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중국유학생의 문화적응유형에 따라 사회적지지, 문제해결력, 도움추구태도가 대학생활적응에 미치는 영향

Title
중국유학생의 문화적응유형에 따라 사회적지지, 문제해결력, 도움추구태도가 대학생활적응에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Social Support, Problem Solving Ability, Attitudes toward Seeking Help on College Life Adaptation according to Chinese Students' Acculturation Style
Authors
LUO XUNXI
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
한·중 수교 후부터 꾸준히 증가해 오던 재한 중국인 유학생 수가 최근 감소하기 시작하였다. 이러한 감소 추세의 원인에는 중국 국내 교육의 질이 향상되어 외국으로 유학하고자하는 동기가 약화된 측면도 있지만 무엇보다도 한국 내에서 제공되는 교육서비스의 질적 문제와 학생 개개인의 문화적응의 어려움으로 대학생활적응이 쉽지 않기 때문이다. 따라서 유학생 유치를 위한 노력에 앞서 한국에 온 중국유학생들을 효율적으로 관리하여 그들이 귀국하여 각 자의 진로목표를 실현할 수 있도록, 대학당국이나 교육기관은 유학생들이 낯선 환경에서의 문화적 이질감을 극복하고 대학생활을 보람 있게 적응할 수 있도록 많은 관심을 기울여야 한다. 중국유학생들이 한국유학 생활 중 문화적응 과정에서 경험하는 심리적 어려움은 다양하다. 지역주민들이 이주자 및 이주자의 문화가치를 구별할 때 느끼는 지각된 차별감, 모국 및 모국에 있는 사람들을 그리워하는 향수병, 이주한 개인이 거주하고 있는 나라에서 지역 사람들에게 배제되고 있다는 지각된 적대감 등이 있다. 뿐만 아니라 다른 지역 문화의 접촉에 대한 두려움, 개인이 해외 이주 초기에 겪게 되는 불편 사항들의 문화적 충격, 사회적 고립, 열등감 등의 스트레스는 우울, 불안, 정체성 및 가치관의 혼란에 부정적인 영향을 미치며, 이들의 심리적 문제를 야기하는 주요위험요인이 된다. 새로운 문화에 적응하여야 하는 유학생들은 그 과정에서 많은 스트레스를 경험하며, 이에 적절히 대처하지 못할 경우 그들은 심리적 문제를 가진 위험집단이 될 가능성이 높다. 이러한 중국유학생들의 문화적응 과정은 문화적응 유형의 관점에서 보다 명확하게 이해될 수 있다. Berry의 문화적응 이차원 모델에 의하면, “새로운 문화에 얼마나 적응 하는가?”와 “자국문화의 정체성을 어느 정도 유지 하는가?”의 두 가지 차원에 따라 문화적응 유형을 통합, 동화, 분리, 주변화의 네 가지 유형으로 범주화하였다. 통합이란 체류국가의 새로운 문화를 적극적으로 수용하면서도 자국문화의 정체성을 유지하는 유형을 의미하며, 동화란 체류국가의 문화수용 정도가 높지만 자국문화의 정체성 유지 정도는 낮은 유형이다. 한편 분리는 체류국가의 새로운 문화수용 정도는 낮지만, 자국문화의 정체성 유지는 높은 유형을 의미한다. 그리고 주변화는 체류국가의 새로운 문화수용 정도와 자국문화의 정체성 유지 정도가 모두 낮은 유형을 의미한다. 본 연구에서는 이상에서 정리한 Berry의 이차원 모델에 근거하여 중국유학생의 문화적응 유형에 따라 대학생활에 영향을 미치는 심리적 변인에 차이가 있을 것으로 가정하였다. 본 연구에서는 영향을 미치는 심리적 변인으로 사회적지지, 문제해결력, 도움추구태도를 설정하였다. 중국유학생의 경우 한국에서 공부하는 동안 또래와 교수의 지원이 이들의 문화적응에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 특히 또래의 경우에는 한국인 친구와 중국인 친구의 지지 정도에 차이가 있을 것으로 가정하여 이를 분리하여 그 영향력을 살펴보고자 하였다. 또한 이들이 한국에서 경험하는 여러 문제 상황에서 어떻게 대처하는지를 나타내는 문제해결력이 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 문제를 회피하거나 소극적으로 대처하는 경우 보다는 문제를 적극적으로 해결하는 경우 적응에 긍정적인 영향이 미칠 것으로 가정하였다. 또한 이러한 문제 상황에서 적극적으로 도움을 추구할수록 역시 유학생들의 적응에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 이러한 문제의식에 기초하여 본 연구에서 살펴본 연구문제는 다음과 같다. 1. 중국인 유학생의 문화적응 유형은 어떠한가? 2. 중국인 유학생의 문화적응 유형에 따라 대학생활 적응, 도움추구태도, 문제해결력 및 사회적지지에 차이가 있는가? 3. 문화적응유형에 따라 도움추구태도, 문제해결력 및 사회적지지가 대학 생활적응에 미치는 영향에 차이가 있는가? 이러한 연구 문제를 검증하기 위해 서울지역에 위치한 대학의 재학생 429명을 대상으로 문화적응유형에 따라 대학생활적응에 영향을 미치는 문화적응유형, 도움추구태도, 문제해결력, 사회적 지지의 영향력을 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문화적응 유형 분포를 살펴보면, 통합유형이 38%로 가장 많고, 그 뒤로 주변화 유형이 29.6%로 많았다. 반면 동화 유형은 18.9%이고 분리 유형은 13.5%로 확인되었다. 둘째, 문화적응유형에 따른 주요변인 간의 차이를 살펴보면, 도움추구태도는 통합집단이 주변화 집단보다 더 높게 나타났다. 사회적 지지에 있어서, 한국인친구 지지는 한국교강사 지지와 마찬가지로 통합집단과 동화집단이 분리집단과 주변화집단보다 더 높게 나타났다. 대학생활적응은 통합집단이 주변화집단보다 더 높게 나타났다. 문제해결력에 있어서는 동화집단이 분리집단과 주변화집단보다 더 높게 나타났다. 셋째, 문화적응 유형에 따라 대학생활적응에 미치는 변인을 확인한 결과 문화적응의 모든 유형에 있어 한국교강사지지와 문제해결력이 공통적으로 대학생활적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그러나 통합유형에 있어서는 한국교강사지지와 문제해결력뿐만 아니라 도움추구태도나 한국친구의 지지가 대학생활적응에 많은 도움을 주는 것으로 확인되었다. 이상에서 살펴 본 연구를 토대로 중국유학생이 대학생활을 잘 적응할 수 있도록 지원하기 위해 대학당국이나 상담기관은 다음과 같은 지원책을 고려해 본다. 첫째, 심리적 측면에서 취약성을 지니고 있는 것으로 알려진 분리유형과 주변화 유형의 학생이 전체 중국유학생의 절반에 이르는 것으로 확인되었다. 따라서 중국유학생의 문화적응 정도를 파악하여 상담이나 교육적 개입을 통해 이들에 대한 심리적, 교육적 지원을 하는 것이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 문화적응 유형중 자국의 고유문화의 정체성을 유지하면서 한국문화를 수용하는 통합유형이 가장 긍정적인 특징을 보이는 것으로 확인되었다. 따라서 중국유학생을 위한 “한국문화와 중국문화의 이해” 등 중국문화와 한국문화를 쉽게 이해할 수 있는 교양강좌 및 관련 프로그램을 개설하여 학생들에게 중국과 한국의 역사적, 문화적인 유사성과 차별성을 교육시키는 것이 필요할 것이다. 셋째, 대학생활적응에 영향을 미치는 변인으로 한국교강사의 지지와 문제해결력의 영향력이 가장 높은 것으로 확인되었다. 따라서 중국유학생이 한국대학에 빠르게 적응하도록 돕기 위해서는 강의 담당 교강사나 지도교수를 통해 이들의 대학생활적응을 돕는 멘토링 등의 다양한 지원이 필요할 것으로 보인다. 