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대학생의 사회부과적 완벽주의와 불안의 관계

Title
대학생의 사회부과적 완벽주의와 불안의 관계
Other Titles
A study on the Relationship between Socially Prescribed Perfectionism and Anxiety of Undergraduate Students : The Dual Mediation Effect of Intolerance of Uncertainty and Self-Efficacy
Authors
강리영
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양수진
Abstract
극심한 취업난이 장기화되면서 불안 증상을 호소하는 대학생이 증가하고 있다. 사회부과적 완벽주의는 불안과 매우 밀접한 관련이 있는 완벽주의로 알려져 있는데, 특히 요즘 대학생들은 기존 세대에 비해 노력 대비 얻게 되는 직업 관련 사회경제적 지위가 낮아져 사회부과적 완벽주의에 더욱 주목할 필요가 있다. 이에 기존 연구들을 통해 사회부과적 완벽주의, 불안과 연관된다고 밝혀진 불확실성에 대한 인내력 부족과 자기효능감을 매개변인으로 하여, 사회부과적 완벽주의에서 불안에 이르는 과정을 알아보고자 하였다. 먼저 자료 수집을 위해 서울 소재 4년제 대학교에 재학 중인 남녀 대학생 338명을 대상으로 설문을 실시하였다. 이렇게 얻어진 자료를 바탕으로 변인 간 어떤 관련성이 있는지 상관분석을 실시하고, 구조적 관계를 파악하고자 구조방정식 분석을 한 후, 매개효과 유의성을 검정하기 위해 부트스트래핑(Bootstrapping)을 실시하였다. 그 결과, 자기효능감의 하위요인 중 하나인 과제난이도선호와 불안 간의 상관을 제외하고 모든 변인들 간 상관이 유의하였다. 사회부과적 완벽주의, 불확실성에 대한 인내력 부족, 불안 간에는 정적 상관이 나타났고, 자기효능감은 세 변인 모두와 부적 상관을 나타냈다. 또한 구조방정식 분석 결과. 사회부과적 완벽주의에서 자기효능감으로 가는 경로와 불확실성에 대한 인내력 부족에서 불안으로 가는 경로를 제외한 모든 경로들이 유의하였다. 더불어 부트스트래핑(Bootstrapping)을 통해, 사회부과적 완벽주의가 불확실성에 대한 인내력 부족과 자기효능감을 차례로 거쳐 불안에 이르는 이중매개효과가 유의한 것으로 확인되었다.;This study's aim was to examine the dual mediation effect of intolerance of uncertainty and self-efficacy on the relation between socially prescribed perfectionism and anxiety. The study participants(N=338, mean age=22.92) were drawn from the universities in Seoul. To analyze the data through Pearson's correlation and SEM, SPSS and M-plus are used. The result indicated that there were significantly positive correlations among socially prescribed perfectionism, intolerance of uncertainty, anxiety. And there were significantly negative correlations between self-efficacy and all three major variables. Also, there was a significant dual mediation effect of intolerance of uncertainty and self-efficacy on the relation between socially prescribed perfectionism and anxiety. These results suggested that undergraduate students’ socially prescribed perfectionism is more likely to increase intolerance of uncertainty and reduce self-efficacy, and finally it leads to symptoms of anxiety. Therefore, based on these findings, prevention and intervention strategies for relieving anxiety symptoms would be more effective if it’s focused on socially prescribed perfectionism, intolerance of uncertainty, self-efficacy for undergraduate students who live in this age of spec-perfectionism.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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