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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박정화
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최세영
Abstract
This thesis examines works for my master’s degree graduation recital program including 『Variations on a Theme of Rossini for Piano and Cello, H.290』 composed by B. Martinu, 『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op.13』 composed by G. Fauré, and 『Fantasy for Piano and Violin in C Major, D.934』 composed by F. Schubert, and the composers thereof. B. Martinu accepted various musical flows which first appeared in the early 20th century, including impressionism, neoclassicism, jazz, etc., with a background of nationalism music of the Czech Republic, and sculpted his own musical style. He borrowed a theme of the 『Variations on a Theme of Rossini for Piano and Cello, H.290』 from 『Variations on one String on a Theme by Rossini』 by Paganini, transformed it to his unique contemporary musical style, and unveiled it to the public. In this piece, a thematic transformation occurs repeatedly, wherein rhythm and melody freely variate throughout the variations. The piece shows various chronological transitions through chromatic melodic movement, syncopation, sequencing movement, etc., and as well, exhibits various rhythmic movements distinct of him. The 『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op. 13』 composed by G. Fauré is a piece of music with beautiful, elegant and refined melody, which is Fauré’s first work among his chamber music. It developed the level of instrumental sonatas, which did not receive much attention in France at the time, to the international level, Fauré composed two sonatas for violin and piano. The 『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op. 13』 which is his first violin sonata which will be described in the present thesis, reveals not only classic style and post-romantic style of the late 19th century, but also movement towards contemporary music. The music reveals Fauré’s musical characteristics by using a tonality which varies according to modes, and simple and effective rhythm, and its sequencing movement and ambiguous tonality processing represent the movement towards contemporary music. Such characteristics found in the Fauré’s music had affected later-appeared impressionist music composers including Debussy, Ravel, etc. The 『Fantasy for Piano and Violin in C Major, D.934』 composed by F. Schubert was unfolded in formal freedom called fantasy, freely exhibited Schubert’s uniqueness and creativity, and revealed excellent playing techniques and independent, beautiful melodies in both instruments, the violin and the piano. Having composed more than 600 songs, Schubert inserted the melody of his song 『Sei mir gegrüsst D.741』 to the music, used it, and thereby further expressed his lyrical melodic progression. Schubert composed the music as an epic score having one movement only, which can be divided into seven parts according to mode and tempo, each of which being organically connected to each other, wherein both the piano and the violin exchange melodies. Schubert revealed the emotion and musical expressions of German Romanticism within the form of fantasy through a variety of playing techniques such as tremolo, pizzicato, etc., and lyrical melody, etc. The present thesis examines life of a composer for each piece, and musical characteristics and major works of each composer in accordance with compose time and genre of the piece. Also, based on the above, it is examined how the musical language and artistry of the composers underlying throughout their lives came alive within the frame of each piece, on aspects of form, tonality, rhythm, and so on.;본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 B. Martinu의 『Variations on a Theme of Rossini for Piano and Cello, H.290』과 G. Fauré의 『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op.13』, 그리고 F. Schubert의 『Fantasy for Piano and Violin in C Major, D.934』를 중심으로 각 작곡가와 작품에 대해 담고 있다. B. Martinu는 체코의 민족주의 음악을 배경으로 인상주의, 신고전주의, 재즈 등 20세기 초기 새롭게 나타나는 여러 음악적 흐름들을 수용하여 자신만의 음악적 스타일을 형성했다. 그는『Variations on a Theme of Rossini for Piano and Cello, H.290』의 주제를 파가니니의 『Variations on one String on a Theme by Rossini』에서 빌려와 자신의 현대적인 음악적 스타일로 변화시켜 작품을 내놓았다. 이 곡에는 변형되는 주제가 반복적으로 나타나며 모든 변주에 리듬과 선율이 자유롭게 변형된다. 반음계적 선율진행, 당김음, 동형진행 등을 통해 다양한 시대적 변화의 모습을 보여주고 있으며 자신의 특징인 다양한 리듬의 움직임도 보여준다. G. Fauré의『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op.13』은 유려한 선율의 아름다움과 세련미를 볼 수 있는 곡으로 포레의 실내악 작품 중 최초의 작품이다. 당시 프랑스에서 크게 주목 받지 못했던 기악 소나타의 수준을 국제적 수준으로 발전시켰으며 바이올린과 피아노를 위한 두 곡의 소나타를 작곡했다. 본 논문에서 다루는 그의 첫 바이올린 소나타인 『Sonata for Piano and Violin in A Major, Op.13』은 고전적인 양식과 19세기 말의 후기 낭만주의 모습, 그리고 근대 음악으로의 움직임 또한 함께 드러내고 있다. 이는 선법을 통하여 변하는 조성, 단순하면서도 효과적인 리듬의 사용을 통해 자신의 음악적 특색을 드러내었고 반음계적 동형진행, 모호한 조성 처리에서는 근대 음악으로의 움직임을 볼 수 있다. 포레의 작품에서 보이는 이와 같은 특징은 후에 등장하는 드뷔시, 라벨 등 인상주의 작곡가들에게 영향을 끼치게 된다. F. Schubert의 『Fantasy for Piano and Violin in C Major, D.934』는 판타지라는 형식적 자유로움 속에서 전개된 작품으로 그의 독창성과 창의성이 자유롭게 발휘되었고 바이올린과 피아노 두 악기 모두에서 뛰어난 연주 기법과 독자적인 아름다운 선율을 볼 수 있다. 600개 이상의 가곡을 작곡한 그는 이 곡에 그의 가곡 『나 그대를 반기리 (Sei mir gegrüsst) D.741』의 멜로디를 삽입하여 사용하였는데 이를 통해 슈베르트의 서정적인 멜로디 진행이 더욱 드러나게 된다. 단악장의 장대한 곡으로 작곡된 이 곡은 조성과 빠르기를 통해 7개의 부분으로 나뉠 수 있는데 각 파트는 유기적으로 연결되어있고 피아노와 바이올린 모두에서 멜로디를 주고받으며 진행된다. 그는 독일 낭만주의의 감성과 음악적 표현을 판타지라는 형식 안에서 트레몰로와 피치카토 등 연주기법의 다양성과 서정적 선율 등을 통해 드러내었다. 본 논문에서는 각 작품별 작곡가의 생애를 알아보았고 작품의 작곡시기와 장르에 따른 음악적 특징과 주요 작품들을 살펴보았다. 또한 이를 바탕으로 생애 전반에 걸쳐 내재된 작곡가의 음악어법과 예술성이 각 곡의 틀 안에서 어떻게 드러나는지 형식, 조성, 리듬 등을 분석하며 확인해보았다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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