View : 130 Download: 0

중국의 한국 문학 교재에 구현된 한국 현대시 교육 연구

Title
중국의 한국 문학 교재에 구현된 한국 현대시 교육 연구
Other Titles
A Study on Korean Modern Poetry Education Implemented in Korean Literary Textbooks Published in China
Authors
LIN JING
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
본 연구는 중국 대학에서 이루어지는 고급 한국어 학습자를 위한 한국 현대시 교육의 효과적인 방안을 모색하기 위해서 중국에서 간행된 한국 문학 교재의 현대시 제재와 그에 연관된 학습 활동 양상을 분석한 연구이다. 이 연구는 중국의 한국 문학 교재들이 주로 수록하는 한국 현대시 작품들의 경향을 확인하고, 그러한 경향이 가지는 의미를 이해하는 한편, 중국인을 위한 한국 현대시 교육의 바람직한 방향과 대안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이에 따라 현재 중국에서 사용되고 있는 한국 문학 관련 교재 가운데 대학 3, 4학년이나 대학원 수업에서 주로 활용하고 있는 한국 문학 교재와 한국 문학사 교재 중 대표적인 교재 10종 11권을 선정하여 연구 대상으로 삼았다. 연구 대상은 해당 교재의 개발 기관과 저자의 전문성을 기준으로 검토한 후, 그 결과에 따라 선정하였다. 이 연구의 Ⅱ장에서는 한국어교육에서의 문학교육을 비판적으로 점검한 다음, 문학 교재를 사용하는 고급 한국어 학습자의 특성과 요구를 파악함으로써 고급 학습자 양성을 위한 문학교육의 기본 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 과정을 통해, 주요 분석 대상인 현대시에 대한 교육이 한국어교육에서 어떤 의의를 지니고 있는지 논의하였다. Ⅲ장은 중국의 한국 문학 교재에 수록된 현대시 제재를 분석한 결과이다. 먼저 중국에서 간행된 한국 문학 교재의 현황과 문학 교재에서 반영된 교육 목표와 내용을 제시한 다음, 현대시 텍스트의 분포와 활용 양상을 구체적인 예시를 통해서 분석하였다. 그 중에서 현대시 텍스트의 분포 양성과 특성은 작품 창작 연대 분포상의 특성, 주요 작품들의 주제상의 특성, 그리고 주요 시인들의 경향상의 특성 면에서 분석했다. 이에 각각 한국 문화 수용, 한국 정서 수용 그리고 한국 시문학 수용의 상관성을 밝히고자 하였다. 또한 한국 문학 교재의 현대시 제재 단원에 마련된 학습 활동도 분석하여, 한국어 기능 신장을 위한 도구적 활용, 한국어 어휘 능력 신장을 위한 자료적 활용, 그리고 한국어 문화 능력 신장을 위한 문화 수용적 활용으로 분류하여 그 의의와 효과를 살펴보았다. Ⅳ장은 중국 학습자의 문화적 배경을 고려한 한국 현대시 교육에서의 시 텍스트 선정과 고급 한국어 능력 신장을 위한 현대시 교육의 학습 과정을 설계함으로써 고급 한국어 능력 신장을 위한 현대시 교육의 방향을 모색하였다. 설정된 현대시 교육의 방향에 따라, 한국어교육에 적합한 현대시를 직접 선정하여 제시하였으며 이와 함께 고급 한국어 능력을 신장시키기 위한 현대시 교육의 내용과 방법 등을 구안하였다. 이 연구는 실제 중국에서 사용되고 있는 교재를 면밀히 분석하고, 그 결과를 바탕으로 중국의 한국 현대시 교육의 현황을 파악하였으며, 향후 한국 현대시 교육이 중국에서 활성화되도록 하기 위해 중국 학습자의 문화적 배경을 고려한 현대시 텍스트 선정 방식과 교육 방향을 제시하고자 하였다. 중국이 광대하고 지역적으로 문화적 배경도 많이 달라서 중국의 한국 문학교육의 표준안 마련이 절실한 사정을 감안할 때, 이 연구에서 마련한 한국 현대시 제재 선정의 방향, 그리고 현대시 교육의 내용과 방법에 대한 제안들은 향후 중국의 한국 문학교육이 한 단계 발전하는 데 작지만 의미 있는 계기가 될 것이다.;The purpose of the study is to seek effective ways of the Korean modern poetry education for advanced Korean learners in universities of China by analyzing the Korean modern poetry texts listed in the advanced level of Korean literary materials. Finding out and solving the problems in the education of Korean modern poetry in the Korean literary materials of China aims to improve the educational potential of the Korean materials. In order to analyze the Korean modern poetry texts listed in the advanced level of Korean teaching materials in China, 10 kinds of literary materials and literature history materials being used in the 3rd, 4th grade or graduate classes are selected as the subjects of this study. Chapter Ⅱ is to grasp the characteristics and needs of advanced Korean learners using the advanced literary materials and to present the main direction of literary education in the training of advanced learners after examining literary education in the KFL critically. The significance of education of Korean modern poetry texts which are the main subjects of analysis was also discussed. Chapter Ⅲ is to analyze the literary materials and the system of Korean modern poetry in the Korean education targeting training advanced Korean learners in China. The current situation of the advanced level of Korean literary materials published in China and the educational objectives and contents reflected in the literary materials was analyzed. The distribution and application condition of Korean modern poetry texts was analyzed through the detailed illustration. Chapter Ⅳ is to seek the direction of the Korean modern poetry education for increasing the advanced Korean language proficiency by designing the learning process and selecting poetry texts for Korean modern poetry education considering the cultural background of Chinese learners. In order to develop Korean language proficiency, the method and content of Korean modern poetry education was discussed. This study is based on the results obtained from chapter Ⅲ which mentioned the issue of teaching materials in China. The selection of Korean modern poems which is taking the cultural background of Chinese learners into account and the proposing of the direction of the Korean modern poetry education for increasing the advanced Korean language proficiency are all in efforts for establishing the actual teaching methods of Korean modern poetry education in Korean education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE