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dc.contributor.advisor김윤경-
dc.contributor.author임동연-
dc.creator임동연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000117644-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/213288-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000117644-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 EMES(Emergence of Social Enterprises in Europe) 네트워크가 제시한 사회적 기업의 경제적 기준, 사회적 기준, 참여적 거버넌스 기준을 이용하여, 미국과 영국의 외식산업 분야 사회적 기업을 비교하는 것이다. 이를 통해 두 기업이 사회적 기업의 기준을 어떠한 방식으로 충족시키고 있는지 확인하고, 차이점과 시사점을 찾고자 한다. 미국과 영국은 사회적 기업 분야의 선진국으로, 사회적 기업들이 활발하게 활동하고 있다. 그러나 사회적 기업에 대한 두 나라의 발달과정 및 양상은 상이하다. 비교 대상 기업은 외식산업 분야 사회적 기업인 미국의 FareStart와 영국의 FIFTEEN이다. 두 기업 모두 레스토랑을 통한 수익사업과, ‘요리를 통한 소외계층의 자립’이라는 사회 목적 프로그램을 동시에 운영하는 공통점이 있다. 그리고 외식 산업 분야는 생활양식의 변화로 인해 규모가 지속적으로 커지고 있고, 대표적인 서비스산업으로서 고용효과를 갖는다. 연구 결과, 두 기업 모두 EMES의 경제적 기준, 사회적 기준, 참여적 거버넌스 기준을 충족시키고 있었다. 두 기업의 공통점은 다음과 같다. FareStart와 FIFTEEN은 일반 시민에 의해 설립되었고, 운영되고 있기 때문에 정부나 대기업의 간섭이나 규제 없이 자율성을 가진다. 두 기업은 지속적으로 레스토랑을 운영하며 수익을 내고 있다. 그리고 ‘요리를 통한 소외계층 자립’이라는 명확한 사회적 목표를 가지고 요리 교육 프로그램을 운영하며, 자사 훈련 학생 및 일반인을 유급으로 고용하고 있다. 두 레스토랑은 사회적 목적을 가졌지만 ‘기업’이기 때문에 경제적 위험이 존재한다. 또한 두 기업은 레스토랑 운영 수익금을 기업소유주의 이윤 극대화를 위해 사용하지 않고, 사회 문제를 해결하기 위해 재투자 한다. 마지막으로 두 기업은 지역사회 및 요리 업계 종사자의 참여를 이끌어내고 있다. 그러나 세부적으로는 차이점도 존재한다. 첫째, 미국의 FareStart는 FIFTEEN에 비해 더 다양한 분야에서 시장을 개척하고 있으며, 이는 미국의 사회적 기업들이 경쟁, 벤처, 혁신을 중시하는 특징과 연관 지을 수 있다. 둘째, FareStart가 자금 지출을 독자적으로 하는데 비해, FIFTEEN은 FIFTEEN이 속한 재단을 거치게 된다. 또한 FareStart는 수입 구조에서 상업거래 수익보다 민간 기부금이 차지하는 비율이 더 높다. 이것은 과거로부터 발달한 미국의 기부와 자선문화의 영향으로 보인다. 셋째, 사회적 목표 면에서 FareStart는 노숙자 자립에, FIFTEEN은 청소년 선도에 보다 초점이 맞춰져있다. 마지막으로 교육프로그램에서 FIFTEEN은 FareStart에 비해 보다 장기간의 심도 있는 교육을 제공한다. 우리나라의 사회적 기업 분야도 정부의 전폭적인 지원과 관심을 받으며 성장하고 있다. 우리나라의 사회적 기업도 일반 기업과 견줄 수 있는 우수한 품질의 생산품이나 서비스를 제공할 때, 경쟁력을 얻을 수 있다. 그리고 소외계층의 완전한 자립을 위해서는 체계적인 교육 프로그램이 필요하다. 단순히 기술만을 가르치는 직업훈련에서 나아가 개인 사례 관리, 심리 치료, 협동심 배양 훈련 등을 병행할 때 보다 효과적일 것이다.;The purposes of this study were to compare two social enterprises, respectively, in the food service industry of the U.S. and the U.K. using the economic criteria, social criteria, and participatory governance criteria of social enterprises suggested by EMES (Emergence of Social Enterprises in Europe) Network and, by doing so, to examine how the two enterprises were satisfying the criteria of social enterprises and to find differences and implications. The U.S. and the U.K., advanced in the area of social enterprises, have many active social enterprises. However, the process and pattern of development of social enterprises are quite different between the two countries. The enterprises to be compared in this study are FareStart in the U.S. and FIFTEEN in the U.K., both of which are social enterprises in the food service industry. In common with each other, the two enterprises operate both profit‐making business through restaurants and programs for social purposes called ‘self‐support of alienated classes through cooking’ at the same time. In addition, the food service industry is expanding continuously due to change in people’s lifestyle and it produces employment effects as a major service industry. According to the results of this study, both of the two