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박경훈 작곡 <가야금 2중주를 위한 '천로(天路)'>에 나타난 경기도당굿 장단 리듬 분석 연구

Title
박경훈 작곡 <가야금 2중주를 위한 '천로(天路)'>에 나타난 경기도당굿 장단 리듬 분석 연구
Other Titles
Analysis of rhythms of Gyeonggidodang-gut : Cheonro for Gayageum Duet" composed by Kyeong-hun Park
Authors
주지영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 논문은 2011년 작곡된 경기도당굿 장단의 리듬을 활용한 박경훈 작곡 <가야금 2중주를 위한 ‘천로(天路)’>의 장구장단을 중심으로 분석하고자 하며 창작곡 <천로>에 사용된 경기도당굿 장단을 연구하여 장구와 가야금의 리듬을 비교하고 <천로>에 나타나는 전통적인 장단을 연구하는데 그 목적이 있다. 창작곡 <천로>의 악곡구조와 <천로>에 사용된 경기도당굿 장단들의 박자, 빠르기, 리듬형태를 살펴보고 경기도당굿 장단이 <천로>에서 어떻게 나타나는지 분석해 보았다. 마지막으로 <천로>에서 장구와 가야금의 동일리듬, 유사리듬을 살펴보고 가야금의 리듬이 장구장단에 따라 어떻게 나타나는지를 알아보았다. <천로>의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 창작곡 <천로>의 악곡구조는 총 200마디의 단악장으로 구성되어 있으나 작곡가의 설명에 따라 선율의 변화를 중심으로 5장으로 구분되고 장단에 따라 단락이 나누었다. 제 1장은 길군악, 올림채, 부정청배, 엇모리, 넘김채 장단 사용되어 총 5개의 단락, 제 2장은 푸살 장단만 사용되어 총 1개의 단락으로 구성되었다. 제 3장은 터벌림, 넘김채, 겹마치기, 자진굿거리와 다시 넘김채 장단이 등장하여 총 5개의 단락, 제 4장은 당악 장단만 사용되어 총 1개의 단락으로 구성되었다. 제 5장은 Coda부분에 해당되며 푸살, 길군악 장단과 마지막 마디에 특정한 장단이 없는 마무리에 해당되는 마디로 총 3개의 단락으로 구성되었다. 둘째, <천로>에서는 경기도당굿의 약 25개의 장단 중 총 10개의 장단이 사용되었다. 장단별로 나누어 박자, 빠르기, 리듬형태를 살펴본 결과, 박자는 올림채, 부정청배, 엇모리, 넘김채, 겹마치기, 자진굿거리, 당악 총 7개의 장단이 경기도당굿에서 사용되는 박자와 동일하게 나타났으며 이외의 길군악, 푸살, 터벌림 총 3개의 장단은 동일한 박자이나 마디의 분할로 인해 기본장단의 박이 분할되어 나타났다. <천로>의 빠르기는 경기도당굿 장단이 지닌 빠르기보다 느리게 나타났다. 리듬형태는 각 장단의 처음 시작시 총 8개의 장단이 경기도당굿의 장단과 동일한 리듬형태가 나타나며 변형장단으로 진행한다. 그러나 부정청배와 겹마치기는 기본장단의 변형으로 시작하여 경기도당굿의 기본장단의 리듬형태와 혼용되어 나타난다. 셋째, 창작곡 <천로>의 장구와 가야금의 동일리듬, 유사리듬을 살펴본 결과는 총 200마디 중 경기도당굿 장단은 총 199마디에서 나타났으며 그 중 동일리듬은 총 47마디로 24%가 나타났고, 유사리듬은 총 58마디로 29%가 나타났다. 즉, 창작곡 <천로>는 가야금과 장구의 동일리듬, 유사리듬 형태가 총 105마디로 32%가 나타나, 가야금의 리듬은 경기도당굿의 장단을 연주하는 장구의 리듬과 비슷한 진행을 보이며 이는 창작곡 <천로>가 경기도당굿 장단의 리듬을 중심으로 작곡된 것으로 나타났다. 이상 분석한 결과, 창작곡 <천로>는 전통적인 경기도당굿 장단을 사용하되 창작곡이라는 범주 속에서 마디, 빠르기가 다르게 나타나지만 동일한 리듬형태를 보였고 이러한 장단을 바탕으로 가야금 리듬 또한 장구와 동일리듬, 유사리듬의 형태를 보여 경기도당굿 장단의 리듬을 중심으로 작곡된 것으로 분석되었다. 본 논문의 분석연구를 통해 이 곡의 리듬 이해를 돕고 창작곡에서 활용되는 장단을 분석한 논문이 더욱 많아지길 기대하며 경기도당굿과 같은 전통적인 장단이 활용된 곡들이 많이 작곡되어 창작곡에서 더욱 활발하게 사용되기를 기대한다.;Based on Janggu beats of composed by Park Kyeong Hun in 2011 using the rhythm of Gyeonggidodang-gut, this paper aims at comparing the rhythm of Janggu with that of Gayageum and researching the traditional beats in through examining of Gyeonggidodang-gut beats used in a creation . It examined a musical structure of the creation , time, tempo and rhythmical pattern of of Gyeonggidodang-gut beats in , and analyzed how of Gyeonggidodang-gut beats are represented in . Finally, it identified the idenctical or similar rhythms between Janggu and Gayageum in , analyzing how the rhythm of Gatageum is expressed according to Janggu beats. As for , analytic findings are as follows. Firstly, musical structure of the creation is composed of a single