또한 중국유학생들이 문제를 적극적으로 해결할 수 있도록 촉진하는 다양한 지원활동이 효과적일 것으로 보인다.; The increasing number of Chinese students who study in Korea since Korea-China established diplomatic relations has began to reduce recently. Although the reasons for this decline are the result of the quality improving of China domestic education as well as the weakening motivation to study abroad, what are the key factors for this decreasing may come from the problems of educational qualities and services offered in Korea. Of course, apart from the factors above, the problems of students’ individual adaptation of culture and college life are inseparable. Therefore, prior to the efforts to attract foreign students to Korea, the better and more efficient management for the whole Chinese students in Korea is to help them realize their career goals in the future when they return to China. University authorities and institutions should pay more attention to assisting foreign students to overcome the cultural heterogeneity of the unfamiliar environment and encourage them to adapt to college life more quickly and better. During the process of studying in Korea, Chinese students will experience various psychological difficulties in their daily life and college studying, such as cultural adaptation ,culture identity ,culture value. The local residents will have their own differences distinguishing immigrants and immigrants' s cultural value. Missing their country, missing their families, some migrants will produce their hostility to the country they are staying in and the local residents’ discrimination. What’s more, the fear to contact with other cultures, the inconveniences encountering when living overseas at the early period of migrating, cultural conflict, social isolation, the sense of inferiority as well as all pressures from anxiety, depression, turmoil of identity identification and the values as well. All of these will cause some negative impacts on these newcomers. These psychological factors will bring about some studying obstacles to some extent. So it is advised that international students should learn fast to accept new cultures and learn to release during the process. If not cope with these properly, they are likely to be at dangerous group with psychological problems. The process of cultural adaptation for Chinese students can be understood more clearly from the point of view of cultural adaptation. According to the Berry's bidimensional model of acculturation, "how to adapt to a new culture" and "what degree to maintain one’s own culture’s identity" depend on the two-dimensions. Integration, assimilation, separation and marginalization can be categorized into four cultural adaptation types. Integration type refers to embracing a new culture of the staying country and keeping the identity of its own culture, Assimilation type means accepting the culture from the retention to a large degree, and minimizing their own culture. Meanwhile separation type indicates low acceptance of new cultural from retention country, but high maintenance of their own national culture. Besides, marginalization belongs to the type of both low acceptance of new cultural from retention country and low maintenance of their own national culture identity. This study is summarized on the basis of the bidimensional model of Berry. It is based on the type of acculturation of Chinese students who are assumed to be influenced in the field of psychological fluctuation that affects college life. In this study, social support, problem solving ability and attitudes toward seeking help are set to be psychological variables that will influence. For Chinese students the support of peers and professors during studying in Korea is supposed to have a positive influence on their acculturation. Especially when the peers are assumed to have some differences between Korean friends and Chinese friends according to the degrees of supporting. Separate them and explore the results. In addition, how to deal with various problems in the situations where they experience in Korea, for instance, problem solving ability, is assumed to be affected. Contrary to avoiding problems or dealing negatively, troubleshooting positively is assumed to have good result on the active adaptation. And the intention to seek help in problem situations is also assumed to have good effect on their adaptation. Research problems discussed in this paper on the basis of the problem consciousness are as follows: 1. Of what types of acculturation are Chinese students overseas? 