View : 62 Download: 0

J. S. Bach 의 Motet BWV225『Singet dem Herrn ein neues Lied』에 대한 분석 및 연주에 관한 고찰

Title
J. S. Bach 의 Motet BWV225『Singet dem Herrn ein neues Lied』에 대한 분석 및 연주에 관한 고찰
Other Titles
An Analytical Study of J. S. Bach's Motet BWV 225 『Singet dem Herrn ein neues Lied』with a Focus on musical piece and Performance
Authors
황선미
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
본 논문은 요한 세바스챤 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685~1750)가 라이프치히(Leipzig)의 성 토마스 교회의 칸토르로 있던 시기(1723년~1750년) 중 1727년에 작곡한 모테트(Motet) BWV 225 『Singet dem Herrn ein neues Lied』(새 노래로 여호와를 찬양하라)를 분석한 것이다. 특히 본 논문은 바흐의 곡을 지휘자의 시각에서 고찰한다. 따라서 곡의 배경은 물론 곡의 분석과 함께 연주할 때 필요한 요소들을 연구한다. 바흐의 모테트는 7곡(BWV 118, BWV 225~230)으로 주로 장례예배와 같은 교회 예식에 사용될 목적으로 작곡되었다. 그 중에서도 모테트 BWV 225『Singetdem Herrn ein neues Lied』(새 노래로 여호와를 찬양하라)는 작곡 목적이 분명하지는 않다. 새해 음악용, 장례식용, 생일 축하용이라는 주장들이 있는데 그 중에서도 F. Augus 제후의 생일 축하 음악으로 작곡되었다는 주장이 가장 유력하다. 텍스트는 시편149편 1-3, 150편 2절과 6절, 요한 그라만(JohannGramann.1530 )시에 의한 코랄의 내용으로 이루어져 있다. 모테트 BWV 225는 네 부분으로 이루어진 이중합창 8성부 곡이다. 먼저 네 부분으로 이루어져 있다는 것에 주목하여 보면, 각각의 부분들이 독립적인 성격을 갖고 있다는 것을 알 수 있다. 제 1곡은 2개의 4성부 합창으로 이루어진 이중합창곡이며 제 2곡은 아리아와 코랄을 대조시키며 교창 한다. 제 3곡에서는 빠른 템포의 이중 합창이 푸가 기법으로 이루어진 곡이다. 마지막 제 4곡은 이중 합창 기보를 유지하지만 실제적으로는 4성부 푸가로 이루어진 곡이다. 이렇듯 곡을 구성하는 4곡의 음악적인 작곡 기법이 다를 뿐만 아니라 곡의 템포와 음악적인 분위기가 다르기 때문에 지휘자에게는 처음부터 끝까지 이러한 변화들을 이끌어 내고 섬세하게 표현하는 것이 요구된다. 또한 이 모테트는 이중 합창의 8성부 곡이기 때문에 지휘자는 8성부가 주는 화려하고 웅장한 울림 있는 소리와 때로 이와 대비되는 섬세한 아티큘레이션과 다이내믹, 악상 표현의 범위에 대한 개념이 설정되어 있어야 한다. 마지막으로 모테트 BWV 225를 악기와 함께 연주할 때 바소 콘티투오와 합창, 또는 현악과 목관과 합창이 연주하기도 하는데 지휘자는 이렇게 악기들이 함께 연주할 때에 악기의 볼륨이나 음색이 합창의 소리를 넘어서지 않도록 연주해야 한다. 또한 합창단원들의 발음과 호흡, 소리를 통일함으로써 이를 기반으로 바흐가 의도했던 바로크적인 음색을 보여주는 것이 중요하다. 궁극적으로 지휘자는 악보에 기록되지 않은 바로크 시대의 관습들을 이해하고 연주에 적용함으로써 바로크음악이 갖는 특징을 담는 음악, 다른 작곡가들과 구별되는 바흐의 음악을 들려줄 수 있어야 한다.;This thesis analyzes Johann Sebastian Bach’s (1685~1750) Motet, BWV 225 『Singet dem Herrn ein neues Leid』, which was composed in 1727 when he worked as a cantor at Leipzig Church. It specifically focuses on studying Bach’s piece from the conductor’s perspective. In particular, this paper will investigate the work’s background, proper interpretation, and key performance elements. Bach’s Motets consist on 7 pieces (BWV 118, BWV 225~230), which are commonly performed at occasions such as funerals or church events. However, the purpose of one of the parts, Motet BWV 225 『Singet dem Herr nein neues Leid』,is unclear. People believe that it was specifically written either for New Year’s celebrations, funerals, or birthdays. The leading hypothesis is that it was composed to celebrate the birthday of Lord F. Augus. The choral’s text is based on Psalm 129: 1-3, Psalm 150: 2-6, and Johann Gramann’s poem for Choral. BWV 225 is a piece with eight parts for a double chorus and has four distinct sections. When specifically focusing on the original four sections, it can be seen that each of the four sections of BWV 225 has individual characteristics. The first section has eight parts for a double chorus while the second part is a four-part aria and four-part chorale. The third section has a fast tempo for a Double fugue. Lastly, the fourth and final section is a four-part fugue. The conductor must lead and express these contrasts from the start to the end because not only are the compositional techniques of the four sections different, but the tempos and moods of the sections are different as well. voices of the chorus. Also, it is important to show the colors of Baroque music through the unity of the choir members’ pronunciation, breathing, and sound. Ultimately, in order to distinguish Bach’s music from other music, others period, other style. the conductor must perform Bach’s music with understanding of the conventions of the Baroque period and apply them to the performance. The conductor must express both the florid and grand ringing sound as well as the contrasting delicate articulation and dynamics because this motet has four-sections and is for a double chorus. Lastly, when a conductor performs BWV 225 with instruments; such as with a basso continuo and chorus or with strings, winds, and chorus; the conductor must be careful that the instruments’ volume and color do not dominate over the voices of the chorus. Also, it is important to show the colors of Baroque music through the unity of the choir members’ pronunciation, breathing, and sound. Ultimately, in order to distinguish Bach’s music from other music, the conductor must perform Bach’s music with understanding of the conventions of the Baroque period and apply them to the performance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE