View : 134 Download: 0

스페셜이벤트 홍보영상의 서비스품질이 참가고객 만족과 참가고객 추천의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
스페셜이벤트 홍보영상의 서비스품질이 참가고객 만족과 참가고객 추천의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
The Effects of Service Quality of Special Event Promotion Video on Customer Satisfaction and Recommendation Intention
Authors
김보배
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
본 논문에서는 스페셜이벤트 홍보영상 서비스품질이 참여고객만족 및 추천의도에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 또한, 참여고객만족이 추천의도에 미치는 영향을 추가적으로 검증하였다. A커피브랜드 창업설명회 참석자 가운데 151명에 대한 설문자료를 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 통계적 유의성을 검증하였다. 먼저, 측정도구의 타당성 검증을 위해 요인분석을 수행하였으며, 측정도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α 값을 산출하였다. 둘째, t-test와 one way ANOVA분석을 통해 스페셜이벤트 홍보영상 서비스품질, 참여고객만족, 추천의도의 차이를 검증하였다. 셋째, 가설검증을 위해 다중회귀분석을 수행하였으며, 통계적 유의성은 유의수준 α=0.05 수준에서 검증하였다. 분석결과를 토대로 다음과 같은 주요 결론을 도출하였다. 첫째, 스페셜이벤트 홍보영상 서비스품질 요인 가운데 정보, 대응성, 신뢰·안전성요인이 참여고객만족에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 참여고객만족은 추천의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스페셜이벤트 홍보영상 서비스품질 요인 가운데 대응성, 신뢰·안전성 요인이 참여고객만족에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, MICE를 포함한 스페셜이벤트 주최자를 위한 연구 자료 및 홍보자료로 활용이 가능하다. 둘째, 스페셜이벤트 주최자는 행사 프로그램 구성시 참가자가 방문에 대한 소기의 목적을 달성할 수 있도록 홍보영상 콘텐츠의 우수성을 우선적으로 고려할 뿐만 아니라, 보다 다양하고 집약적인 콘텐츠 구성으로 참가자의 시간손실 위험을 최소화 시키는 노력을 기울여 참가고객의 유치 및 스페셜이벤트 참가 이후 주변지인에게 방문추천 등의 충성도를 높이는 요인을 제시하였다는 데에 의의가 있다. 마지막으로, 스페셜이벤트 홍보영상 서비스품질의 4가지 요인 모두 참가자 만족에 영향을 미친다는 이론적 연구 결과는 국가적 차원에서 MICE와 같은 스페셜이벤트를 위한 효과적인 마케팅 전략을 세우는 기초 자료로 활용이 가능하다는데 그 의미가 있다. 그러나 본 연구도 기존 연구들과 마찬가지로 다음과 같은 일부 제한점이 있을 수 있다. 먼저, 본 연구는 표본집단인 A커피 브랜드 설명회에 참석한 예비창업자 151명만을 대상으로 도출된 결과로서 본 연구의 결과를 일반화하여 확대해석하는 데는 제한점이 있을 수 있다. 또한 본 연구는 특정 스페셜이벤트의 제한된 홍보영상을 대상으로 수행된 조사연구를 토대로 도출된 연구결과로서, 스페셜이벤트의 다양한 홍보영상 연구결과가 아니므로 모든 스페셜이벤트 홍보영상의 결과로서 범위를 확대하는데에는 한계점이 있을 수 있다. 따라서 후속연구에서는 특정 브랜드 설명회 참가자로 국한된 본 연구의 범위를 확대하여 전국적으로 다양한 지역의 스페셜이벤트 참석자까지를 대상으로 조사대상을 확대한 깊이 있는 연구가 필요할 것이다.;The role of the Promotion video is important for the successful launching of a special event. The special Promotion video encourages and motivates visitors to participate in the special event, resulting in an important role for attracting more audience. The objective of this study is to verify the effects of service quality of special event promotion video on customer satisfaction and recommendation intention. Additionally, the effect of customer satisfaction on recommendation intention is also verified. The statistical significance of the questionnaire survey data for 151 customers was verified by using SPSS 18.0 statistical programs. First of all, the factor analysis was performed to verify the validity of the measuring tools, and Cronbach's α was assessed to verify the reliability of the measuring tools. Second, the t-test and the one-way ANOVA were also performed to investigate the difference in the service quality of special event promotion pictures, the customer satisfaction, and the recommendation intention to acquaintances. Third, the multiple regression analysis was performed to verify the hypotheses of this study. The statistical significance was verified with significance levels of the α=0.05. The following conclusions were drawn on the basis of the analysis results. Firstly, the service quality factors of special event promotion video - such as information, respondency, and trust·safety indicate positive significant effects on customer satisfaction. Secondly, the results of the customer satisfaction reveal positive significant effects on the recommendation intention to acquaintances. Thirdly, the service quality factors of special event promotion video - such as respondency and trust·safety - have positive significant effects on the recommendation intention to acquaintances. Previous studies on special event promotion videos are very rare. In this regard, the study is found to be valuable in the aspect of verifying the effects of the service quality of special event promotion video on customer satisfaction and recommendation intention. The results of this study also can be utilized as data for research and promotion for special event promoters, including MICE. However, the results of this study were withdrawn on the basis of only one special event promotion video; therefore, the generalization by expanding this results can be limited. Finally, in the next study, it is necessary to expand the scale of the study from the participants in limited particular brand events, that is, more profound studies are required with bigger, national wide participants for special events.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE