View : 139 Download: 0

컨벤션 개최지 선택속성에 대한 참가자 만족이 관광 이미지와 재방문 의도에 미치는 영향

Title
컨벤션 개최지 선택속성에 대한 참가자 만족이 관광 이미지와 재방문 의도에 미치는 영향
Other Titles
A study on Participants’ satisfaction of the Convention Destination Attributes Influencing Tourism Image and Intention to Revisit : Focused on Gyeongju Hwabaek International Convention Center
Authors
강유림
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
컨벤션 개최지 선택속성은 참가자들의 회의 참가 의사결정에 영향을 미치기 때문에 효과적인 컨벤션 유치와 성공을 위해서 컨벤션 개최지 선택속성을 규명할 필요가 있다. 컨벤션 개최지 선택속성에 대한 참가자 만족과 관련하여 개최지 이미지, 재방문 의도 등과 같은 연구가 이뤄짐에도 불구하고 현재 우리나라 컨벤션 산업은 특정 지역에만 편중되어있어 지역 균형발전을 위한 연구가 필요한 시점이다. 최근 국내 13번째 컨벤션센터인 경주 화백컨벤션센터가 개관하였다. 경주 화백컨벤션센터는 국내에서 몇 안 되는 국제회의 중심형 센터이자 관광특구 지역인 보문단지 중심에 위치하여 주변의 아름다운 관광 인프라를 골고루 가지고 있다. 따라서 본 연구의 궁극적인 목적은 경주시가 컨벤션 도시로 이미지를 구축하는데 있어 컨벤션 개최지 선택속성이 참가자 만족에 영향을 주는지 파악하고, 관광 이미지와 재방문 의도 영향을 주는지를 함께 살펴보았다. 본 연구는 판단표본추출법을 통해 ‘제7차 세계 물포럼’의 경주 화백컨벤션터를 방문한 참가자를 대상으로 설문조사를 실시하여, 총 201부를 분석에 사용하였다. 연구를 위한 분석방법으로 SPSS 21 ver.을 이용한 빈도분석, 기술통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석 및 다중회귀분석을 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 경주 화백컨벤션센터 회의 참가자들이 컨벤션 개최지 선택속성의 하위요인 중 회의시설, 가격, 교통, 부대활동에 만족하였을 때 인지적 이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 경주 화백컨벤션센터 회의 참가자들이 컨벤션 개최지 선택속성의 하위요인 중 회의시설, 가격, 숙박시설에 대해 만족하였을 때 정서적 이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 경주 화백컨벤션센터 회의 참가자들이 컨벤션 개최지 선택속성의 하위요인 중 컨벤션 운영, 교통, 부대활동, 숙박시설에 대해 만족하였을 때 재방문 의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 연구결과, 비록 모든 가설이 채택이 되지 않았지만, 각각의 컨벤션 개최지 선택속성에 대한 참가자 만족의 하위요인들이 모두 한번 이상 관광 이미지와 재방문 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 경주 화백컨벤션센터 회의 참가자 만족이 관광이미지와 재방문 의도에 긍정적인 역할을 수행할 수 있다는 점을 보여준 것이다. 또한 올해 2015년 3월 첫 행사를 치른 경주 화백컨벤션센터에 대한 연구가 거의 없는 시점에서 이곳에서 열린 컨벤션 참가자들만을 대상으로 이루어진 초기 실증연구로서 의의를 가진다.;Convention destinationattributes influences on participants to have a decision to attend the conference. In addition, monitoring site selection criteriais importantfor the convention destination to continue to host and succeed convention and conference. Convention destination attributes research in Korea hasbeen explored by various researchers. Themost researchin this area, however, has not affected to balance regional development in Korea. To have a balanced development of regions hosting international conferences, the Ministry of Culture, Sports and Tourism has designated Gyeongju as an international conference city on December 17, 2014.Gyeongju was designated as an international conference city since Gyeongju Hwabaek International Convention Center is the country’s 13thinternational convention center which opened in 2015. Located at the heart of Bomun tourist complex, one of the country’s most renowned tourist complexes, GyeongjuHwabaek International Convention Center is one of the few convention centers in Korea focusing on conferences. In line with the endeavor of GyeongjuHwabaek International Convention Center, this study aims to promote Gyeongju’s image as an international conference city, and to provide an informative basic data research to develop the convention industry in the city. The survey targeted participants who attendedthe 7thWorld Water Forum in GyeongjuHwabaek International Convention Center. Using the judgment or purposive sampling method, a total of 201 out of 217 participants, excluding the sets of incomplete or inappropriate answers, took part in the survey. The data was analyzed with SPSS 21. The findings are as follows: Firstly, the participants’ satisfaction on the sub-factors of the convention destination attributes which includes meeting facility, cost, transportation, and special program, had an impact on the cognitive image of the destination. Secondly, the participants’ satisfaction on the sub-factors of the convention destination attributes such as the meeting facility, cost, and accommodation, influenced the affective image of the destination. Thirdly, the participants’ satisfaction on the sub-factors of convention destination attributes namely, the operational capability, transportation, special program, accommodation, affected the participants’ intention to revisit the destination. Although every hypothesis was not proven, the sub-factors of the convention destination attributesdemonstrated to affect the tourism image and intention to revisitmore than once. The result shows that the satisfaction of the participants who visited the Gyeonju Hwabaek International Convention Center influences tourism imageand the intention to revisit. Furthermore, the positive research results of the study will serve as a significant basis to meet the higher expectations of the targeted future participants of the Gyeongju Hwabaek convention center following the success of the first event held last March 2015.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE