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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
정다운
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 W. A. Mozart Piano Sonata K. 576, J. Brahms Klavierstücke Op. 119, F. Mendelssohn Variations Sériouse Op. 54, S. Prokofiev Piano Sonata No. 2, Op. 14에 대한 작품설명으로서 각 작곡가와 작품에 대해 연구한 논문이다. W. A. Mozart Piano Sonata K. 576는 1789년 7월 빈에서 작곡 된 모차르트의 마지막 피아노 소나타로서 3개의 악장으로 이루어져있다. 대위법과 화성처리에 있어서 바흐와 헨델의 고전적 양식을 보여주고자 하였으며 선율의 흐름과 정교한 화성, 구조적인 면에서 미래지향적이면서 세련된 모습을 보여주고 있다. 그의 모든 곡 중에서 큰 위치를 차지하며 그의 피아노 곡 중 가장 어려운 작품이다. J. Brahms Klavierstücke Op. 119는 1893년에 작곡된 브람스의 마지막 피아노 곡으로 Op. 116, 117, 118과 더불어 자주 연주되는 브람스 말년의 음악으로서 브람스 초기에 작곡 되었던 소나타에서 보여주는 격정적임과 자연스러운 변주양식, 가곡의 달콤하고 서정적이며 선율적인 면과 우아한 춤곡이나 때로는 교향곡 같은 그의 음악을 집대성 하여 보여 줄 수 있는 곡이며 작곡자의 품격과 내면의 성숙함을 지니고 있다고 할 수 있다. 3곡의 Intermezzo와 1곡의 Rhapsody를 포함하여 총 4개의 곡으로 이루어져있다. F. Mendelssohn Variations Sériouse Op. 54는 1841년 작곡된 그의 후기작품이다. 바흐에 대한 존경심과 열정을 가지고 그의 음악을 즐겨 연주했던 멘델스존이었던 만큼 이 작품은 바흐의 영향이 짙은 곡이라고 할 수 있다. 건반악기가 보여줄 수 있는 음형들로 탁월한 변주기법과 화려한 기교적 성향을 보이는 낭만주의적 음악어법과 고전주의적 패턴을 결합시킨 멘델스존의 대작으로서 많은 피아니스들이 즐겨 연주하는 작품이다. S. Prokofiev Piano Sonata No. 2, Op. 14는 1912년 작곡 된 프로코피에프의 초기작품으로서 여러 가지 불협화음과 당김음리듬 등을 확실히 보여주고 있으며 그의 음악적 개성이 잘 드러나기 시작한 곡이라고 할 수 있다. 총 4개의 악장으로 구성되어 있으며 스케르초와 론도형식의 악장을 삽입하였고 1악장과 4악장에서 같은 선율을 사용함으로써 전체적으로 안정감 있는 통일성을 주어 20세기와 고전적 성격 모두를 보여준다.;This paper provides an analysis on W. A. Mozart Piano Sonata K. 576, J. Brahms Klavierstücke Op. 119, F. Mendelssohn Variations Sériouse Op. 54, and S. Prokofiev Piano Sonata No. 2, Op. 14. Composed in July 1789, the Sonata K. 576 is Mozart's last piano sonata. It portrays the classical structure of J. S. Bach and G. F. Hendel in terms of counterpoint and harmony. Its melodies, elaborate chords, and the structure show Mozart's mature compositional technique and some aspects of sophisticated characteristics. This piece is one of the major pieces composed by Mozart and is also considered one of the most difficult pieces to perform. J. Brahms's Klavierstücke Op. 119 was composed in 1893. It is the last composition for piano by Brahms, and is often played along with Brahms’ three other late collections of Op. 116, 117, and 118. It comprehensively illustrates Brahms’ mastery in explosive gesture and smooth variations as shown in his early sonatas. Sweet, lyrical, and melodious aspects of Lied and graceful yet having characteristics of a symphony can also be observed in Brahms’ sublime and inner sophisticated nature. It is comprised of three intermezzos and four rhapsodies. F. Mendelssohn Variations Sériouse, Op. 54 is a late work of Mendelssohn composed in 1841. This piece has a motif that is in Bach's style, reflecting Mendelssohn’s admiration and passion towards Bach. It consists of figurations for a keyboard instrument requiring outstanding variation techniques and virtuoso. With a combination of romantic musical language and classical patterns, it is deemed one of the greatest works of Mendelssohn many pianists enjoy performing. Composed in 1912, S. Prokofiev Piano Sonata No. 2, Op. 14 is one of earlier works by Prokofiev. It illustrates Prokofiev’s unique style in frequent dischords and syncopated rhythm. Comprised of four movements including scherzo and rondo, this piece owns an overall unity by having the same melodies in the first and the fourth movements. By doing so, it portrays colors from both the classical era and the 20th century.
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