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여행 전후 경험 개선을 위한 모바일 어플리케이션 디자인

Title
여행 전후 경험 개선을 위한 모바일 어플리케이션 디자인
Other Titles
Design Of Mobile Application For Improving Pre-Trip and Post-Trip Experiences Based on Management of Pictures Stored in Smart Phone
Authors
최성윤
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
최근 스마트 디바이스의 확산으로 개인의 정보습득능력이 향상되고 해외의 숙박예약 및 항공권 구입 등이 편리해지면서 여행사를 통하지 않고 직접 여행을 준비하는 개별여행이 점점 증가하고 있으며 이를 위한 다양한 여행관련 모바일 어플리케이션이 개발되고 있다. 여행에 관련한 선행연구는 주로 여행 중의 단계에 집중되어 있었고, 현존하는 어플리케이션은 여행 정보제공에 치우쳐 있었으며 여행 단계별로 생기는 여행자의 감정의 변화는 인식하고 있었지만 상대적으로 여행 전과 여행 후의 경험에 관련한 연구가 매우 미비함을 알 수 있었다. 따라서 모바일의 활용이 높아진 변화된 여행 패턴에 따라, 개별여행자들의 여행 전 단계와 여행 후 단계의 경험을 보완하여 이전에는 다루어지지 않았던 영역의 요구를 충족시키는 연구가 필요하다고 판단하였다. 본 연구는 앞에서 제기한 문제의식을 바탕으로, 모바일을 기반으로 여행을 하는 개별여행자의 여행 전 후 경험에 집중하여 숨겨진 여행자 요구를 충족시킬 수 있도록 하는 여행 스마트폰 어플리케이션 서비스를 제안하였고 세부적인 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 문헌 연구를 통해 여행과 여행자 심리, 여행트렌드의 변화, 메타데이터, 태그 등을 알아보고 여행관련 어플리케이션과 벤치마킹을 위한 타 분야의 어플리케이션의 종류와 특징을 파악하였다. 둘째, 개별여행자의 심층 인터뷰를 통해서 이들은 여행 전 단계에서 공통적으로 스마트폰으로 서치한 정보의 선택과 정리에 관한 어려움을 겪고 있었고 여행 후 단계에서는 여행지에서 찍어온 방대한 양의 사진 관리에 대한 어려움이 있음을 알 수 있었다. 여행자는 크게 ‘사전조사를 즐기는 유형’과 ‘사전조사를 귀찮아하는 유형’으로 나뉜다는 것을 도출했고 퍼소나 시나리오와 저니맵의 작성으로 여행자의 행동패턴 분석과 요구사항을 심층적으로 분석하였다. 셋째, 도출된 요구사항을 기반으로 여행 전 단계에서는 스마트폰으로 찾은 여행정보의 원활한 활용을 위한 서비스를, 여행 후 단계에서는 스마트폰으로 찍은 사진 정리에 관한 서비스의 보완이 필요하다고 판단하였다. 따라서 여행 전 스마트폰으로 캡쳐한 수많은 자료를 손쉽게 분류하여 일정을 세울 때나 현지에서 필요할 때 즉시 찾아 볼 수 있도록 하고, 여행 후에 따로 시간을 내서 많은 양의 사진을 정리하지 않아도 되는 것을 목표로, 여행 전 후 경험 개선을 돕는 ‘B/A’(Before/After) 어플리케이션 서비스 컨셉을 제안하였다. 넷째, ‘B/A’앱의 IA와 Use Flow, 프로토타입을 제작하였다. 스마트폰으로 여행정보검색 시 캡쳐를 함과 동시에 사진에 태깅을 할 수 있게 하고, 태깅 하는 과정이 번거롭지 않도록 추천태그를 지원하며 자주 쓰는 태그는 상위에 랭크되도록 하였다. 그리고 스마트폰으로 찍은 사진을 여행 중간 중간에 확인하는 여행자의 행동패턴을 이용해 여행지에서 미리 손쉽게 잘나온 사진을 따로 태깅 할 수 있도록 하여 여행 후 별도의 시간을 들여 사진을 정리하기 힘든 점을 개선하도록 하였다. 또한 여행사진을 컴퓨터에 백업 후 여행지명과 날짜로 폴더명을 만든다는 행동패턴을 기반으로 여행기간 중 찍은 사진은 자동으로 미리 입력한 여행 이름이 동일하게 태깅되는 서비스를 지원하였다. 그리고 태그의 편집기능을 통해 스마트 폰 외부에서의 사진공유 시 개인정보노출을 줄이고자 하였다. 또한 계층적 태그를 지원하여 하위태그를 지정할 수 있게 하고 엔터테인먼트적 속성으로써 태깅된 사진을 전송하면 유사한 태그를 가진 타인의 사진을 받을 수 있는 서비스를 제공하여 여행지의 추억을 오래 가져갈 수 있도록 서비스를 구성하였다. 다섯째, 사용자 테스트를 통해 사용성을 검증하고 태깅이 안된 사진의 알림서비스, 복수 사진의 태깅, 섬네일 화면에서 태그 미리보기, 교환사진 피드백 등의 의견을 반영하여 수정을 하였다. 본 연구는 여행자의 여행 단계별 행동패턴을 기반으로 스마트폰에 저장한 많은 자료들을 데이터 수준으로 취합하는 것에서 벗어나 지식으로써 사용될 수 있도록 분류와 활용을 도와주고, 수많은 스마트 폰 속의 사진을 효율적으로 관리하는 서비스를 제공함으로써 여행의 총 만족도를 상승시키며 더 나아가 일상생활에서의 폰 활용에도 긍정적인 경험을 제공할 것으로 기대한다. 그리고 엔터테인먼트적 요소를 추가한 점이 여행을 오랫동안 추억할 수 있게 하는 지속적 사용의 요소를 충족시켜 여행이 끝나면 불필요에 의해 삭제되는 기존 여행 어플리케이션의 문제점을 어느 정도 해소하였다고 여겨진다. 앞으로 본 연구가 여행자 경험에 관한 사용자 중심의 서비스 연구에 작은 밑거름이 되기를 희망한다.;As an individual’s information obtaining capability has been improved and it has become convenient to reserve accommodations abroad and reserve a flight ticket based on recent popularization of smart devices, a number of people who plan to travel independently without help of a travel agency is increasing, and various travel-related mobile applications are being developed for such people. Travel-related researches mainly focus on the on-site stage of a travel and most of currently available travel-related applications merely provide travel information. Although researchers and application developers are aware of emotional changes that travelers may experience at respective travel stages, researches on experiences in pre-trip stage and post-trip stage of travels are relatively scarce. Therefore, we have determined that a research for meeting demands, which have not been previously discussed, by supplementing experiences of independent travelers in the pre-trip stage and the post-trip stage based on recent traveling patterns with higher dependency on mobile application services is necessary. In consideration of the above-stated problems, the present research suggests a mobile travel application service for satisfying hidden demands of an individual traveler who travels with help of a mobile application service by focusing on experiences of the individual traveler in the pre-trip stage and the post-trip stage. Detailed description of the research will be given below. First, we have researched definition of travel, mentality of travelers, change of travel trends, metadata, and tags via references and researched types and features of travel-related