2. Are there any differences among social support, problem solving abilities and attitudes toward seeking help based on the acculturation type of Chinese students overseas? 3. Will social support, problem solving abilities and attitudes toward seeking help make any difference on the college life drawing on the type of acculturation? In order to verify these problems researched, 429 university students from different universities distributing in Seoul region were interviewed as the research objects depending on the type of acculturation. Analyze how their college life were influenced as far as attitudes toward seeking help, problem solving abilities and social support are concerned. The results are as follows in brief: Firstly, let’s take a look at the distributions of cultural adaptation types, the type of integration reaches 38% of the whole, and then followed by marginalization type, it occupies 29.6%. The other two types are the assimilation type and the separation type. They take up 18.9%, and 13.5% respectively. Secondly, by analyzing the differences among the main variables according to the types of acculturation, integration group is lager than marginalization group. While in terms of attitudes toward seeking help, integration group and assimilation group are larger than separation group and marginalization group with the help of Korean friends and professors support. Integration group is more effective than marginalization group in college adjustment; In problem solving action, assimilation group is bigger than separation group and marginalization group. Thirdly, the results confirm the variables on college adjustment in accordance with the type of acculturation, among all types of acculturation Korean teachers support and problem solving action are commonly found to have a positive impact on college adjustment. However, in integration type Korean teachers support and problem solving action as well as attitudes toward seeking professional help and Korean friends support are found a lot of help in college adjustment. So, based on the findings of the research, it is suggested that the university authorities and counseling agencies take the following assisting strategies into consideration. First, the separation type and marginalization type of students Which has a vulnerability in the psychological aspects has been found up to half of all Chinese students. Therefore, to identify the degree of acculturation of these Chinese students, and it seems necessary gives psychological and educational support for them through counseling and educational intervention. Second, integration type witch maintaining the unique cultural identity of the country and receiving the Korean culture is found to be the most positive features in cultural adaptation type. Therefore, "understanding of the Korean culture and Chinese culture" for Chinese students, such as to establish a liberal arts-related courses and programs that can easily help to understand the Chinese culture and the Korean culture, and to tell Chinese students the similarities and difference between the Korean and Chinese's historical and cultural. Third, the impact of the Korean teachers support and problem solving ability as factors affecting college adjustment was found to be the highest. Therefore, In order to help Chinese students to adapt quickly to Korean university the wide range of support including mentoring to help them in college life through lecture teachers or professors seems to be necessary. In addition, in order to help Chinese students solve the problem actively, to promote various support activities proves to be effective. During adulthood and adolescency as well, which reinforces the great importance of educational intervention to help them improve their school life adjustment abilities. This study sets the basic psychological needs of the Self-Determination Theory and the hope of Positive Psychology as the individual psychological mechanisms affecting adolescents' adjustment to school life and analyzed relations among the variables.
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