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용과 여성

Title
용과 여성
Other Titles
Dragons and Women : The Ecofeministic Viewpoint in Le Guin's The Other Wind
Authors
김현용
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전수용
Abstract
본 논문은 어슐러 K. 르 귄(Ursula K. Le Guin)의『또 다른 바람』(The Other Wind, 2001) 속 용과 여성을 통해 이 소설의 에코페미니즘적 면모에 대해 고찰해보고자 한다. SF와 판타지 장르의 대가로 평가받는 르 귄은 성별의 고정관념을 뒤흔드는 작품들을 발표해왔다. 그녀의 <어스시 시리즈> (The Earthsea Cycle)는 페미니즘에 대한 작가의 시각의 변화에 따라 30여년에 걸쳐 그 세계관과 내용이 개정되며 변화를 맞이한 작품이다. 이러한 변화가 집약된 시리즈의 마지막 권『또 다른 바람』에서 르 귄은 기존의 문학적 전통 속 용과 여성의 관계와는 다른 새로운 해석을 보여주고 있다. 본 연구는 페미니즘의 발전단계 중 가장 나중에 발생한 에코페미니즘의 시각으로 용과 여성이라는 상상의 매개체들을 재해석한 르 귄의 시도를 분석하고자 한다. 서론은 페미니즘이 르 귄에게 준 영향과, 그 영향을 받은 <어스시 시리즈>에 대한 소개로 시작한다. 이어서 기존의 신화와 소설 속에서 여성과 용이 연관되어진 경우를 찾아보고, 에코페미니즘이 탄생하게 된 배경과 그 주요 주장에 따른 분류, 그리고 에코페미니즘 문학비평에 대해 살펴본다. 본 연구는 에코페미니즘의 여러 주장 중 여성과 자연을 가까운 관계로 보는 관점을 통해 소설 속 여성, 용, 자연을 둘러싼 관계의 재정립을 시도한다. Ⅱ장에서는, 종족과 성별의 범주에서 소설 속 용이 자연을 상징함을 살펴보고 이와 여성과의 연관성을 알아본다. 우선 용과 인간 두 종족의 비화로부터 타자로서의 공통적인 위치를 지닌 용과 여성의 모습을 논하고, 현실의 과학기술에 대한 비유인 마법사들의 마법의 부정적인 역할로부터 에코페미니스트들이 주장하는 가부장제하의 자연과 여성에 대한 지배를 파악한다. 다음으로 두 종족의 경계를 허무는 혼종성을 지닌 두 여성 등장인물을 통해 용이 가진 전복의 의미가 여성과 자연에 주는 영향을 살펴본다. Ⅲ장에서는 성별의 문제로부터 그 관심의 영역을 넓힌 에코페미니즘의 특성을 탐구한다. 현실의 제 3세계 여성에 해당되는 소설 속 카르그인 여성이 받는 여성과 이방인으로서의 이중의 억압과 카르그 민족을 대표하는 세세락이 용과 닮아가는 모습이 지닌 의미를 에코페미니스트들의 주장과 연계해 살펴볼 것이다. 다음은 소설 속 숲이 상징하는 것을 설명하며 남성을 배제하지 않는 에코페미니즘의 특성을 소설이 재현하고 있음을 밝히고, 소설이 함의하는 미래에 대한 희망을 찾아볼 것이다. 마지막 결론에서는 판타지 소설 장르에서 환경과 여성의 문제를 다루는 의의를 논한다. 현실의 문제를 반영하고 비튼 대안적 세계를 창조하고 용이라는 상상의 산물을 여성과 자연과 엮음으로서 정통문학에서 페미니즘을 다루는 것과 달리 판타지 장르가 수행하는 역할을 살펴본다.;This study analyzes the Ecofeministic viewpoint found in Ursula K. Le Guin's The Other Wind through an investigation of the intricate relationship between dragons and women. As a master of Fantasy and Science Fiction novels, Le Guin has shown unique interpretations of gender by surpassing its boundaries. The well-known Fantasy series The Earthsea Cycle has gone through a remarkable revision during its thirty years of writing. In the last book of this series, Le Guin illustrates a new understanding of dragons and women. This study underlines this new attempt through the lens of Ecofeminism, one of the latest type of feminism. By a close analysis on dragons and women, this thesis aims to find a newly defined relationship between women, nature and dragons. This study also explores the meaning of dealing gender and the environment in the Fantasy genre. The introduction opens with a coverage of Le Guin's works and her entry to feminism, and its influence on The Earthsea Cycle. It also traces the depiction of dragons and women within the tradition of literature. Mythologies and early novels show a close relationship between the two entities by viewing female dragons as a representation and the goddess of earth. However, an autonomous and active relationship between nature, women and dragons are not to be found. The introduction also deals with an overview of the history of Ecofeminism and its variations in the current era. This part closes with this study's stance within the field of Ecofeminism. The second section deals with dragons and women in regards of species and gender. In the novel dragons are women, and they are also nature. Both entities have been oppressed by the mainstream Hardic male wizards who had erased them from history and defined them as "the Other.󰡓This meets with the arguments of Ecofeminism that men have claimed women and nature by categorizing them as the other and the inferior. The novel also intertwines women and dragons by representing a mix of them. Orm Irian and Tehanu, the two daughters of the dragon Kalessin are an integrated version of the two species. They are examples showing that women and dragons understand each other and share a similar status in the society. By adding the meaning of subversion in the nature of dragons, the novel gives women and nature the possibility to overcome the situation. The third part investigates the wider perspectives of Ecofeminism, which broadens its attention to other types of oppressions. The Kargs in the novel are people living across the eastern borders of the land, cultivating a culture other than the Hardic people. Tenar and Seserakh, the two ladies representing the Kargish people are seen as dragons as the story proceeds. This is a representation of the multicultural aspects of Ecofeminism. Next deals with how Ecofeminism embraces men as part of the green future. The Grove of Roke Knoll is a place where harmony is kept between species, gender, culture, and also is the gateway to a different and ideal world: the kingdom of dragons. The last part of this section discusses the hopeful implications of the novel and the message it delivers to the world we live in. The conclusion examines the power of the fantasy genre as a window to explore the issues of gender and the environment. By creating an alternate universe where the issues of reality are reflected and investigated, the Fantasy genre enables to catch a glimpse of reality which traditional literature may overlook and seeks a positive vision of the future.
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