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애자일 프로세스(Agile Process)를 통한 모바일앱 프로토타이핑 소프트웨어 UI디자인

Title
애자일 프로세스(Agile Process)를 통한 모바일앱 프로토타이핑 소프트웨어 UI디자인
Other Titles
Mobile app prototyping software UI design through the agile process : Requirements gathering and indexing center
Authors
이은경
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
최근 급속히 발달한 IT 기술이 다양한 제품과 서비스에 적용되어 많은 정보를 쉽게 접할 수 있게 되었고 더욱 편리한 생활을 할 수 있게 되었다. 이에 사용자의 요구사항은 자연스럽게 많아지게 되고 트렌드 또한 빨리 변하게 되었다. 이러한 흐름에 발맞추기 위해 소프트웨어 개발 생명주기도 함께 빨라지게 되었다. IT 산업은 빠르게 변하는 시장과 사용자들에게 좋은 제품과 서비스를 제공하기 위하여 반복적인 프로세스(Iterative Process), 린 프로세스(Lean Process), 애자일 프로세스(Agile Process) 등 여러 가지 프로세스를 시도하고 있는데, 이 중 효율적인 방법론 중 하나가 애자일 프로세스이다. 애자일 프로세스는 사용자 시나리오를 개발한 후 품질테스트를 통해 사용자의 요구사항, 결함 등을 적극적으로 찾아내어 다음 개발에 수정/반영하는 것을 말하며 짧은 기간에 일정한 주기를 가지고 순환 반복하며 진행된다. 이때 프로토타입을 통하여 내부 아이디어를 공유하거나 프로젝트 컨셉 등을 전달하는데 이는 기민하게 진행되는 프로세스에서 아주 유용한 커뮤니케이션 매개체로 활용되고 있다. 이때 사용되는 프로토타입은 인터랙션을 주어 동작이 가능해야 하는데 최근에는 실제 개발을 통해 제작하기보다 프로토타이핑 소프트웨어를 통해 더욱 쉽게 제작하여 사용하고 있다. 프로토타이핑 소프트웨어는 커뮤니케이션의 매개체인 프로토타입을 제작하기도 하지만 최근에는 프로토타이핑 소프트웨어가 커뮤니케이션 채널로 확장되어 사용되기도 한다. 기존의 커뮤니케이션 채널인 이메일, 전화, 인스턴트 메신저 등은 프로토타입을 확인한 후에 의견을 주고받아야 하므로 맥락(Context)이 부족한 상황이 발생하고 이슈에 대한 이해와 공감도가 다소 떨어지는 문제가 발생하기도 하였다. 또한, 커뮤니케이션 채널이 많아질 경우 의견을 일괄적으로 관리하는데 어려움이 생기고 요구사항에 대한 반영 여부를 확인하는 데도 문제가 발생하였다. 이에 본 연구에서는 프로토타이핑 소프트웨어를 통해 이슈에 대한 공감과 이해를 높일 수 있고 커뮤니케이션 채널을 일원화하여 사용자들의 요구사항을 수집하거나 클라이언트의 요구사항을 수집하는 데 유용한 데스크톱 전용의 프로토타이핑 소프트웨어를 제안하게 되었다. 이에 먼저 문헌조사를 통해 커뮤니케이션 채널의 장․단점과 애자일 프로세스 그리고 IT 프로젝트에서 사용하는 프로토타입 대해 알아보고 기 출시된 프로토타이핑 소프트웨어의 사례를 통해 필요한 기능을 정의하고 한계점을 분석하여 본 연구에 적용할 수 있는 기회 요인을 찾아내었다. 그리고 실제 사용자의 요구사항을 알아보기 위하여 현업에서 프로토타이핑 소프트웨어를 자주 사용하거나 사용경험이 있는 전문가 8명을 심층 인터뷰하여 본 연구에서 제안하는 프로토타이핑 소프트웨어의 Key 컨셉을 도출하였다. 사용자 조사를 통하여 도출된 네 가지의 Key 컨셉은 본 연구의 최종 산출물인 와이어프레임에 반영하였다. 와이어프레임에 반영한 네 가지 컨셉 중 첫 번째는 채널일원화로 쉽고 간편하게 프로토타입을 공유하여 참여를 유도하고 다양한 의견을 받을 수 있도록 커뮤니케이션 창구를 마련하였으며 두 번째는 요구사항에 대한 반영 여부를 시각화하여 반영 전과 후를 구분할 수 있도록 하였으며 세 번째는 체크리스트를 만들어 수집한 요구사항을 관리할 수 있도록 하고 마지막으로 수정/반영한 내용을 지표화하여 피드백 현황과 작업 진행 상황을 보기 쉽게 하였다. 본 연구에서 제안하는 프로토타이핑 소프트웨어는 프로토타입 제작에 필요한 주요기능을 직관적인 UI로 제공하고 웹 링크를 통해 프로토타입을 공유할 수 있도록 하였다. 그리고 공유된 프로토타입을 통해 요구사항 수집을 할 수 있도록 하였다. 본 연구를 통해 제안된 프로토타이핑 소프트웨어를 제공함으로써 커뮤니케이션 채널일원화를 구현하고 요구사항 관리에 있어서 많은 도움이 될 것으로 기대하며 학습의 부담감과 사용성에서 만족하지 못했던 사용자들도 만족할 것으로 기대하는 바이다.;IT technology, which has been rapidly improving recently, provided us access to much information easily and made us live conveniently through applications of various products and services. The demands of consumers naturally increase and the trend also changes rapidly, so the life cycle of software development has also grown rapidly to keep pace with the flow. The IT industry is attempting several methodologies of software development to provide better service and products to consumers and the rapidly changing market. One of the most efficient methodologies is the agile development methodology. The agile development methodology is about editing or reflecting on the next development by actively finding the flaws and demands of the user through quality testing succeeding the development of user scenario. This methodology progresses in a repetitive flow with a constant cycle for a short period of time. It is a very useful communication device in the swiftly developed process to deliver the project concept or share underlying ideas through the prototype. The prototype for this is used for easy production through the prototyping software rather than the real development to avail movements by giving interaction. The prototype is one of the important elements in the agile software development methodology and it serves as the medium of communication. However, its role as a communication channel that receives and sends opinions is weak; hence opinions were delivered through the use of e-mails, calls, or instant messages. As the communication channels increased in number, it had been hard to manage the opinions uniformly and problems occurred upon checking the demands and their feasibility. In this research, the prototyping software exclusive for desktops, deemed useful in collecting the demands of the clients and users, is suggested. First the prototyping software was looked into through a review of related literature and an interview with a professional who frequently uses prototyping software to find the demands of users. The 4 key concepts from the results of an in-depth interview were reflected in the wire frame which was the final deducted product. The first provided a communication window to receive various opinions and induce participation by sharing the prototype easily and simply unifying the channel; the second classified the before and after of the reflection by visualizing the reflection status about the demands; the third made a checklist to manage the gathered demands; and the last indexed the edited or reflected Context to show the current feedback condition and progressed work situation easily. The prototyping software that this research suggests provides the main functions needed in prototype production through the intuitive UI. This could share the prototype through the web link and gather demands through the shared prototype. Providing the prototyping software suggested by this research materializes the channel unification. It is expected to be a great help in demand management as well as to satisfy users who were not satisfied with the usability and responsibility of learning.
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