applications and applications to be benchmarked in other categories. Second, based on in-depth interviews with independent travelers, we have figured out that travelers commonly experience difficulties in the pre-trip stage for selecting and organizing information obtained by using smart phones during advance researches and difficulties in the post-trip stages for managing a large number of pictures picked up during a trip. We have also figured out that travelers may be categorized into a group of "travelers enjoying advance researches" and a group of "travelers not bothering to do advance researches," and composed a persona scenario and a journey map for in-depth analysis of a behavior pattern and possible demands regarding the traveler corresponding to the persona. Third, based on the determined demands, we have determined that a service for efficient utilization of travel information obtained by using a smart phone in the pre-trip stage and a service for organization of pictures' picked up by using a smart phone during a trip in the post-trip stage need to be complemented. Therefore, to help improving pre-trip and post-trip experiences, we suggested the concept of a 'B/A' (Before/After) application service that enables easy organization of a large amount of information captured by using a smart phone before a trip to quickly access the information for planning the trip and during the trip and eliminates the need for spending time to manually organize a large number of pictures after the trip. Fourth, we have created an IA, a user flow, and a prototype of the 'B/A' application. In the case of searching for travel information via a smart phone, information is captured and tagged to a corresponding picture at the same time, recommended tags are provided for convenience of tagging information, and frequently used tags are listed on the top of a list of tags. Furthermore, based on a behavior pattern that a traveler often checks pictures picked up by using a smart phone during a trip, the application is designed to help a user to easily tag preferred pictures separately during a trip, thereby eliminating the need for spending time to organize picture after the trip. Furthermore, based on a behavior pattern that a traveler backs up pictures taken during a trip to a computer and categorizes the pictures by folders with names including locations and dates traveled, the application provides a service for automatically tagging a same pre-set trip title to pictures taken during a trip. Furthermore, the application provides a tag editing function to reduce possible exposures of personal information while pictures are shared outside a smart phone. Furthermore, the application supports hierarchical tags to allow designation of lower tags. The application also provides an entertainment service for receiving pictures of another person with similar tags by transmitting tagged pictures, so that a user may cherish his/her memory regarding a trip for a long time. Fifth, through a user test, we have verified usability of the application and modified the application by reflecting user opinions including notification of untagged pictures, tagging of a plurality of pictures, tag preview from thumbnail images, and feedback regarding exchanged pictures. We expect the present research to improve not only the overall satisfaction regarding a trip but also everyday experiences of using a smart phone by providing a service for helping organization and utilization of a large amount of data stored in a smart phone based on behavior patterns of a traveler according to respective travel stages for utilizing the data as knowledge rather than a disordered collection of data and a service for efficient management of a large number of pictures stored in a smart phone. Furthermore, we think that the services with the entertainment element satisfy prerequisites for continuous usage of the application for cherishing a memory regarding a trip for a long time unlike other travel applications that will become needless and be deleted after a trip. We hope that the present research serves as a foundation for researches on user-centered services related to travel experiences.
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