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B. Bartok의 Rumanian Folk Dances

Title
B. Bartok의 Rumanian Folk Dances
Other Titles
A study on Rumanian Folk Dances by Béla Bartók : Comparative Analysis between original piano work and arranged violin music
Authors
최연정
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
Béla Bartók collected folk music and studied about it for his whole life as a representative Hungarian composer of 20th century. He made independent new form of music by combining Baroque or early-classicism's many factors such as forms, musical instrument's formation and technique with folk music, and their characteristics are melodies from folk music, irregular beats, rhythm and use of creative prelude's form. These nationalistic tendency is well shown in B. Bartók's pieces and it helps the public understand his music well. which was composed in 1915 is a piece that borrowed these folk music. It contains 6 dance musics based on Rumanian's folk music who live in mountain areas of Transylvania. In 1926, B. Bartók's peer Zoltán Székely arranged the piano solo music into violin and piano's concerto. Z. Székely didn't just change musical instrument in this piece but gave specific changes by transpositioning to make violin's features or by repeating and adding measure. Compare to the original music, the mood of folk music is much more well expressed thanks to changes of tone and violin's impressive techniques are much more well shown by using variety of styles such as pizzicato, harmonics and double-stop. This thesis compared differences between original piano work and arranged violin music piece. The purpose of this study is to help right understanding and performance about B. Bartok's musical features and pieces through this comparison.;벨라 바르톡 (Béla Bartók, 1881-1945)은 20세기 헝가리를 대표하는 중요한 작곡가로 일생동안 민속음악을 채집하고 연구하였다. 그는 바로크나 초기고전주의 시대의 형식과 악기편성 그리고 기법 등 여러 요소들을 민속음악과 통합해 독자적인 새로운 양식을 만들어냈는데, 그 특징으로는 민속음악에서 유래된 선율과, 불규칙한 박자와 리듬, 독창적인 전조형태 등의 사용이다. 바르톡의 작품들에는 이런 민족주의적 성향이 잘 드러나 있고 이는 그의 음악을 이해하는 데에 큰 의미가 있다고 본다. 1915년에 작곡된 도 이러한 민속 음악을 차용한 작품이다. 이 곡은 트란실바니아의 산지에 사는 루마니아인 들의 민속음악을 소재로 한 6개의 춤곡으로 구성되어 있다. 원래 피아노 독주곡 이었던 것을 1926년 바르톡의 동료인 졸탄 세케이 (Zoltán Székely, 1903-2001)에 의해 바이올린과 피아노를 위한 곡으로 편곡되었다. 세케이는 이 작품에서 단순히 악기만 바꾼 것이 아니라 바이올린의 특색을 살리기 위한 이조나 주법 변화, 마디의 반복 혹은 추가 등의 세부적인 변화도 주었다. 원곡과 비교 했을 때 음색의 변화로 인한 민속음악의 분위기가 한층 더 잘 살아있고 피치카토, 하모닉스, 더블스톱과 같은 다양한 주법을 활용한 바이올린의 화려한 기교가 훨씬 돋보인다는 장점이 있다. 본 논문에서는 원곡인 피아노 독주곡과 편곡된 바이올린 곡을 가지고 차이점을 비교분석 하였다. 동일한 곡이지만 편곡이 어떻게 되었느냐에 따라 다른 분위기의 음악이 탄생되기도 한다. 곡에 대한 올바른 분석을 통해 바르톡의 음악적 특징을 이해하고 연주에 도움이 되길 바라는 것이 이 논문의 목적이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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