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저비용 항공사 이미지 제고를 위한 브랜드 아이덴티티 연구

Title
저비용 항공사 이미지 제고를 위한 브랜드 아이덴티티 연구
Other Titles
Research on the Brand Identity Design of LCC : Focused on the T’way Airlines
Authors
최은지
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
소비자의 구매의 선택권이 다양해지고 세분화됨에 따라, 항공도 내가 원하는 서비스에 따라 합리적인 가격으로 구매를 결정하는 시대가 되었다. 저비용 항공산업은 고유가 시대에 적은 비용으로도 국내나 해외를 여행할 수 있는 기회를 제공하는 동시에 안전성을 강화시킨 활발한 기업 마케팅과 개선된 기내환경, 서비스 강화 등 다양한 면에서 대형 항공사들과 비교해봐도 손색이 없을 정도로 발전하였다. 대형 항공사들도 저비용 항공사들이 기존 국내시장을 선점하자, 기존의 브랜드의 모태 아래 저비용항공 브랜드를 만들어 일반 항공시장 선점은 물론, 저비용 항공까지 시장점유율을 점차 확대시키고 있는 추세이다. 그러나 국내 저비용 항공 기업간의 경쟁이 점차 심화됨에 따라 저렴한 가격 이외에도 소비자의 마음을 이끄는 차별화된 전략적 활동들이 소비자와의 커뮤니케이션에서 중요한 요소로 작용하게 되었다. 본 연구의 대상인 티웨이항공은 브랜드의 디자인 체계가 확립되어 있으나 트랜드에 맞지 않는 이미지와 본연의 정체성이 부족하여, 타 기업과의 비교해 보았을 때, 컨셉이 불분명하고 컬러 또한 비슷한 이미지로, 급변하고 있는 국내 저비용 항공 시장에서 차별성을 나타내기가 부족하다. 또한 응용되는 시스템들이 매번 다른 그래픽 요소로 디자인되어 브랜드에 대한 체계적인 관리와 인식이 다소 부족한 편이다. 이로 인해 브랜드 경쟁력 입지가 약한 실정이다. 본 논문에서는 티웨이항공의 브랜드 강화를 위한 연구로 국내외 저비용 항공사 브랜드들의 다양한 사례들을 비교분석하고, 티웨이항공의 현황을 분석하여 문제점을 파악하여 새로운 디자인으로 리뉴얼하여 제안하는 것이 목적이다. 저비용 항공사의 브랜드 아이덴티티는 기본 디자인 시스템과 응용 디자인 시스템으로 나누어 디자인하였다. 기본 디자인 시스템에는 로고, 엠블렘, 컬러, 서체 등을 선정하여 기본적인 디자인 체계를 구성하고 응용 시스템은 아이덴티티의 핵심적인 요소인 패키지 디자인과 사인, 프로모션으로 나누어 개발하였다. 본 연구는 기존의 부족했던 티웨이항공의 이미지를 현대적인 디자인 시스템으로 재정립하여 국내 저비용항공의 선두기업을 목표로 기틀을 마련하는데 그 의의가 있다. 향후 본 연구를 바탕으로 앞으로 티웨이항공이 국내를 넘어 세계적인 항공사로의 발전을 기대한다.;As the number of passengers using LCC and the passengers’ demand for better service and quality increase, each competes to create better ‘brand image’. T’way Airlines, the subject of the study throughout this thesis, has established a solid foothold in the domestic LCC market by providing reasonable price and top rated service. Today, domestic LCC market is involved in Asia wide competitions. Hence, each is designing distinguished characteristics and image to extend its brand competitiveness in the market. However, T’way’s overall brand image is depreciating due to lack of identity in its design factors. Therefore, T’way needs a positioning towards transformed image and an identity advancement that implicitly reveals modern image. The significance of the thesis lies on progress in the identity design development research. The progress allows the T’way Airlines to be more distinguished and competitive to grow as the leading LCC brand in the domestic LCC market. Throughout this thesis, terminology and concept on brand identity are dealt. In addition, brand renewal and LCC’s characteristic and concept are examined. Among domestic and foreign LCC rated annually by Skytrax, the top four s are selected to be compared and analyzed to seek the direction of future design. Based on the data, keywords and concepts are drawn, and the new brand identity design of T’way Airlines is suggested. Furthermore, application design that is applicable to diverse media is developed in this thesis. It is highly important that the T’way puts an effort publicize comfortable and familiar image to not only the consumers in their 20s and 30s but also consumers of all ages. Moreover, T’way needs to create its own uniqueness and strengthen its brand image. Through the thesis, it is significant that the T’way pave the way to creating a design foundation that aims to becoming the leading power in domestic and Asia wide LCC market. This will be achieved by reestablishment of modern design system and supplementation of its existing weak image identity to have strengthened competitiveness in the market. Based on the study of this thesis, it is highly anticipated that T’way Airlines develops to become a global LCC.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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