movement of 200 bars but may be divided into 5 movements centered on a change of the melody under descriptions by the composer with seperated paragraphs according to beats. The 1st movement is composed of 5 paragraphs using beats including Gilgunak, Ollimachae, Bujeongcheongbae, Eonmori, Neomgimachae, and the 2nd movement is composed of 1 paragraph using only Pusal beats. The 3rd movement consists of 5 paragraphs with Teobeollim, Neomgimchae, Gyeommachigi, Jajingutgeori and again Neomgimchae beats, and the 4th movement is comprised of 1 paragraph using only Dangak beats. the 5th movement corresponding to Coda consists of 3 paragraphs with Pusal and Gilgunak beats and a finish bar without certain beat. Secondly, 10 beats are used in from about 25 beats of Gyeonggidodang-gut. As a result fo examining time, tempo and rhythmical pattern by beat, as for the time, it show the same time as Gyeonggidodoag-gut in 7 kinds of beats including Ollimachae, Bujeongcheongbae, Eonmori, Neomgimchae, Gyeommachigi, Jajingutgeori and Dangak. Besides, in 3 kinds of beats including Gilgunak, Pusal, Teobeollim, though having the same beat, it shows separated basic beats because of partition of bars. The tempo of is slower than that of Gyeonggidodang-gut. As for the rhythmical pattern, 8 beats show the same pattern as that of Gyeonggidodang-gut beats at the beginning of each beat, proceeding to varied rhythms. However, as for Bujeongcheonbae and Gyeommachigi, beginning from the varied basic beats, it shows a mixed rhythmical pattern with the basic beats of Gyeonggidodang-gut. Thirdly, as a result of examining the identical or similar rhythms between Janggu and Gayageum in the creation , Gyeonggidodang-gut beats were identified from 199 among 200 bars, particularly identical rhythms in 47 bars occupying 24% and similar rhythms in 57 bars occupying 29%. In other words, in the creation , it shows the identical or similar rhythms between Janggu and Gayageum in 104 bars, occupying 52%. Besides, rhythms of Gayageum reveal a similar pattern to those of Janggu played in Gyeonggidodang-gut beats, showing that the creation was composed based on rhythms of Gyeonggidodang-gut beats. As a result of analysis above, has differentiated bars and tempo as a category of the creation using the traditional Gyeonggidodang-gut beats but shows the same rhythmical pattern with the identical or similar rhythms between Gayageum and Janggu. So, research findings show that it was composed based on Gyeonggidodang-gut rhythms. Through this analytic research, it is expected that further studies will be conducted on analysis of beats used in creations. Also, it is expected to have more creative compositions using traditional rhythms like Gyeonggidodang-gut.
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