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성인지적 적정기술 재개념화를 위한 연구

Title
성인지적 적정기술 재개념화를 위한 연구
Other Titles
A Study on the reconceptualization of Gender Sensitive Appropriate Technology(AT) : The Case of technology education program, India Barefoot College
Authors
이슬기
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장필화
Abstract
본 연구의 목적은 적정기술에서 젠더 관점의 중요성을 밝히고, 적정기술을 성인지적으로 개념화하는 것이다. 적정기술의 젠더분석을 통해 남성중심적인 문화로 구성된 적정기술을 분석하고 적정기술이 적정하고 지속가능하기 위한 조건들을 드러내고자 하였다. 특히 맨발학교 사례를 통해서 성인지적인 적정기술과, 기술교육이 어떻게 구성되는지 분석함으로써 성인지적 적정기술의 중요성을 주장하고자 하였다. 이에 본 연구의 내용 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 적정기술의 남성적 문화 및 남성개발자들은 여성을 적정기술의 사용자로서 주변화 시켰다. 주변화된 여성들은 기술에 참여하지 못하면서 기술에서 성별분업을 강화시키는 결과를 가져왔다. 또한 적정기술 현황은 개도국 해외원조에도 영향을 주어 적정기술 개발협력분야 에서도 같은 문제가 발생하고 있다. 또한 성별분업이 강화된 원조는 실질적인 경제적 효과나 커뮤니티의 복원 등 원조의 목표를 일궈내지 못하고 성평등의 목표를 이루지도 못하고 있다. 둘째, 적정기술의 남성중심문화는 남성을 기술자로, 기술을 남성적 문화로 만들었다. 여성들의 소외가 발생했지만 여성은 언제나 자신의 지식을 가지고 있었고 기술을 가지고 있었다. 이에 여성의 토착지식을 바탕으로 사례를 통해 적정기술의 기반이 될 수 있는 여성의 토착지식 사례에 대해 살펴보았다. 또한 인도의 맨발학교 태양열 엔지니어 교육 사례를 통해서는 여성의 가치와 기술의 측면에서 여성의 기술교육과 지속가능성에 대해 살펴보았다. 개도국 여성들이 당면한 문제와 그 문제들을 해결하기 위한 기술의 습득은 농촌에 머무르는 중년여성들을 통해 지속가능한 커뮤니티를 만들 수 있었기 때문이다. 또한 여성들에게 제공되는 에너지기술교육은 공고한 성별분업의 균열을 가져오고 역량강화 시킬 수 있다는 점에서도 주목할 만하다. 셋째, 본 연구를 통해 적정기술은 성인지적으로 재개념화 되어야 함을 주장하고자 한다. 여성과 남성은 기술에 대한 상이한 욕구와 역할을 가지고 있다. 그러므로 여성들의 에너지 기술에 대한 욕구와 그로 인한 혜택도 남성과는 다르다. 또한 토착지식은 성별로 전문화되었기 때문에 여성의 지식과 남성의 것은 다르게 발전되었고 남성의 토착지식만이 과학으로서 간주되었다. 지금까지 적정기술은 이렇게 젠더화된 현실을 고려하지 않고 정의되었다. 더욱이 성불평등한 관점에 의해 여성의 토착지식은 과학‧기술로 인정되지 않았다. 하지만 여성의 토착지식은 지속가능한 발전에 꼭 필요한 지식체계이다. 뿐만 아니라 적정기술의 토대로서 여성의 토착지식이 활용되어 지속성과 적정성을 만들어 나가야 한다. 본 연구는 적정기술의 몰성성에 문제제기하고 성별분석을 통해 성인지적 적정기술의 필요성을 밝힌 것에 의의가 있다. 또한, 비과학화 되었던 여성의 토착지식과 기술에 있어서 중요하게 간주되지 않았던 여성의 삶에서 적정기술을 바라보며 여성들을 기술의 개발자, 사용자로서 잘 인식하지 못하는 남성적 적정기술 문화의 단면을 드러내고자 하였다. 뿐만 아니라 맨발학교의 적정기술 교육 사례를 통해서 성인지적인 적정기술 교육의 가능성을 살펴보고 한국의 적정기술의 현장에서 참고할 만한 적정기술 교육의 모델을 제시한 데에 의의가 있다.;This study aims to clarity the importance of gender perspective on Appropriate Technology(AT) and conceptualize gender sensitivity in the context of AT. Through gender analysis, this study investigates androcentric culture in appropriate technology and shows how appropriate technology can be appropriate and sustainable. In particular, the case of Barefoot college gives the examples of gender sensive technology and of construction of technology education. The content of this study is as follows. The first chapter analyzes AT, which is based on male power culture and male developer where women are merely users and consumers. In this context, the marginalization of women in technology prevent women from contributing to the development of technology. This also reinforces the gendered division of labor. In addition, the current situation of AT has an impact on foreign aids, Similar issues are visible in development cooperation which is using AT where the gendered division of labor in foreign aids prevents actual economic growth, community restoration and the realization of gender equality. The second chapter gives examples of women’s technology by utilizing their Indigenous knowledge. The male-dominated culture of AT has made technology unsustainable and unfair to women. Despite the marginalization of women, women have always had knowledge of technology. For this reason, this study examines cases of women’s indigenous knowledge, which can be based on AT. This study investigates technical education for women and sustainability through the Indian Barefoot solar engineers school education in terms of the womens’values and skills. The acquisition of technology by women in developing countries contributed to the creation of a sustainble community through middle-aged women in rural areas. In addition, this study argues that Providing technology education for contributes to a more stable gendered division of labor and the empowerment of women. The third chapter argues that AT should be reconceptualized with a gender sensitive perspective. Women and men have different needs and roles regarding technology. Therefore, the benefit of and needs of technology for women is different from men. Indigenous knowledge is gendered. That is, knowledge of women and men has been developed differently. Only the indigenous knowledge of men was considered within a scientific context. Until now, AT has been defined without considering the reality of gender. In addition, indigenous knowledge of women is not accepted within science. it is, however, essential knowledge for sustainable development. furthermore, women’s indigenous knowledge, which is based on AT, should be utilize to create sustainability and adequacy of technology. This study is significant because it points out the problems of a gender-blind AT. Through gender analysis, the necessity of a gender sensitive AT comes to the fore. Looking at technology from women’s perspective, we see how AT is structured by masculine culture and women are not recognized as developers and only as users of technology revealed Masculine culture in AT, not recognized as a developer and user of technology. Through appropriate technical training, the Barefoot school case looked at the possibility of gender sensitive adult education in AT. It is a significant reference model of technical education for field of appropriate technology in Korea.
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