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중국관광객의 관광정보 홈페이지에 대한 유용성 가치평가와 만족도에 관한 연구

Title
중국관광객의 관광정보 홈페이지에 대한 유용성 가치평가와 만족도에 관한 연구
Other Titles
A study on Valuation of Tourism Information web-site and Satisfaction by Chinese Tourists in Korea : focused on Chinese web-site of Korea National Tourism Organization
Authors
박은결
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
급격한 중국의 경제성장으로 중국의 관광시장이 크게 확대되었다. 또한 드라마와 Kpop 등 한류열풍이 불면서 방한 중국관광객들이 크게 늘었다. 한국관광공사의 2014 방한관광시장 보고서를 살펴보면, 중국관광객의 수는 2005년과 비교해서 약 43.1%로 증가하여 6,126,865명이 입국하였다. 하지만 현재 중국관광객의 한국관광의 만족도는 높지 않다. 많은 전문가들이 앞으로의 한국관광산업은 중국관광객에 달려있다고 말하는 지금 중국관광객에 대한 다양한 관점의 연구가 요구된다. 관광정보는 관광지와 관광객을 이어주는 매개체의 역할이다. 따라 관광 의사결정에 중요한 영향을 미친다. 이러한 관광정보가 인터넷을 통해 전달되는 것이 온라인 관광정보이다. 이는 시간과 장소에 상관없이 언제 어디서든 정보를 확보할 수 있고, 많은 정보를 잠재적인 많은 고객에게 전달 할 수 있어 마케팅적 측면에서 활용도가 높다. 그렇기 때문에 많은 기업과 국가에서 관광정보 웹사이트를 운영하고 있지만, 소비자관점에서 설계되고 운영되는지 파악할 필요가 있다. 현재 홈페이지에 대한 연구는 주로 홈페이지 특성이나 평가요인 중심으로 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 기호학을 웹사이트 연구에 적용하였다. 따라서 본 연구는 한국관광공사 관광정보 웹사이트를 중심으로, 관광정보 웹사이트가 전달하고자 하는 핵심가치가 무엇인지 도출하고 이것이 이용객에게 잘 전달되고 있는지 알아보고자 한다. 이를 통해 현재 관광정보의 역할을 제대로 수행하고 있는지 파악하고, 중국관광객의 요구를 파악하는 기회를 가져 웹사이트의 활성화와, 관광정보의 활용을 높일 수 있는 방안들을 마련하는데 도움이 되고자 한다. 이를 위해 기호학적 분석을 진행 한 후, 한국 관광 경험이 있는 중국인을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, T-test, One-way ANOVA, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기호학적 분석결과이다. 그레마스의 의미생성행로 분석 결과 1단계 표층구조에서 비주얼적 이미지를 분석하였다. 2단계 서사구조에서는 정보의 스토리, 즐거움의 스토리, 경제의 스토리, 간접체험의 스토리가 창출되었다. 그 후 3단계 심층구조에서는 스토리 속 숨겨진 유용성가치와 체험성가치를 도출하였다. 그레마스의 기호사각형 모델 분석 결과 직접적인 정보전달인 유용성 가치와 간접적 체험을 제공하는 체험성가치가 반대자질관계이고, 체험적 가치가 함축된 유희적 가치를 제공하고, 유용성 가치가 함축된 경제적 가치를 제공하여 궁극적으로 한국관광을 유도하고 있었다. 결과적으로 웹사이트의 핵심가치는 유용성으로 도출하였다. 둘째, 실증연구를 통해 유용성가치에 대해 평가한 결과, 평균 점수 4.16으로 상당히 높게 나타났다. 따라 평균점수를 기준으로 고유용성 집단과 저유용성 집단의 차이를 살펴보았다. 그 결과 저유용성 집단에는 여성이 높은 비중을 나타냈다. 고유용성 집단에는 소득이 7000위안 이상인 대상자의 비중이 높게 나타났다. 또한 고유용성 집단에서 한국관광공사 홈페이지를 이용한다는 답변이 상당히 높게 나타났다. 유용성 집단에 따라 만족도의 차이를 살펴본 결과 큰 차이가 나타났다. 따라서 유용성 가치가 인식된 집단이 웹사이트 이용과, 만족도에 차이가 있다는 것을 확인하였다. 셋째, 웹사이트 만족도에 어떠한 변수들이 영향을 미치는지 알아본 결과, 콘텐츠, 디자인, 상호작용, 기술요인이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 종합적으로, 한국관광공사의 관광정보 웹사이트는 유용성이란 가치를 방문객에게 전달하고 있었다. 따라서 유용성이 높게 인식된 집단과 낮게 인식된 집단의 차이를 살펴본 결과, 유용성에 따라 만족도에 유의한 차이가 나타났다. 즉 본 연구는 웹사이트 관광정보의 웹사이트를 기호학적 분석방법을 적용하여 분석하였고, 실증연구를 접목시켜 타당성을 높였다. 또한 웹사이트의 중요성을 확인하고, 유용성을 중심으로 세부적으로 파악하였다. 유용성은 웹사이트 만족도에 영향을 미치는 주요 요인으로 나타났다. 하지만, 현재 한국관광공사 웹사이트에는 공급자위주의 정보공급이 이루어진다는 한계가 나타났다. 따라서 본 연구는 웹사이트 유용성과 만족도의 관계에 관해 소비자 지향적 관점에서 함의를 도출하였다고 생각한다.;Chines tourism market is magnified greatly from rapid economic growth in China. Moreover, Korean wave phenomenon from drama and K-pop are also the important factor in increasing of Chinese tourists. Refer to the annual report in 2014 from Korean tourism organization, the number of Chinese tourism increasing to 6,126,865 people or 43.1% comparing to the number in 2005. However the satisfaction from Chinese tourist still not that much high. Many of expertise were mentioned that the future of Korean tourism industry is upon to Chinese tourist so the study of Chinese tourist in various perspectives becomes an essential. Tourist information is the medium in connecting