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사용자 경험 중심의 큐레이션 커머스 모바일 앱 분석

Title
사용자 경험 중심의 큐레이션 커머스 모바일 앱 분석
Other Titles
The Analysis of Social Curation Commerce APP Focused on User Experience : Focused on Elements of Sensory and Relational Experience
Authors
정소라
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
스마트 미디어의 대중화로 인해 모바일 쇼핑 시장이 급격히 성장하고 있다. 하지만 모바일 앱 특성에 맞는 디자인이 아닌 웹 사이트의 디자인을 그대로 옯겨놓은 사례가 많아 사용성을 떨어뜨리며 사용자 경험의 기회를 약화시키는 원인이 되고 있기 때문에 사용자 중심의 효과적인 모바일 쇼핑 경험을 위한 모바일 커머스 앱의 디자인 개발이 필요한 시기이다. 또한 정보의 과잉 속에서 정보의 양이 많아지고 생산 주체가 다양해지면서 믿을 수 있는 전문가나 지인의 추천과 공유에 대한 신뢰도가 높아 큐레이션에 대한 의존도가 점점 높아지고 있다. 본 연구에서는 큐레이션 커머스 모바일 앱을 사용자 경험 관점에서 번트 슈미트(Bernd H. Schmitt)의 전략적 체험모듈(SEMs:Strategic Experiential Modules)의 5가지 유형 중 감각적, 관계적 경험요소로 사례 분석 및 평가하여 효율적인 국내 큐레이션 커머스 시장 발전에 기여하고자 하는데 목적이 있다. 위의 배경과 목적에 따라 다음과 같은 구성으로 연구를 진행하였다. 제 1장에서는 연구의 배경 및 목적을 밝히고, 연구 진행을 위한 내용 및 방법을 서술하였다. 제 2장에서는 연구의 토대가 되는 사용자 경험, 큐레이션 커머스, 모바일 애플리케이션의 개념에 대해 연구하였다. 제 3장에서는 큐레이션 커머스 모바일 앱의 사례분석 대상으로 ‘더팬시’, ‘폴리보어’, ‘킵닷컴’을 선정하여 번트 슈미트(Bernd H. Schmitt)의 전략적 체험모듈(SEMs:Strategic Experiential Modules)의 5가지 유형 중 감각적, 관계적 경험요소를 중심으로 사례 분석 및 평가하였다. 감각적 경험 요소는 오감의 자극 요인 중 시각적 요소로서 ‘레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 색상’을 분석항목으로 도출하고 각각의 세부평가항목을 도출하여 분석 및 평가하였다. 또한 관계적 경험 요소는 상호작용성에 관한 선행 연구를 바탕으로 ‘실시간 상호작용성, 개인화, 정보수집’을 분석항목으로 도출하여 분석하였다. 제 4장에서는 분석 결과를 바탕으로 보다 효과적인 국내 큐레이션 커머스 모바일 앱의 활성화를 위한 가이드라인을 제안하였다. 본 연구를 통하여 모바일 쇼핑 시장의 경쟁 구도 속에서 큐레이션 커머스 모바일 앱의 차별화된 경쟁력을 바탕으로 사용자 경험을 창출하여 모바일 쇼핑의 새로운 활용방안이 될 수 있기를 기대한다.;The mobile shopping market is growing rapidly due to the popularization of smart-media. However, it’s mainly focusing on website design rather than the characteristics of the mobile app. Therefore, developments of mobile commerce apps are truly necessary in order to prevent the failure to make the app consumer friendly. Design development of mobile commerce apps should be focused on the mobile shopping experience for consumers. In addition, a high level of dependence on curation is caused by credible suggestions from both specialists and critics along with an enormous amount of information. The purpose of this research is to contribute to the advancement of the domestic curation commerce market through case analysis and assessments of SEMs: Strategic Experiential Modules by Bernd H. Schmitt. The case analysis is primarily based on sensible and relational experience factors among five categories. Contents of the research are as follows: First chapter describes the object and background as well as contents and method of the research. Second chapter consists of the concepts of consumer’s experience, curation commerce and mobile apps which are the bases for the study. Third chapter is the case analysis to evaluate on ‘The fancy’, ‘Polyvore’ and ‘Keep’ by sensible and relational experience factors from SEMs. The analysis uses the data from the sensible factors; layout, icon, typography and color for item establishment and importance. Moreover, based on a precedent study on interactivity, the assessment is focused on relational experience factors; a real-time interactivity, personalization and collection of information. Fourth chapter suggests guide lines to achieve effective domestic curation commerce mobile apps based on the analysis. In conclusion, curation commerce mobile apps are expected to possess greater strength than other competitors. This research creates a strategical marketing tool that approaches a new angle towards today’s social media consumer population, in order to effectively sell goods through mobile apps.
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