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대학생의 구직효능감에 관한 연구

Title
대학생의 구직효능감에 관한 연구
Other Titles
A study on the job-seeking efficacy of college students
Authors
윤미
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순둘
Abstract
본 연구는 대학생의 구직효능감에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 먼저 대학생의 인구사회학적 특성을 파악하고 구직효능감 수준을 살펴보았다. 또한 인구사회학적 특성과 구직노력여부에 따른 구직효능감에 차이가 있는지 분석하였으며 개인의 구직관련 특성(자립의지, 구직노력여부), 부모특성(부모의 심리적 통제, 부모자녀관계), 환경특성(진로장벽)이 구직효능감에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구의 궁극적인 목적은 대학생의 구직효능감에 영향을 미치는 요인들을 살펴봄으로써 구직효능감을 높일 수 있는 효과적인 방안들을 모색하고자 하였고, 연구결과를 바탕으로 진로상담 및 진로지도 그리고 직업상담 프로그램을 위한 기초자료를 제공하리라 기대한다. 본 연구를 위하여 서울소재 대학교에서 인문·사회계열을 전공하는 3·4학년 재학생을 대상으로 설문을 실시하였고, 총 365명을 설문하였다. 설문지 조사 후에는 미기재 응답자를 제외하고 최종적으로 331개의 설문지를 분석 하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성 및 구직노력여부 따른 구직효능감의 차이를 검증한 결과, 성별의 경우 남성이 여성보다 구직효능감이 더 높게 나타나, 구직효능감에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구직노력여부 경우 진로 및 취업상담, 자격증이 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 즉 구직을 위하여 진로 및 취업상담 경험이 있고 자격증 취득을 위한 노력을 한 집단의 구직효능감이 더 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 구직효능감에 영향을 미치는 요인에는 성별, 부모의 경제적 지원 여부, 자립의지, 진로 및 취업상담, 자격증, 어머니 심리적 통제, 어머니-자녀 관계, 진로장벽(취업의 현실여건)으로 나타났다. 즉, 남성일수록, 부모의 경제적 지원을 받을수록, 자립의지가 높을수록, 진로 및 취업상담을 경험할수록, 자격증 취득을 위한 노력을 할수록, 어머니 심리적 통제가 있을수록, 어머니-자녀 관계가 좋을수록, 진로장벽(취업의 현실 여건)을 낮게 지각할수록 구직효능감이 높은 것으로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자립의지가 높을수록 구직효능감이 높은 것으로 나와 첫 직장 및 직업 선택을 위한 자립교육은 대학교에서 이루어져야 하고, 구직효능감을 높이기 위해서는 능동적으로 자신의 진로에 대한 의사결정능력을 가질 수 있도록 자립의지 동기 강화 훈련프로그램의 지원이 요구된다. 둘째, 대학생의 구직노력여부(진로 및 취업상담, 자격증)가 구직효능감에 영향을 미치는 것으로 나타나 획일적인 진로 및 취업 상담이 아닌 대상자의 구직 특성에 맞는 차별화된 직업상담 서비스가 필요함을 시사한다. 또한 학교차원에서 직업 관련 정보를 탐색할 수 있는 기회를 제공하고, 학생들이 스스로 정보에 접근할 수 있도록 교내외의 정보 접근성을 높여 구직에 대한 관심을 넓혀줄 뿐만 아니라 다양한 구직을 위한 노력 활동 및 취업지원프로그램들을 지속적으로 참여할 수 있도록 유도할 필요성이 있다. 셋째, 어머니의 심리적 통제가 있을수록, 어머니-자녀 관계가 좋을수록 대학생 자녀의 구직효능감이 높아지는 것으로 나타났다. 요즘에는 부모와 자녀모두 성장을 해도 물질적 측면에서의 의존을 당연시하기 때문에 부모는 자녀의 독립심이나 자율성보다는 부모가 원하는 방향으로 강요하고 주입하게 된다. 이는 긍정적으로 작용할 수 도 있지만, 부모가 전적으로 부담 또는 관여하는 경우, 대학생 자녀의 구직역량에 부정적인 영향을 주기 때문에 부모는 자녀에게 자립을 준비하는 과정으로서 대학 생활이 될 수 있도록 무조건적인 지원보다는 자율성을 지지해주면서 직업세계에 대한 준비에 적극적으로 참여할 수 있도록 유도할 필요가 있다. 또한 자녀의 진로발달 및 구직효능감에 도움을 주기 위해서 부모가 먼저 긍정적이고, 지지적인 부모로 변해야 할 필요성이 있음을 시사한다. 나아가 자녀들이 가족 내에서 자율성을 느끼고 구직효능감을 증대하기 위하여 건강한 부모자녀관계의 교육 프로그램이나 전문적인 정보제공 등이 요구된다. 넷째, 진로장벽을 낮게 지각할수록 구직효능감이 높아지는 것으로 나타나 지각되는 진로장벽들을 더 이상의 장벽으로 인식하지 않고 극복할 수 있는 자신감을 가지도록 하는 진로상담 및 진로교육을 실시해야 하며 대학생을 대상으로 진로장벽 허물어가기 위한 다양한 프로그램 개발 및 환경적 시스템이 요구된다.;This study intended to look at factors that affect the job-seeking efficacy of college students. First, the socio-demographic characteristics of college students were identified, and the levels of their job-seeking efficacy were examined. In addition, whether there is any difference in job-seeking efficacy according to socio-demographic characteristics and job-search efforts was analyzed, and what effects an individual’s job seeking-related characteristics (will of self-reliance, job-search efforts), parental characteristics (parental psychological control), parent-child relationship, and environmental characteristics (career barriers) have on job-seeking efficacy was examined. The ultimate purpose of this study was to seek effective methods for enhancing job-seeking efficacy by examining factors that affect college students’ job-seeking efficacy. And it is hoped that the findings of this study will provide basic data for career counseling and career guidance, and career counseling programs. For this study, a total of 360 juniors and seniors, who majored in humanities or social science at universities located in Seoul. were surveyed. After the questionnaire survey, 331 questionnaires were finally analyzed, with questionnaires having no answers being excluded. The major findings of this study can be summarized as follows: First, as a result of testing differences in job-seeking efficacy according to socio-demographic characteristics and job-search efforts, as for gender, it was found that the job-seeking efficacy of males was higher than that of females, and thus the subjects showed significant differences in job-seeking efficacy according to gender. As for the job-search efforts, career & employment counseling, and certification showed significant differences between groups. That is, it was found that the job-seeking efficacy of the group that had the experience of career & employment counseling for seeking a job and made efforts to obtain certification was significantly higher. Second, it was found that factors affecting job-seeking efficacy were gender, parental financial support, will of self-reliance, career & employment counseling, certification, maternal psychological control, mother-child relationship, and career barriers (actual given conditions of employment). That is, job-seeking efficacy was found to be higher in the case of males, more parental financial support, higher will of self-reliance, having experienced career & employment counseling, more effort to obtain certification, more maternal psychological control, better mother-child relationship, and perception of lower career barriers (actual given conditions of employment). Practical implications based on this study are as follows: First, the higher the college students’ will of self-reliance, the higher their job-seeking efficacy. Thus, self-reliance education for the selection of the first job and occupation should be carried out in universities. And for the enhancement of job-seeking efficacy, the support of training programs for enhancing the ‘will of self-reliance’ motivation is required so that college students can have the ability of active decision-making about their own career. Second, it was found that the college students' job search efforts (career and employment counseling, certification) had effects on job-seeking efficacy, which implies that vocational counseling services differentiated according to the characteristics of clients' job seeking, not standardized career and employment counseling, are needed. In addition, schools should provide opportunities for exploring job-related information, and it is necessary to induce students to continue their various activities of job seeking efforts and their participation in employment support programs as well as to widen their interest in job seeking by enhancing accessibility to information within and without school so that students can access information for themselves. Third, it was found that the more the mother's psychological control and the better the mother-child relationship, the higher the job-seeking efficacy of a college-aged child. Nowadays, even after a child has grown up, both parents and child take the child's financial dependency on parents for granted, and thus parents come to impose or inculcate their desired direction, rather than supporting their child's spirit of independence or autonomy. This may positively work. However, because full weight of burden on parents or parental heavy involvement has negative effects on a college-aged child's employment competency, it is necessary for parents to support their child's autonomy and to induce him/her to actively participate in preparation for the world of work, rather than supporting the child unconditionally, so that the college life may be a process for preparing the child for self-reliance. Also, it implies that parents need to first change themselves to be positive and supportive parents so as to be helpful in their child's career development and job-seeking efficacy. Further, providing education programs or professional information about healthy parent-child relationship is required so that children may feel autonomy within family and increase job-seeking efficacy. Fourth, it was found that the lower the career barriers were perceived to be, the higher the job-seeking efficacy were. Thus, career counseling or career education should be conducted so that college students may not recognize perceived career barriers as barriers any longer, but have self-confidence to overcome them. And Environmental system as well as various programs for college students designed to break down career barriers are needed.
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