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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김시현
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
Understanding of composer and melody is essential in performing. This research aimed at getting help in performing through analysis and research of graduation recital program. L. v. Beethoven is a representative composer of classicism along with Haydn and Mozart, however Beethoven's works show his unique romantic trend that is quite distinctly different from others. This way, Beethoven's unique musical characteristic appeared from the early period when he aimed at Viennese Classical Style. This coexistence of originality and traditional classical aspect is important characteristic of Beethoven's music, which also henceforth greatly influenced romantic composers as Schumann, Brahms, Wagner, etc. Among Beethoven's violin sonata, ≪Violin Sonata Op.12-1≫, that was attached with the first work number, was composed based on classical tradition as the initial work. However, romantic phraseology attempted in his work became his own originality. This research searched for romantic trend, that coexists in the classical frame, and unique phraseology through the analysis of ≪Violin Sonata Op.12-1≫. R. Schumann was a representative composer of romantic period and writer, as well as music critic. He took an important role in creating romantic music view based on inspiration attained from romantic literature, abundant imagination, and born artistry. The biggest characteristic of Schumann's music, original and artistic elements of romantic trend, is closely connected to Schumann's life and his music pursued originality and innovation. Though it was based on classical work, which transmits romanticism through lyrical melody and implied test therein. This research confirmed romantic elements that Schumann tried to deliver in ≪Violin Sonata op.105, No.1≫. In the 19th century, M. Ravel was regarded as the greatest composer. During the 19th century, late romanticism and various musical trend coexisted, and romantic music reached the peak which was influenced by various trends during this period of confusion. However his music did not abandon structural and concise romantic disposition under any influence. Through the research on ≪Tzigane≫, this study analyzed how classical tendency of Ravel was combined with free Gypsy music, also explored the appearance of "great virtuosity" that Ravel tried to achieve through this melody.;연주를 함에 있어 작곡가와 곡에 대한 이해는 필수적인 요소이다. 본 논문은 석사과정 졸업 리사이틀 프로그램의 분석 및 연구의 작업을 통하여 연주를 하는데 도움을 얻고자 한다. 베토벤(Ludwig van Beethoven,1770-1827)은 하이든, 모차르트와 함께 Viennese School을 대표하는 작곡가이지만, 그의 작품에서는 하이든, 모차르트와는 독립적인 특징인 베토벤 특유의 낭만성을 볼 수 있다. 베토벤의 낭만성은 Viennese Classical Style을 지향하던 초기시기부터 나타나는데, 이러한 독창성과 전통적인 면모의 공존은 베토벤음악의 중요한 특징이면서 후에 슈만, 브람스, 바그너 등 낭만주의 작곡가들에게 지대한 영향을 끼친다. 베토벤 바이올린 소나타 중 최초의 작품번호가 붙여진 ≪Violin Sonata Op.12-1≫은 그의 초기작품으로 고전적인 전통에 근거하여 작곡 되었지만 그 안에서 시도된 낭만적 어법들은 그만의 고유함이 된다. 고전적 틀 안에서 공존하는 낭만성, 그 고유한 어법을 ≪Violin Sonata Op.12-1≫ 의 분석을 통하여 찾아본다. 슈만(Robert Schumann,1810-1856)은 낭만주의 시대의 대표적 작곡가이자 문학가, 음악비평가로 낭만주의 문학에서 얻은 영감과 풍부한 상상력, 타고난 예술성을 바탕으로 낭만주의 음악관 형성에 중요한 역할을 하였다. 슈만음악의 가장 큰 특징인 낭만적 경향의 독창적이고도 예술적인 요소는 슈만의 삶과 밀접하게 연결 되어 있다. 그의 음악은 독창적이고 혁신을 추구 했지만 고전적 작품에 베이스를 두었고 그 틀 안에서 서정적인 선율, 조성적 시험을 통하여 낭만주의를 전하고 있다. ≪Violin Sonata op.105, No.1≫에서는 슈만이 전하려한 낭만적 요소들을 확인할 수 있다. 그리고 낭만주의 음악이 절정에 이른 19세기말 후기 낭만주의와 다양한 음악적 사조가 공존하던 시기에 활동하던 작곡가 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 이런 혼란의 시기에서 다양한 사조들의 영향을 받았지만 그의 음악은 어떤 영향 아래서도 구조적이고 간결한 고전주의적 기질을 져버리지 않는다. ≪Tzigane≫의 연구를 통하여 이러한 라벨의 고전주의적 기질이 자유로운 집시의 음악과 어떻게 결합하는지 분석하였으며 또 라벨이 이 곡을 통해 이루고자한 ‘great virtuosity’ 의 모습도 확인하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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