View : 889 Download: 0

The Effect of Online Mobile Community Feedback on Korean College Language Learners' English Writing

Title
The Effect of Online Mobile Community Feedback on Korean College Language Learners' English Writing
Other Titles
온라인 모바일 커뮤니티 피드백이 한국 대학생의 영어 작문에 미치는 영향
Authors
김지은
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
The present study investigated the effect of online mobile community feedback on Korean college language learners’ English writing. In order to explore the potential of online mobile community feedback in second language writing education, the following three research questions were posed: (1) What is the effect of online mobile community feedback on EFL students' writing? (2) What are the characteristics of online mobile community chat? (3) What are students' attitudes toward online mobile community feedback? The participants of the study were 28 students of various majors from two universities in Seoul, Korea. The participants were given a pre-test, and a pre-questionnaire on the perception of their English writing processes and strategies. They were placed into two groups: online mobile and offline feedback. Each group was then divided into four communities that each consisted of one teacher and three to four students. The offline community feedback group received peer and teacher feedback during community face-to-face conferences after the completion of their drafts, whereas the online mobile feedback group exchanged peer and teacher feedback via mobile instant messenger while composing their drafts. The mobile feedback group, upon completion of the drafts, received peer and teacher feedback via their community blog. Both groups revised their drafts and submitted them by email. The drafting and revising cycle was repeated under the same conditions for the second writing. Upon submitting the revision of the second writing task, the participants completed a post-questionnaire regarding their respective feedback experience. The pre-test and the post-test writings of the students were assessed and compared to investigate the effect of online community feedback chatting on the improvement of the learners' writings. The online communities' writing scores were then compared to the offline communities' scores in order to confirm the significance of the findings. In addition, the chat scripts of the online mobile feedback communities were evaluated to analyze the characteristics of mobile community feedback. The responses to the questionnaires were assessed to examine learners' attitudes toward online mobile community feedback. The results of the data analyses revealed that the mobile feedback had a significant effect on the total post-test scores as well as the content and vocabulary scores of the post-test. In contrast, the findings regarding the mean scores for organization, grammar and mechanics were found to be statistically insignificant. Furthermore, the analyses of the mobile feedback chats revealed that the students' online mobile feedback primarily focused on content and expression. The results of the post-questionnaire showed that those who participated in the online mobile community feedback felt that the feedback was beneficial to their writing. In conclusion, the findings of the present study provide evidence that suggests the effectiveness of providing feedback while learners compose their drafts. In addition, the findings indicate the feasibility of using online mobile community technologies for promoting L2 writing development and encouraging second language learners to become more engaged in their writing. ;본 논문은 온라인 모바일 커뮤니티 피드백이 한국 대학교의 언어 학습자의 영어 작문에 미치는 영향을 조사하였다. 본 연구의 참가자는 서울시 소재의 2 개 대학에 다니는 28명의 학생이다. 학생들은 온라인과 오프라인 집단으로 나뉘어져 약 4주 동안 4개의 글쓰기를 하였다. 그 중 첫 번째와 네 번째 작문은 각각 사전시험과 사후시험으로 사용되었다. 온라인 그룹의 경우, 선생님과 학생들로 이루어진 4개의 커뮤니티는 2개의 작문을 하며 모바일 메슨저를 사용하여 서로 피드백을 주고받았다. 학생들은 단체 톡방에서 글, 글쓰기 과정, 전략과 관련된 궁금한 것을 서로 질문하고 답하며 필요한 피드백을 나눌 수 있었다. 이러한 과정을 통해서 작성된 글은 본 연구를 위하여 만들어진 블로그에 올려졌다. 온라인 커뮤니티 멤버들은 자신이 소속한 커뮤니티의 글들에 대한 피드백을 주고받고 그것을 기반으로 글들은 수정이 되었다. 오프라인 그룹의 경우, 역시 4개의 선생님과 학생들로 이루어진 커뮤니티는 개인 작문을 하고 커뮤니티 컨퍼런스를 통해 피드백을 나누었다. 수정된 모든 글들은 연구자에게 이메일로 제출되었다. 이러한 동일한 과정이 2번 반복이 되었다. 또한, 학생들은 모두 사전 사후 설문지를 작성하였다. 실험 결과, 온라인 모바일 커뮤니티 피드백은 한국 대학교의 언어 학습자의 영어 작문에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 모바일 메신저를 통해서 작문을 하는 동안 커뮤니티 피드백을 서로 주고받는 것이 영어 학습자의 글쓰기 점수를 높이는 데 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히 5가지 영역별로 분석점수를 각각 살펴보았을 때, 내용과 단어 면에서 두 집단 간의 사후 평균 점수 사이에 유의미한 차이가 있었다. 즉, 학생들의 글의 점수는 내용과 단어 면에서 피드백활동을 통해서 긍정적인 도움을 받은 것이다. 이러한 결과는 모바일 피드백을 내용적으로 분류 코딩하고 그 빈도수를 살펴보았을 때 피드백의 내용과 학생들의 글쓰기 점수 향상과 관련이 있음을 짐작케 해준다. 그 이유는 학생들간의 모바일 피드백이 내용과 표현 측면에서 가장 많이 등장하고 또한 그 소요시간 또한 긴 것에 있다고 생각된다. 학생들의 사후 설문지의 결과를 살펴보았을 때 피드백에 대한 만족도는 높은 것으로 드러났다. 학습자들은 거의 동시적인 피드백을 받는 것이 글쓰기에 도움이 된다는 문항에 높은 점수를 주었고 앞으로도 이러한 프로그램에 참여할 의도가 있다는 문항에도 동일하게 높은 점수를 보여주었다. 또한, 많은 참가자들이 즉각적인 피드백이 본인의 글쓰기에 도움이 되었다고 답변하였다. 본 연구의 결과로 온라인 모바일 커뮤니티 피드백은 한국대학의 언어 학습자의 영어 글쓰기 향상에 긍정적인 효과를 주는 것으로 밝혀졌다. 특히 글의 내용적인 측면과 언어 표현적인 면에서 영향을 주었다. 학습자들은 초안을 작성하는 동안 글의 주제에 대해서 채팅을 충분히 할 수 있었다. 또한 서로 격려하면서 하면서 영어 글쓰기에 대한 자신감을 키우고 더욱 높은 수준의 영어글쓰기를 하려고 노력하는 모습을 보였다. 또한, 본 연구의 결과는 학생들이 초안을 작성하면서 피드백을 주고받는 것이 학생들의 영어 글쓰기 향상에 도움을 준다는 것을 보여준다. 모바일 인스턴트 메신저가 영어 글쓰기 수업의 도구로 유용한 역할을 할 수 있다는 것도 보여주었다. 본 실험은 많은 제한점을 가지고 있다. 참가자의 참여가 자율적이어서 기여도가 낮은 학생들이 많았고, 학습자의 수가 너무 적었고, 한사람의 선생님이 여러 커뮤니티의 리더 역할을 하는데 있어서의 한계점등이 문제점으로 드러났다. 물론 영어 글쓰기 수업에서 선생님이 시간에 구애받지 않고 계속적인 피드백을 주는 것은 실질적으로 불가능하지만, 글쓰기 수업에서 학생들 간의 온라인 피드백 커뮤니티를 활용하는 것은 가능하다고 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE