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아트콜라보레이션을 통한 기업의 CSR 전략연구

Title
아트콜라보레이션을 통한 기업의 CSR 전략연구
Other Titles
A Study for Company CSR strategy through the Art collaboration : Case of franchise coffee store in domestic
Authors
이혜림
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
Coffee is an important commodity in the world next to oil. Coffee’s popularity can be seen anywhere on the street nowadays. People drink one billion five hundreas million cups of coffee per year and Korean people drink 32milion cups of coffee per day. Also there are many different ways to drink coffee which satisfy the needs of consumer. Recently café shows various coffee and special tea from different countries or place, also Coffee chains concentrated on variation drinks product based on espresso. These various change of society and needs of consumer, people now choose the contents that show their preference and personality. Modern consumer dosen't buy goods because they need it, now they find the goods and brands that understand and express consumer’s cultures and values. Therefore companies make use of new tactics called “collaboration” to satisfy the consumers various high-quality life style. Today collaboration came out with the strategic alliance, collaborator(who leads the collaboration) and collaboratee(partners of collaboration) work together to obtain the added value. Attention to the culture and arts getting high when people’s quality of life is improving because Art collaboration is getting attention and done by many kinds of business due to consumers pattern of consumption moves quality to dignity, art collaboration being famous according to arts, artists or designer and this makes higher sales for the brands. Moreover brand builds positive attitude to consumers and eventually brands value will rise. Therefore collaboration between arts and brand is famous in the business world, and arts melt in to consumer everyday life make consumer’s value of existence higher, company’s brands get positive impact of their market competition and brands image by doing this. But at this point of time research about art collaboration are only fashion and products, now research for consumers melted in art collaboration is incomplete. This research illustrates the loss of Cafe Bene's differentiation specifically in services, interior design, and atmosphere. In order to restore Bene's unique values once again, it should project more of corporate social responsibility by promoting art collaboration. Further study can be developed to encourage cultural movement and the firms can exploit such opportunities to prosper both the company and the artists.;커피는 석유 다음으로 세계 경제의 흐름을 주도 하는 중요한 상품이다. 커피의 인기는 길거리 어디서나 쉽게 찾을 수 있는 커피 전문점의 숫자로도 가늠해 볼 수 있다. 세계는 1년간 15억잔의 커피를 마시며, 우리나라는 1년간 3,200만 잔의 커피를 마시는 것으로 알려졌다. 또한 커피를 마시는 다양한 방법이 소개되면서 다양한 브랜드와 다양한 상품의 개발은 소비자들의 욕구를 반영하고 있다. 이와 같은 에스프레소를 기반으로 한 베리에이션 음료를 주력 상품으로 하는 커피 전문점과 더불어 최근에는 국가 및 산지별로 다양한 맛을 보여주는 스페셜티 커피를 맛볼 수 있는 카페까지 등장하고 있다. 이러한 다양한 사회변화와 소비자들의 욕구변화 속에 소비자들은 보편적 가치 중심에서 정체성을 나타내어 줄 수 있는 개성과 취향을 추구하는 방향의 컨텐츠를 선택하고 있다. 현대의 소비자는 단순히 필요에 의해 소비하는 것이 아닌, 자신의 문화와 가치를 이해하고 이를 표현해 줄 수 있는 제품과 브랜드를 찾아 소비하게 되었다. 이에 따라 기업의 브랜드는 소비자의 다양하고 고급화된 라이프스타일을 만족시키기 위해 경쟁관계를 넘어 ‘협력’이라는 전략을 구사하고 있다. 오늘날 전략적 제휴를 포괄하는 콜라보레이션(Collaboration)이 등장하면서, 콜라보레이션을 주도하는 콜라보레이터(Collaborator)와 콜라보레이션의 파트너인 콜라보레이티(Collaboratee)가 함께 일정 기간 동안 협업하여 각각의 핵심 역량을 강화시킴은 물론 제품 및 브랜드의 품질과 부가가치를 획득하기 위해 이들의 협업은 주체의 브랜드 아이덴티티를 바탕으로 시각적으로 표현되어졌다. 사람들의 삶의 질이 향상될수록 문화·예술에 높은 관심을 보이는데, 그만큼 예술에 대한 욕구가 사람들에게 내재되어 있기 때문이라고 볼 수 있다. 소비자의 소비패턴과 가치가 품질이 아닌 품격으로 이동하면서 아트 콜라보레이션은 더욱 부각되고 다양한 업계에서 실행되고 있는데, 아트 콜라보레이션은 예술이나 아티스트, 디자이너 등의 명성에 의하여 이슈를 일으키고 이것은 브랜드의 매출향상으로 이어진다. 뿐만 아니라 소비자의 브랜드에 대한 긍정적인 태도를 형성시킴으로서 궁긍적으로 기업이미지를 높이고 브랜드의 가치를 제고시키는 효과를 창출한다. 따라서 브랜드와 아트의 콜라보레이션은 현재 여러분야에서 시도되어지고 있으며, 이는 아트가 소비자의 일상생활 속에 스며들어 소비자의 존재 가치를 높여주는 역할을 하게 되었고, 기업의 브랜드는 이를 통해 시장경쟁력 확보와 브랜드 이미지의 긍정적인 영향을 미치는 것으로 평가받고 있다. 그러나 이 시점에서 현재 아트 콜라보레이션에 대한 연구는 패션과 제품에 국한되어 있어, 현재 소비자의 라이프스타일에 녹아내려진 아트콜라보레이션에 대한 연구는 미비한 실정이다. 본 연구에서는 현대사회의 라이프스타일로 굳어진 커피산업에서의 아트콜라보레이션에 관한 사례를 조명하고, 앞으로 커피산업에서의 아트콜라보레이션에 대한 가이드라인을 제시하고자 한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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