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A.Scriabin Piano Sonata No.2, op.19에 나타나는 쇼팽의 음악어법에 관한 연구

Title
A.Scriabin Piano Sonata No.2, op.19에 나타나는 쇼팽의 음악어법에 관한 연구
Other Titles
A study on Chopin's musical expressions of A.Scriabin's Piano Sonata No.2, op.19
Authors
김민경
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
19세기말에서 20세기 초에 활동했던 알렉산더 스크랴빈(Alexander Nikolaevich Scriabin, 1872-1915)은 후기 낭만주의를 계승하는 한편 신비주의라는 종교철학을 바탕으로 자신만의 독창적인 음악 어법을 만들어나갔던 러시아의 대표적인 작곡가이자 피아니스트이다. 스크랴빈의 주요 음악적 업적은 단연 4도 화음을 중첩한 ‘신비화음’에 관한 것이라 할 수 있다. 스크랴빈은 신비화음과 더불어 다양한 실험적인 기법들을 사용함으로써 서양음악이 전통적 조성에서 벗어나 무조음악을 향해 가는 길을 열어준 중요한 역할을 하였다. 스크랴빈은 자신의 초기 피아노 작품에서 쇼팽을 연상케 하는 음악어법을 많이 사용하였으며 쇼팽처럼 몇 개의 관현악곡을 제외하고는 주로 피아노 작품을 남겼다는 특징이 있다. 스크랴빈의 작품목록을 살펴보면 그의 작품들의 장르가 연습곡, 녹턴, 전주곡, 그리고 마주르카 등 쇼팽이 주로 작곡하던 장르와 많이 일치함을 보인다. 또한 스크랴빈의 초기 피아노 작품에서는 쇼팽의 특징적인 음악어법이라 여겨지는 유려한 선율선, 서정적인 선율선, 복합리듬의 사용, 특정한 패턴에 의해 나타나는 왼손 분산화음 반주, 짧은 단위의 동형진행에 의한 악곡진행, 템포 루바토 등이 나타난다. 스크랴빈은 이러한 쇼팽의 음악어법을 그대로 사용한 것에 그치지 않고 대위법적인 요소를 더하거나 리듬을 더욱 세분화시키는 등 쇼팽의 음악어법을 변화, 발전시켜 자신의 음악에 적용하였다. 쇼팽의 음악어법에 영향을 받은 측면 외에도 스크랴빈의 피아노 소나타 제 2번의 2악장에서 곡의 전반적인 구조와 분위기가 쇼팽의 피아노 소나타 제 2번 4악장과 흡사한 것을 발견할 수 있었다. 본 논문은 스크랴빈의 피아노 소나타 제 2번을 중심으로 각 악장의 형식을 분석하고, 쇼팽의 작품과 비교․대조를 통해서 스크랴빈의 작품에 나타나는 쇼팽의 음악어법에 대하여 연구한 것이다. 스크랴빈의 초기의 피아노 작품들은 위와 같은 쇼팽의 음악어법이 사용된 모습이 나타남으로써 스크랴빈이 후기 낭만적 성향을 이어나간 작곡가라는 것을 명백히 보여주고 있다.;Alexander Nikolaevich Scriabin (1872 - 1915), who was active form the late 19th to early 20th centuries, is a representative compromiser and pianist in Russia. He continued the late Romantic, meanwhile, he created unique musical expressions which accorded with mysticism. His greatest achievement is mystic chord, which is superposed quartal harmony. His various experimental composition techniques including mystic chord contributed to the movement of atonalism out of traditional composition in European Music. Scriabin used musical expressions that were similar with Chopin's works in his early works. Likewise Chopin, most of Scriabin's compositions are piano works except a few orchestral music works. It is a notable feature. Scriabin’s music genres in his work list such as etudes, nocturnes, preludes and mazurkas are the same as Chopin’s. Also Chopin’s distinctive musical features - flowing melody, lyrical melody, use of complex rhythm, left hand broken chords in accompaniment made by specific patterns, melody process following short scale sequence and tempo rubato are shown in Scriabin’s early piano works. However, Scriabin didn’t simply emulate Chopin’s musical expressions. He developed Chopin’s musical expressions by adding contrapuntal elements and dividing into smaller rhythmic units. This was applied in his own musical style. In addition, similarities in structure and atmosphere between Chopin’s piano sonata no.2 four movements and Scriabin’s piano sonata no.2 are discovered. This paper aims at finding Chopin’s musical expression in Scriabin’s works by analyzing Scriabin’s piano sonata no.2 with Chopin’s piano sonata no.2. By proving that his early piano works is influenced by Chopin’s musical expressions, clearly, Scriabin is a composer who adhered to the late musical Romantic.
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