Chinese tourist to the tourist destination, also the important factor impacting in tourist decision, and most of tourist information was delivered to tourists on online which can be checking anytime and anywhere, also it is potential information using in marketing aspect. A lot of companies also the government are operating tourist information web-sites, but in consumer perspective, there is necessity to investigate that those wec-sites are conduct with the proper plan or not. At the present, most of the studies in tourist information web-site were studied on feature and evaluation factor, accordingly this research studies on those web-sites by focusing on semiotics. Therefor as above, this research deduces the core value of the intend in delivering tourist information by the web-site, also estimate the delivering process to the user by focusing on tourist information web-site of Korean tourism organization. With this research, by identifying the perform of the role of tourist information at the present and using the opportunity in finding out Chinese tourist demand, it would be a helpful plan to activate and enhance the web-site and tourist information. To achieve the goal, we have semiotic analysis, and we surveyed Chinese who have Korean tourism experience. collected data evaluated by SPSS 23.0 program. We used frequency analysis method, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA and multiple regression method. Here is a brief summary of our research. First, There is the result of semiotic analysis. Web-site of Korea National tourism organization analysis by applying the Narrative Semiotics of Greimas. first step is analysis and classify visual image. and In second step, create story. :information story, enjoyment story, economic story, indirect experience story. And depending on analysis result by Greimas’ square of the semiotic provided usefulness value. Second, Through online research, we evaluate usefulness value. As a result, The average score is 4.16. So divide the group based on the average score. High usefulness group or Low usefulness group. as a result, Low usefulness group contains a high priority are female. High usefulness group contains a high priority people who have more than 7,000 yuan a Month. also High usefulness group contains a high priority are people who use web-site of Korea National tourism organization. and According to usefulness groups show the difference of web-site satisfaction. Third, we studied the factor of effects on web-site satisfaction. The factors turned out contents, design, communication and technology. Overall, web-site of Korea tourism organization provides usefulness values to web-site visitor. And depending on the usefulness value group, there are differences in satisfaction. Consider these facts, our research Semiotic was use as an analysis method on analyzing the web-site and tourist information for this research, also enhanced the relevance by grafting an actual proof, and specified the web-site’s significance. Therefore, the implication of this research would be draw from the relation between satisfaction and usability of the web-site from consumer’s perspective.
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