of the modern Western medical science and the future of the medical field in Chosun. Also, Avison felt bigger happiness in sharing through making the world a better place to live in with other people rather than thinking about his own success; he built and managed the vaccine research institute for rabies and organized the conference for antituberculosis. As a missionary in Korean society, Avison well transformed and practiced his intercultural qualities that he acquired from the experience of immigration as he was a person from lower status in his childhood. Even though he did not act recognizing the interculturalism, he saw that being different does not decide or distinguish the difference; rather, it draws harmony and makes the relationship more bountiful. This kind of ideological openness, local self-help, existential empathy, and altruistic publicness expressed in Avisons' life and activities show the very rare case of a foreign medical missionary who lived in Chosun, who acted from a intercultural perspective in the late Chosun era.
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일반대학원 > 다문화·상호문화협동과정 > Theses_Master
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