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대학생의 적응적, 부적응적 완벽주의와 학업소진의 관계

Title
대학생의 적응적, 부적응적 완벽주의와 학업소진의 관계
Other Titles
A study on relationship between Adaptive, Maladaptive Perfectionism and Academic Burnout of university students : The Mediating Effects of Internal Locus of Control and Self-Encouragement
Authors
이설악
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양수진
Abstract
본 연구는 적응적 및 부적응적 완벽주의가 학업소진으로 이르는 과정에 있어 완벽주의의 성향에 따라 내적통제성과 자기격려에 어떠한 영향을 미쳐 학업소진에 영향을 주는지 확인하고자 하였다. 본 연구에서는 서울, 경기, 강원, 대전, 대구, 울산, 전남, 전북, 충남, 충북 지역 4년제 대학교에 재학 중인 대학생 496명을 대상으로 적응적 및 부적응적 완벽주의와 학업소진이 관계에서 내적통제성과 자기격려의 매개효과를 알아보았다. 우선 각 변인들 간의 관련성을 보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 구조방정식 분석을 통하여 각 변인들 간의 구조적 관계와 내적통제성과 자기격려의 매개효과가 유의한지 검정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석을 통해 변인들 간의 관련성을 살펴본 결과, 적응적 완벽주의는 학업소진과 유의미한 상관을 보이지 않았으며, 내적통제성과 자기격려와 정적인 상관관계를 보였다. 반면 부적응적 완벽주의는 학업소진과 정적인 상관을 보였으며, 내적통제성과 자기격려와는 부적인 상관관계를 보였다. 또한 내적통제성과 자기격려는 학업소진과 부적인 상관을 보였다. 둘째, 적응적 및 부적응적 완벽주의와 학업소진 간의 관계에서 내적통제성과 자기격려가 매개하는 연구모형을 설정하여 구조방정식 분석을 실시한 결과 대부분의 경로들이 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 적응적 및 부적응적 완벽주의와 학업소진 간의 관계에서 내적통제성과 자기격려의 매개효과가 유의한지 부트스트랩 방법을 이용하여 검정하였다. 그 결과 적응적 및 부적응적 완벽주의에서 학업소진 사이에서 내적통제성과 자기격려의 매개효과가 각각 유의한 것으로 나타났다. 연구결과를 종합해보면, 완벽주의 성향에 따라 학업소진에 다른 영향을 미치는 것을 확인했다. 즉, 적응적 완벽주의 성향은 학업소진에 직접적으로 영향을 미치지 않지만, 내적통제를 하고 자기격려를 많이 하게 됨으로써 간접적으로 학업소진 수준을 낮추는 것을 확인할 수 있었다. 반면, 부적응적 완벽주의 성향은 학업소진에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 외적통제를 하고 자기격려를 적게 하면서 학업소진 수준을 높이는 것은 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 완벽주의 성향에 따라 학업소진으로 이르는 경로가 다름을 확인함에 따라, 학업소진에 영향을 주는 개인 내적 변인으로서 완벽주의에 대한 이해를 넓힐 수 있었다는 점에서 의의가 있다. 또한 내적통제성과 자기격려의 매개효과가 확인됨에 따라, 학업소진에 이르지 않도록 효과적인 개입전략을 계획하는데 본 연구가 기초적인 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.;The purpose of this study was identify the relationship between Adaptive and maladaptive Perfectionism, Internal Locus of Control, Self-Encouragement and Academic Burnout. The participants for this study(496 university students) were drawn from various regions of South Korea, including Seoul, Gyeonggi, Gangwon, Daejeon, Daegu, Ulsan, Jeolla, Chungcheng regions. The data collected was analyzed by utilizing Pearson’s correlation, Structural Equation Modeling by SPSS 22.0 and M-Plus 7.0. The results of the study were as follows: First, Positive correlations among internal locus of control, self-encouragement and adaptive perfectionism were identified. However, significant correlation between adaptive perfectionism and academic burnout could not be found for the data collected. On the other hand, there were positive correlations between maladaptive perfectionism and academic burnout, but there were negative correlations among internal locus of control, self-encouragement and maladaptive perfectionism. Second, the examination of structural relation among major variables showed that all the paths were significant. Third, the result indicated that the mediating effect of internal locus of control and self-encouragement between adaptive, maladaptive perfectionism and academic burnout was respectively significant. These results suggested that higher adaptive perfectionism was associated with the higher level of internal locus of control and self-encouragement, which in turn was related with lower level of academic burnout. On the other hand, higher maladaptive perfectionism was associated with the lower level of internal locus of control and self-encouragement, which in turn was related with higher level of academic burnout. Therefore, based on these findings, prevention and intervention strategies for academic burnout would be more effective if it is focused on internal locus of control and self-encouragement for university students who have high level of maladaptive perfectionism.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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