enterprises satisfied the economic criteria, social criteria, and participatory governance criteria of EMES. The common points of the two enterprises were as follows. Because FareStart and FIFTEEN were founded and are operated by ordinary citizens, they have autonomy, free interference or regulation of the government or large companies. By running restaurants continuously, the two enterprises are making revenues. Moreover, they are operating culinary education programs with the clear social goal ‘self‐support of alienated classes through cooking,’ and employing trainees and ordinary people with pay. Though having social purposes, the two restaurants are still ‘enterprises’ and therefore take economic risks. At the same time, they do not use revenues from restaurant operation for maximizing the owners’ profits but reinvest them for solving social problems. Lastly, the two enterprises induce the participation of community members and those engaged in culinary education. Nevertheless, there are differences in details between the two enterprises. First, FareStart in the U.S. is developing its market in more diverse areas than FIFTEEN does, and this can be associated with the characteristic of American social enterprises that emphasize competition, venture, and innovation. Second, while FareStart spends money autonomously, FIFTEEN does through the foundation to which it belongs. In revenue structure, moreover, revenues from private donations occupy a larger portion than revenues from commercial transactions in FareStart. This is probably because of the American old tradition of donation and charity. Third, in the aspect of social goals, FareStart focuses on the self‐support of the homeless while FIFTEEN does on juvenile guidance. Lastly, with regard to education programs, FIFTEEN provides more in‐depth programs for a longer period than FareStart does. In Korea as well, social enterprises are growing under the government’s full support and care. They can gain competitiveness when they provide products and services of high quality competitive with ordinary companies. Moreover, they need to be equipped with systematic programs for social purposes to help the complete self‐support of alienated classes.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 선행연구 4 A. 사회적 기업의 개요 4 1. 사회적 기업의 정의 4 2. 사회적 기업의 기준 7 B. 미국 사회적 기업의 성장 12 C. 영국 사회적 기업의 성장 15 Ⅲ. 연구방법 18 A. 연구 대상 18 1. 미국 FareStart의 개요 18 2. 영국 FIFTEEN의 개요 20 B. 비교 기준 및 방법 22 Ⅳ. 미국의 FareStart와 영국의 FIFTEEN의 사례 비교 24 A. 경제적 기준 24 B. 사회적 기준 26 C. 참여적 거버넌스 기준 39 Ⅵ. 결론 42 참고문헌 45 ABSTRACT 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent572372 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc900-
dc.title사회적 기업의 메커니즘에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleEMES 기준에 따른 외식분야의 사례 비교-
dc.title.translatedA Study on Mechanism of Social Enterprise : Comparison of cases in the food service industry according to EMES criteria-
dc.creator.othernameLim, Dong Youn-
dc.format.pagevi, 49 p.-
dc.contributor.examiner김윤경-
dc.contributor.examiner민병원-
dc.contributor.examiner천혜정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 지역연구협동과정-
dc.date.awarded2015. 8-
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