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복합문화공간의 인지도 향상을 위한 브랜드 전략 개발 연구

Title
복합문화공간의 인지도 향상을 위한 브랜드 전략 개발 연구
Other Titles
Study on Strategic Brand Development to Raise Awareness of Complex Cultural Space : Focused on SJ.Kunsthalle
Authors
변정아
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
요즘 현대인들의 대부분은 도심지에 거주하며, 이들의 라이프 스타일과 가치관은 과거에 비해 사회적 변화와 시대적 변화로 인해 매우 복잡하고 빠른 속도로 변화하는 형태를 나타나고 있다. 이들은 일상에서 받은 스트레스를 해소하고 신체적, 정신적 휴식을 취할 수 있는 문화 공간에 대한 필요성을 지속적으로 요구하고 보다 다양화되고 복합화 된 공간을 찾음으로써 소비자의 니즈를 충족시킬 수 있는 복합문화공간이 등장하게 되었다. 과거에 기존 문화는 일반적으로 연극이나 영화, 공연 등 예술 활동을 말하는 것으로 일부 특정 계층만이 향유하는 것으로 인식되어 왔다. 즉 예술, 문화 컨텐츠라는 특정 영역이 일정한 공간에서 행해지는 것을 의미한다. 그러나 최근에는 변화된 현대 사회에 접어들면서 문화의 의미와 향유 계층의 범위가 다양한 영역의 문화 예술 활동, 이를테면 여가, 체험, 학습 등 문화적 경험을 접할 수 있는 공간으로 문화 공간의 의미가 확대 되었지만 아직까지도 문화를 즐기는 일은 인간의 사회적 지위와 지적 수준을 나타낸다. 더불어 잉여 물질이 풍부해지고 여가 시간이 늘어나면서 현대인들에게 삶을 살아가는 방법은 더 이상 양으로 결정되지 않는다. 삶의 질을 따지며 정신적인 풍요로움을 추구하는 라이프 스타일을 형성하며 문화적인 삶을 추구한다. 때문에 이제 문화는 현대사회에서 빼놓을 수 없는 화제이며 하나의 트렌드로 자리 잡게 되었다. 하지만 도심의 문화 공간은 질적, 양적으로 대중의 기대에 못 미치고 있는 실정이다. 근본적으로 도심에 위치한 복합문화공간인데도 불구하고 사람들의 인지 부족 현상이 가장 큰 문제점이라 할 수 있다. 본 논문에서는 복합문화공간의 인지도 강화를 위한 입지가 명확하지 않으며 브랜드를 알릴 수 있는 핵심 요소인 시각적 아이덴티티 측면에서 복합문화공간의 특성과 브랜드의 가치를 표현하는데 있어 부족하다고 판단되는 ‘SJ.KUNSTHALLE’를 선정하여 국내외 여러 분야별 사례들을 비교 분석하고 문제점을 파악하여 새로운 브랜드 아이덴티티를 개발하여 제안하고자 한다. 본 연구의 목적은 향후 복합문화공간 인지도 향상을 위해 ‘SJ.KUNSTHALLE’의 아이덴티티를 개발함으로써 문화 예술 분야에서의 브랜딩과 브랜드 아이덴티티 역할의 중요성을 재고하며 뿐만 아니라 나아가 다원화 시대에서 한국 문화산업 다양성 확보 및 중요성과 다양한 문화 예술의 균등한 발전에 도움이 될 것을 기대해 본다.;This paper is the product of extensive research on the brand identity of complex cultural space operated as SJ.Kunsthalle, which was targeted as subject of ‘Study of strategic brand development to raise awareness of complex cultural space.’ Most people of this modern age live in urban areas. Compared to the past, the lifestyle and values of these people are swiftly changing due to the shift in time as well as in the society. They continuously had searched to fulfill their needs in finding a cultural space where they can relieve their stress and take both mental and physical rest. This led to the appearance of a complex cultural space where all of these customer's needs could be satisfied. Culture, at one point in time, consisted of theatrical plays, films, performance, and other artistic activities, which were only enjoyed by those of high social status. However, the current shift in society shows expansion in the definition of cultural space to include the function of providing cultural artistic activities such as leisure, experience, and learning. What has not changed is this society's perception of cultural entertainment as an indicator of a person's social and intellectual status. For this reason, culture is a subject that cannot be neglected in modern soviety, and has become a trend. However, the cultural spaces located in urban areas have yet to meet the standards of the public both quantitatively and qualitatively. The most profound problem would be the lack of awareness for these cultural spaces. This study focuses on analysis of SJ.Kunsthalle, which lacks the necessary conditions to raise awareness of complex cultural space, and fails to fully express its special characteristics of a complex cultural space in the area of visual identity as well as its brand value. This paper will conduct case studies where domestic and international cases will be compared to discover its weaknesses in order to develop and propose a new brand identity. Through this research on complex cultural spaces, the current status of complex cultural spaces will be shared to instill interest and raise the necessity of SJ.Kunsthalle to differentiate itself into a space that can accommodate true culture and arts identity. There in significant meaning in emphasizing the importance and role of brand identity in the area of cultural arts by proposing a new brand identity development of the SJ.Kunsthalle. The selection of colors were executed in reference to the brand concept of SJ.Kunsthalle. Various promotion designs, which are methods to raise awareness and interest of the public were presented in order to add finesse to this study. The purpose of this study is to develop an identity of SJ.Kunsthalle in order to raise awareness of future complex cultural spaces. This will revisit the importance of brand identity and branding in the area of cultural arts. Further, this study expects this analysis to contribute to expanding the variety of Korea's cultural industry and in the equal development of various cultural arts in this pluralistic era. In addition, this would contribute to the revitalization of complex cultural space in this era of pluralism in cultural arts. In the area of visual express, methods to raise awareness of SJ.Kunsthalle was found and specific application methods were proposed. As a means to raise interest and awareness of the mass, various promotion designs were presented in order to add value to this research. As culture become more and more various, proportionate and equal development of multiple areas are required. This paper will provide an opportunity to recognize the necessity of branding construction as a method of raising awareness and developing the area of cultural arts; further research and study must be conducted on this matter.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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